Porsche sluit test LMP1 voorlopig af…

Porsche 01_Porsche_LMP1_Paul_Ricard_193Porsche heeft zijn testprogramma van de nieuwe LMP1-raceauto afgesloten voor dit jaar. De Porsche LMP1 heeft voorlopig de laatste testronden gereden op het Autódromo Internacional do Algarve, in Portimão, Portugal. Begin 2014 pakt Porsche het testprogramma weer op.

Porsche zet twee LMP1-auto’s in voor het World Endurance Championship (WEC) dat in april 2014 van start gaat. Het hoogtepunt van komend seizoen vormt de 24-uursrace van Le Mans.

Volgens het reglement van het WEC moeten fabrikanten die deelnemen aan de LMP1-klasse, de hoogste klasse voor Le Mans Prototypes, hybride raceauto’s inzetten. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe raceauto overwonnen de ingenieurs van Porsche met hun zeer innovatieve oplossingen enkele grote uitdagingen die het reglement hun stelde. De raceauto is daarom voorzien van een hybride aandrijfsysteem dat bestaat uit een viercilinder benzinemotor met directe brandstofinjectie en twee energierecuperatiesystemen. De herwonnen energie wordt in een accu opgeslagen totdat de coureur die energie weer nodig heeft. Via een krachtige elektromotor wordt dan de vooras van extra aandrijfkracht voorzien.

Porsche 04_Porsche_LMP1_Paul_Ricard_193Het WEC-reglement stelt limieten aan de hoeveelheid brandstof die de auto mag verbruiken én aan de hoeveelheid elektrische energie (de zogenoemde boost) die de coureur per ronde tot zijn beschikking mag hebben. Porsche heeft daarom een state-of-the-art hybride-systeem ontwikkeld. De kennis die hiermee opgebouwd is, heeft een directe invloed op de productontwikkeling bij Porsche.

Op het Autódromo Internacional do Algarve kroop Mark Webber (37) voor het eerst achter het stuur van de Porsche LMP1. Ondanks het feit dat de Formule 1-coureur nog steeds onder contract staat bij het Red Bull Racing F1-team, gaf dat team de Australiër toch groen licht voor deze test. Vanaf 1 januari 2014 sluit Webber zich officieel als fabrieksrijder aan bij het Porsche fabrieksteam. Het team bestaat verder uit Timo Bernhard (32), Romain Dumas (35) en Neel Jani (30).

Voor de laatste tests van 2013 in Portugal stonden vooral het onderstel en de banden op het programma, in samenwerking met partner Michelin. Eerder al had het Porsche LMP1-team ontwikkelingstests gedaan op de circuits van Magny-Cours (Frankrijk), Monza, (Italië), Paul Ricard (Frankrijk) en de Eurospeedway Lausitz (Duitsland).

Lees ook:Porsches voor Le Mans
Lees ook:Porsche’s antwoord op Toyota’s hybrideracer…
Lees ook:Porsche blijft hybride-racer trouw
Lees ook:Porsche; vaste waarde tijdens 24 uren van Le Mans
Lees ook:24 feiten over Porsche op Le Mans….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.