Categorie: "Autosportief"

Renault klaar voor de start….

MOTEUR RENAULT ENERGY F1Het FIA Formula 1 World Championship staat aan de vooravond van een van de ingrijpendste wijzigingen in zijn historie. Voor het komende seizoen hebben de V8-motoren plaatsgemaakt voor uiterst geavanceerde 1,6-liter V6-turbomotoren, die worden ondersteund door een systeem dat energie terugwint. Voor Renault kan het nieuwe Formule 1-seizoen niet snel genoeg beginnen. Renaults volledig nieuwe Energy F1-2014 Power Unit is klaar om te racen.

MOTEUR RENAULT ENERGY F1De nieuwe Formule 1-motor van Renault – de Energy F1-2014 Power Unit – is ontwikkeld in het state-of-the-art onderzoekscentrum in het Franse Viry-Châtillon. De Energy F1-2014 Power Unit bestaat uit een conventionele 1,6-liter V6-turbomotor, een elektromotor en een batterij. De energie van het draaiende schoepenwiel in de turbo en de energie die vrijkomt tijdens het remmen, wordt omgezet in elektriciteit en opslagen in de batterij. De elektromotor kan daarmee de verbrandingsmotor weer ondersteunen.
Het gecombineerde vermogen ligt komend seizoen hoger dan in de laatste vijf Formule 1-seizoenen het geval was. Bovendien moeten de coureurs tijdens de Formule 1-races actiever gebruikmaken van de wisselwerking tussen de verbrandingsmotor en het ERS-systeem (Energy Recovery System), dat energie terugwint.

Renault moest niet alleen een geheel nieuwe krachtbron ontwikkelen, het stond voor nóg een uitdaging. Om te voldoen aan de nog verder aangescherpte regels op het gebied van brandstofverbruik en gewicht, is de Energy F1-2014 Power Unit een van de meest geavanceerde en efficiëntste motoren van dit moment. De aanduiding ‘Energy F1’ benadrukt de overeenkomsten met de Energy-motoren die Renault in zijn personenauto’s levert.

MOTEUR RENAULT ENERGY F1“De Formule 1 is een baanbrekende tak van autosport, die het uiterste van menselijke inspanning en technologische innovatie met elkaar verenigt. Van de grote motoren die in Grand Prix wedstrijden in de jaren dertig werden ingezet, tot de aerodynamische revolutie in de jaren tachtig: Formule 1-techologie is zijn tijd altijd al vooruit geweest. Dankzij de combinatie van geavanceerde energiesystemen en turbotechnologie in 2014 blijkt de Formule 1 trouw aan zijn DNA. Op dit moment hebben wij zonder twijfel de meest geavanceerde aandrijftechniek in huis”, aldus Jean-Michel Jalinier, President van Renault Sport F1.

MAN tevreden met Dakar-resultaat…

MAN 01_MAA140108_(79_of_122)_thumbDe missie van het Eurol VEKA MAN Rally Team in de Dakar Rally 2014 is geslaagd. Tijdens deze zwaarste rally ter wereld behaalde de truck van Peter Versluis een etappeoverwinning, reed Marcel van Vliet lange tijd op een tweede positie en eindigden twee MAN-trucks in de top tien van de Dakar 2014. En ook de derde en vierde MAN-truck lieten menig concurrent letterlijk in het stof bijten door zich in het eindklassement plek 19 respectievelijk plek 46 toe te eigenen.

De Dakar Rally 2014 ging op 4 januari in Rosario, Argentinië, van start en bleek voor het Eurol VEKA MAN Rally Team uiteindelijk een race van uitersten. Met nog slechts drie etappes te gaan, vloog de rode MAN TGS 480 van Peter Versluis hard uit de bocht, kwam op zijn kant te liggen en moest de rally beëindigen. Navigator Jurgen Damen brak daarbij zijn sleutelbeen en is teruggevlogen naar het bivak in het Chileense Antofagasta. De beschadigde MAN-truck bereikte na het ongeluk toch op eigen kracht het bivak.

MAN 03_SS10_VERSLUIS-_1061_thumbDe rally verliep beter voor teamgenoot Marcel van Vliet. De coureur stond met zijn team al aan het begin van de rally stevig in de top drie. Hiermee manifesteerde het Eurol VEKA MAN Rally Team zich al vroeg in de race als een van de kanshebbers op een podiumplaats aan het einde van de rally op 18 januari. Ook MAN-rijder René Kuipers overtuigde toen al door de top tien van het overall vrachtwagenklassement op een haar na te naderen. En Marcel van Vliet was inmiddels zelfs opgeklommen tot de tweede plaats overall. Het Eurol VEKA MAN Rally Team was duidelijk here to stay!

MAN 05_stage_04_image_9_thumbDe vier overgebleven MAN-trucks lieten zich in de laatste etappes van de Dakar Rally door Argentinië, Bolivia en Chili van hun beste kant zien en noteerden prestaties om trots op te zijn. Met als gevolg de uitstekende eindnoteringen van het Eurol VEKA MAN Rally Team, dat voor de vierde keer meedeed. Hiermee hebben het team én MAN beslist hun visitekaartjes afgegeven.

Porsche showt nieuwe Targa

01_Porsche_911_TargaDe nieuwe 911 Targa beleefde zijn wereldpremière op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Porsche combineert voor het eerst het klassieke 911 Targa idee met een uiterst moderne dakconstructie.

Net als de legendarische originele 911 Targa heeft ook het nieuwe model de kenmerkende brede beugel op de plek van de B-stijl, een beweegbaar dakpaneel boven de voorstoelen en een om de hoeken doorlopende achterruit, waarbij de C-stijlen ontbreken.
Anders dan het dak van de klassieke Targa modellen, kan het dak van de nieuwste 911 Targa met een spreekwoordelijke druk op een knop worden geopend. Het dakpaneel glijdt dan op spectaculaire wijze volledig automatisch achter de achterstoelen.
De techniek van de standaard aanwezige PTM vierwielaandrijving zorgt er bovendien voor dat deze nieuwe 911 variant op alle wegoppervlakken en onder alle weersomstandigheden optimale rijeigenschappen biedt.

03_Porsche_911_Targa_thumbDeze kenmerken maken de nieuwe Porsche 911 Targa tot een hoogwaardige en innovatieve reïncarnatie van de klassieker uit 1965. Het model heeft veel gemeen met de 911 Carrera 4 Cabriolet. Tot aan de voorruit zijn de techniek en de carrosserie grotendeels hetzelfde. De combinatie van de brede achterkant, die kenmerkend is voor alle 911 modellen met vierwielaandrijving, het Targa dak en de om de hoeken doorlopende achterruit geven de nieuwe 911 een indrukwekkend en uitgesproken sportief voorkomen.

Porsche levert de nieuwe 911 Targa – net als diens voorganger – in twee uitvoeringen en uitsluitend met vierwielaandrijving. De 911 Targa 4 wordt aangedreven door een 3,4-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 257 kW (350 pk). Voorzien van de Porsche Doppelkupplung transmissie (PDK) en het Sport Chrono pakket accelereert de 911 Targa in slechts 4,8 seconden naar 100 km/uur. Zijn topsnelheid bedraagt 282 km/uur. Het verbruik volgens de NEDC-cyclus ligt tussen 8,7 en 9,5 l/100 km, afhankelijk van de gekozen versnellingsbak. Dat komt neer op een CO2-uitstoot tussen 204 en 223 g/km.

04_Porsche_911_Targa_thumbDe topuitvoering is de 911 Targa 4S. Zijn 3,8-liter motor levert een vermogen van 294 kW (400 pk). De topsnelheid is 296 km/uur. Als deze versie is uitgerust met de PDK transmissie en het Sport Chrono pakket, dan is de sprint van 0 naar 100 km/uur mogelijk in slechts 4,4 seconden. Het brandstofverbruik bedraagt, afhankelijk van de gekozen transmissie, tussen de 9,2 en 10 l/100 km. Dat komt neer op een CO2-uitstoot tussen 214 en 237 g/km. Met deze cijfers evenaart de 911 Targa het prestatieniveau van de 911 Carrera 4 Cabriolet. Beide sportauto’s voldoen hiermee aan de Euro 6-emissienorm.

De nieuwe 911 Targa staat vanaf 10 mei a.s. ook bij de officiële Porsche dealerorganisatie in de showroom.

Prijzen inclusief BPM en BTW:
Targa 4 PDK € 132.400
Targa 4 handgeschakeld € 137.700
Targa 4S PDK € 152.200
Targa 4S handgeschakeld € 159.400

Hyundai gaat scheuren….

Hyundai 1_i20-WRC-Front_604Hyundai staat op het punt terug te keren in het FIA Wereldkampioenschap Rally. Dat gebeurt op een legendarisch podium, namelijk de Rally van Monte Carlo. Deze prestigieuze rally is de eerste van in totaal dertien wedstrijden in de strijd om het FIA World Rally Championship (WRC) 2014.
Het Hyundai Shell World Rally Team staat voor een prachtige maar flinke uitdaging. Iets meer dan een jaar geleden pas kondigde de autofabrikant de oprichting van Hyundai Motorsport aan. Daarna is het snel gegaan. Michel Nandan werd aangetrokken als chef en met zijn team werkte hij in een tijdsbestek van amper een halfjaar 8.000 kilometers af, verdeeld over zestien testsessies.
Hyundai 3_i20-WRC-Side_154Hoewel het Hyundai Shell World Rally Team met grote aspiraties aan de start verschijnt, is het leerproces nog niet ten einde. Voor de ervaren coureurs Thierry Neuville (België), met navigator Nicolas Gilsoul (België), en Dani Sordo (Spanje), met navigator Marc Martí (Spanje), staat de Rally van Monte Carlo vooral ook in het teken van het verder perfectioneren van de Hyundai’s i20 WRC. We zijn benieuwd hoe de compacte Koreaan het gaat doen tussen alle geweld van de andere gevestigde merken in dit circus. Zodra we resultaten krijgen melden we het zeker even.

Ook Lexus trots op resultaten botsproeven IS300h

Lexus IS300h ADAC testDe nieuwe Lexus IS 300h is door Euro NCAP uitgeroepen tot “de veiligste auto van 2013 in zijn klasse”. Euro NCAP test jaarlijks tientallen auto’s op hun veiligheid door crashes te simuleren. De Lexus IS 300h is “Best in Class Car” in de Large Family Car categorie.

De deze zomer geïntroduceerde Lexus IS 300h behaalde de maximale 5-sterren in de begin 2013 stevig aangescherpte crashtests. Op het vlak van de veiligheid van de inzittenden, scoorde de IS 300h zeer hoog, net als bijvoorbeeld op het gebied van voetgangersveiligheid.

De IS 300h is een potente (164 kW/223 pk) rijdersauto met een laag verbruik, mooie aankleding en een keuirg nette vanafprijs van 37.645 euro. Het leasetarief is óók aantrekkelijk: vanaf 629 euro per maand. Zakelijke rijders rijden de nieuwe Lexus IS 300h al voor 264 euro per maand dankzij de doorgerekende bijtelling van slechts 20%.

Naast veiligheid en een scherpe prijs is óók gemak standaard. Elke nieuwe IS 300h krijgt– zoals élke Lexus – Lexus Red Carpet Treatment. Deze premium service omvat onder andere een haal- en brengservice en vervangend vervoer bij bijvoorbeeld een grote onderhoudsbeurt. Een vaste Lexus servicemonteur kijkt de auto na. Ook wordt na élke servicebeurt het exterieur én interieur vakkundig gereinigd.

Pietersen gaan weer Rock en Rollen…

AB - Afbeelding Roll & Rock_persbericht_v2Pietersen US Cars & Bikes adviseert ook op dit autoblog iedere liefhebber van Amerikaanse auto’s en motoren de datum 6 april 2014 te blokkeren in de agenda. Want op die dag wordt alweer de derde editie van het populaire Roll & Rock event georganiseerd. Vele in concours-staat verkerende Amerikaanse auto’s, imposante motorfietsen en naast het motorgeronk ook heerlijke muziek. Op 6 april is Pietersen US Cars & Bikes de ‘place to be’!

Datum: 6 april 2014
Tijdstip: vanaf 10.00 tot 17.00 uur
Locatie: Waalhaven ZZ 6, Haven 2248, Rotterdam
Inschrijving: Gratis
Toegang: Gratis
Info: www.pietersenrollandrock.nl

Radio 3FM DJ en Penoza-acteur Eric Corton, ultieme liefhebber van klassieke Amerikaanse auto’s, zal tijdens Roll & Rock 2014 ook wederom aanwezig zijn. Eric Corton en Pietersen US Cars & Bikes werken al langere tijd samen op www.cortonville.com. Cortonville is een onafhankelijk platform onder de bezielende leiding van Eric Corton. Hier vinden muziekliefhebbers albumreviews, interviews, reportages, achtergronden, concertregistraties en nog veel meer. Alle filmpjes die door Eric Corton i.s.m. Pietersen US Cars & Bikes zijn gemaakt vind je terug op www.pietersen.us onder het kopje Pietersen Media.

Impressie Roll & Rock 2013:

Lekker potente Jap, de Lexus RC F

Lexus blue 01Aan vermogen geen gebrek. Lexus geeft de nieuwe RC F namelijk de krachtigste V8 die het ooit ontwikkelde; met een slagvolume van 5 liter en het vermogen van ‘meer dan 450 pk’, wordt de RC F bovendien de meest potente Lexus uit de geschiedenis, de in beperkte oplage gebouwde supersportscar LFA buiten beschouwing gelaten.

Vanzelfsprekend is de ultra sportieve RC F nauw verwant aan de ook al dynamische RC coupé, maar kende wel een duidelijk eigen ontwikkeltraject. De veranderingen in het ontwerp hebben ook hun niet te missen uitwerking op de uitstraling van de RC F: de stoere, diep liggende spindle grill met een in F-patroon uitgesneden raster, de iets verhoogde motorkap met een fors luchtrooster, de luchthappers in de voorbumpers en de aerodynamische vinnen op het bodywork onderstrepen dat de RC F gemaakt is om de bestuurder en zijn passagier te trakteren op ultieme rijprestaties.

Lexus Blue 03Zodra het gaspedaal wordt ingetrapt en de V8 de RC F aan het rollen brengt, komt de aard van deze ultra sportieve Lexus naar voren. Strak sturend, hongerig naar het leveren van topprestaties. Schiet de snelheidsmeter boven de 80 kilometer per uur, dan verrijst uit de achtersteven een aerodynamische achtervleugel voor extra downforce, die pas weer inklapt als er langzamer dan 40 kilometer per uur wordt gereden.

Lexus Blue 05 interiorIn het interieur wordt het uitgesproken design van de buitenzijde voortgezet. Onder meer de meters, het stuurwiel met schakelflippers, de (met leder beklede) sport-stoelen en pedalen werden speciaal voor de RC F ontworpen. Bovendien wordt de sfeer van het instrumentarium aangepast aan de vier verschillende rijmodi die de bestuurder kan kiezen. Niet alleen de kleur verandert, maar ook het soort informatie en manier waarop deze in het display wordt geprojecteerd, veranderen mee.

Lexus Blue 04De Lexus RC F debuteert op 14 januari a.s. op de North American International Auto Show in Detroit.

Dakar Rally 2014 van start, MAN doet weer mee!

MAN 06_Eurol_Veka_Rally_Team_193_136Op 5 januari jl ging de Dakar Rally 2014 van start. Het Nederlandse Eurol VEKA MAN Rally Team was er helemaal klaar voor. De trucks en de begeleidende voertuigen zijn ruim op tijd aangekomen in de haven van Buenos Aires, zodat de laatste voorbereidingen voor een succesvolle start volgens plan konden worden getroffen. De missie was daarbij nog steeds onveranderd: het behalen van een hoge eindklassering.

Het Eurol VEKA MAN Rally Team staat 5 januari met vijf trucks aan de start. Die worden bestuurd door Peter Versluis, Marcel van Vliet, René Kuipers, Steven Rotsaert en Dave Ingels. “We rekenen onszelf zeker tot de kanshebbers”, aldus Rutger Bolt van VEKA Group B.V. “Met de auto’s hebben we een technische sprong voorwaarts gemaakt en we verwachten daarmee een voorsprong te hebben op de andere deelnemers in de Dakar Rally. Ophanging, vering en remmen zijn op verschillende punten gewijzigd en we zijn er opnieuw in geslaagd het gewicht van de wedstrijdtrucks te verlagen.” Het is het vierde jaar dat het Eurol VEKA MAN Rally Team meedoet. Dit keer zijn de prestaties dagelijks te volgen www.facebook.com/vekaracing en op de website www.vekaracing.com. De films en het verslag worden verzorgd door cameraman Jordy van Kouwen en commentator Olav Mol.

MAN 01_Eurol_Veka_Rally_Team_193_136Het team heeft er het volste vertrouwen in dat de volle winst er dit jaar inzit. Onder meer door de sterke ondersteuning van hoofdsponsor Eurol en partner MAN Truck & Bus Nederland. Andere grote sponsors zijn FERM, HDI Gerling, Werkina, Windex Engineering, TrucksXL, Houcon, Eendracht, De Jong Zuurmond en vele andere partners.
Het team biedt op zijn beurt financiële ondersteuning aan de stichting Stop ALS, die zich inspant voor onderzoek naar en geneesmiddelen voor de spierziekte ALS.

Bentley doet het goed tijdens zware autorace…

Bentley 01_JL4_2679_headerDe volledig nieuwe Bentley Continental GT3, ingezet door Team M-Sport, heeft een fraai racedebuut beleefd door als vierde te finishen in de Gulf 12 Hours of Abu Dhabi. Na de eerste zes uur van de race in derde positie te hebben gelegen wist het team in het tweede deel van de race die positie tot twee uur voor de finish vast te houden. Toen ontspon zich een gevecht met de Ferrari 458 GT3 van Kessel Racing die de tweestrijd tenslotte in zijn voordeel wist te beslechten. Enkele minuten voor de finish leek het noodlot toe te slaan toen de onderkant van de auto beschadigd raakte. Maar door het racetempo aan te passen wist het team de Bentley veilig, en in vierde positie, aan de finish te brengen.

Bentley 06_JL4_1248_193Bentley’s Director of Motorsport, Brian Gush: “Wij brachten deze volledig nieuwe auto voor het eerst aan de start van een race en onze doelstelling was om de race uit te rijden en constante rondetijden te noteren. We hebben die doelstelling gerealiseerd en een vierde plek is uiterst bemoedigend, zeker gezien de concurrentie. We hebben er vertrouwen in dat we een betrouwbare en uiterst competitieve auto hebben ontwikkeld voor 2014, wanneer het echte werk begint.”

De drie Bentley Boys Guy Smith, Steven Kane en Andy Meyrick waren uiterst tevreden over de prestaties van de auto in de allereerste race voor de Continental GT3. Guy Smith: “Het was verbluffend! We konden de auto zonder problemen op de limiet rijden. Dat geeft veel vertrouwen voor de Blancpain series volgend jaar.”

De Blancpain Endurance Series gaan op 12 april 2014 van start op het circuit van Monza.

Traffic Radio; dagelijks verslag Dakar!

Mini Dakar P90089150-zoomVerkeerszender Traffic Radio doet vanaf 5 januari a.s. uitgebreid verslag van de beroemdste en zwaarste rally ter wereld; Dakar. De rally, waaraan deze editie meer dan 400 voertuigen deelnemen, vindt plaats van 5 tot 18 januari in Argentinië, Bolivia en Chili. In een uniek samenwerkingsverband met de RTL GP redactie verslaat sportjournalist Rick Winkelman op Traffic Radio dagelijks de rally in speciale Dakar updates. Naast Winkelman laten ook zijn collegae commentatoren hun stem horen op Traffic Radio en wordt er geschakeld met Allard Kalff en Tom Coronel, die in de rallykaravaan aanwezig zijn. Verder kan de Dakar-liefhebber bij RTL 7 terecht, waar vanaf zaterdag 4 januari tot en met 19 januari rond 22.30 uur de rally in beeld wordt gebracht.
Op 5 januari 2014 start de rally in Rosario (Argentinië) en zal via Bolivia uiteindelijk op 18 januari finishen in Valparaiso (Chili). Rick Winkelman zal gedurende deze periode dagelijks verslag doen in het spitsprogramma Traffic Radio LIVE! In de ochtenduitzending, tussen 07.00 en 09.00 uur, wordt het actuele Dakar nieuws van de avond en nacht gebracht. In de middaguitzending van 16.00 tot 18.00 uur doet Rick live verslag en zal er vooruit worden geblikt naar de avonduitzending van RTL GP. Als er aanleiding voor is zal bovendien ‘Breaking Dakar nieuws’ direct worden gebracht op Traffic Radio.

Traffic Radio Autosportshow“De Dakar Rally blijft één van de allermooiste evenementen om te verslaan, zeker als je dit voor zowel radio als televisie mag doen”, aldus Traffic Radio presentator en RTL verslaggever Rick Winkelman.

Gedurende Dakar zullen bovendien twee speciale edities van het programma Winkelman Op Wielen (WOW) worden gemaakt. Deze twee uur durende uitzendingen staan geheel in het teken van Dakar. Met interviews, gasten in de studio en uiteraard het laatste Dakar nieuws. Alle Dakar updates en de speciale editie van WOW worden door Traffic Radio vervolgens via iTunes en de website van Traffic Radio (www.trafficradio.nl) beschikbaar gesteld in podcast. Ook in de dagen voorafgaand aan de rally verschijnen speciale Dakar-podcasts.
Lars Schotanus van Traffic Radio: “We zijn blij met deze unieke samenwerking met ‘onze buren’ RTL op het Media Park. Daarnaast is dit een mooie opwarmer voor de lancering van onze nieuwe internet sportzender in 2014!”