Categorie: "Autosportief"

Bloedsnel in elektrische torpedo

Venturi 1Snelheid, laat staan records op dit punt, koppel je niet zo snel aan elektrische auto’s. Toch is dat nu net wat de Franse specialist op dit gebied, Venturi, van plan is te doen. Men wil het wereldrecord voor elektrische wagens brengen naar 700km/u. Dat gaat wel even duren want men wil het tempo van hun op een rijdende torpedo lijkende elektrische sigaar in stappen omhoog brengen naar die richtsnelheid. Daartoe moet de elektrische aandrijving van de als VBB 3.0 genaamde snelheidsduivel worden opgevoerd naar 3000pk. Het ding is in feite een en alk stroomlijn en door de compacte bouwwijze van de elektromotoren en stroombronnen kan men optimaal gebruik maken van pure stroomlijn. Dat er nog een bestuurder in past is een wonder. Venturi 2De eerste ritten vinden in het komende najaar plaats en dan wil men al naar de 600km per uur, een jaar later wordt dit dan verhoogd. De recordritten vinden als altijd plaats op de zoutvlakten waar ook al met ‘normaal’ gemotoriseerde wagens wordt gereden richting de hoogst mogelijke landsnelheden. Intussen is een voertuig met een straalmotor al een keer door de geluidsbarriere heen gegaan, en dan rijdt je toch iets van 1150km/u. Maar dat geeft dan toch een ander soort geluid dan die enorm stille elektroflitser natuurlijk. (AMuS)

Toyota klaar voor Silverstone

TS030 Roll Out TestToyota Racing keert komend weekend terug naar de plek waar het vorig jaar een baanrecord vestigde: het circuit van Silverstone. Op zondag 14 april start hier de openingsrace van het FIA World Endurance Championship: de 6-uursrace van Silverstone. Toyota Racing verschijnt aan de start met twee exemplaren van de Toyota TS030 HYBRID. Met dit model was Toyota Racing vorig jaar dé verrassing van het seizoen, toen het als ‘rookie’ maar liefst drie van de zes races waaraan het deelnam op zijn naam schreef.

In tegenstelling tot vorig jaar racet Toyota Racing nu het volledige seizoen van het FIA World Endurance Championship. Dat omvat in totaal acht races, waarvan de 24-uursrace van Le Mans de beroemdste is. De Toyota TS030 HYBRID rijdt in de LMP1-klasse, ook wel de koningsklasse genoemd. De auto die het de concurrentie lastig gaat maken, is in basis dezelfde als die van vorig raceseizoen. De Full Hybrid-raceauto heeft zich op het circuit van Silverstone reeds bewezen door vorig jaar het baanrecord in de LMP1-klasse aan flarden te rijden.
TS030 Roll Out TestDe door Toyota Motorsport verder verbeterde 2013-versie van de TS030 HYBRID maakt zijn opwachting tijdens de tweede race van het kampioenschap langeafstandsracen: de 6-uursrace van Spa-Francorchamps, die op zaterdag 4 mei aanstaande verreden wordt.
Het unieke aspect van de Toyota TS030 HYBRID schuilt in de Full Hybrid-aandrijflijn. Die slaat energie op in zogenaamde supercondensatoren. Tijdens het accelereren – bijvoorbeeld vanuit de pitstraat of bij het wegrijden uit een bocht – zorgt dit voor een ongeëvenaarde boost van 221 kW (300 pk). Dit was een van de redenen waarom de TS030 HYBRID vorig raceseizoen zo succesvol afsloot.

Bentley draait warm voor Goodwood

Bentley Goodwood headerBentley laat zich in juli aanstaande van zijn snelste kant zien op het Goodwood Festival of Speed. Bij de fameuze heuvelklim, die centraal staat bij het evenement, komt de snelste vierdeurs open auto ter wereld in actie: de nieuwe Continental GT Speed Convertible. Andere publiekstrekkers zijn de Speed 8-racers die tien jaar geleden de 24-uursrace van Le Mans op hun naam schreven. Ook de nieuwe Flying Spur maakt zijn opwachting op misschien wel het mooiste autofeest ter wereld.

Bentley 8595547338_1273e147eb_mDe Bentley’s Speed 8 met de startnummers 7 en 8 zijn bij voorbaat belangrijke publiekstrekkers in Goodwood: ze scoorden in 2003 een één-twee-overwinning in Le Mans. Op het Festival of Speed worden de bolides bestuurd door Derek Bell en Guy Smith. Deze Bentley-Boys behoorden in 2003 tot de winnende coureurs. Later dit jaar maakt Bentley zijn officiële rentree op de internationale circuits met de spectaculaire Continental GT3. Naast de Le Mans-racers komt ook de nieuwe Continental GT Speed Convertible in actie. Dankzij de 625 pk sterke 6.0-liter twin-turbo W12 is deze Bentley de snelste vierdeurs Convertible ter wereld. En die is uiteraard perfect op zijn plaats op het Goodwood Festival of Speed.

Bentley 8595548060_a325761252_m‘Goodwood 2013’ staat ook voor Bentley’s meest indrukwekkende ‘presence’ ooit op het toonaangevende auto-evenement. In de grote eigen expositieruimte is de complete line-up van het merk te zien. Uiteraard is er veel aandacht voor de nieuwe Flying Spur. Zijn 6.0-liter twin-turbo W12 levert een vermogen van maar liefst 625 pk en een koppel van 800 Nm. De topsnelheid bedraagt 322 km/u en de acceleratie van 0-100 km/u duurt slechts 4,3 seconden. Daarmee is de uitermate luxueuze en verfijnde Flying Spur de snelste vierdeurs Bentley ooit. Ondanks het enorme prestatiepotentieel is het gemiddelde verbruik relatief bescheiden: 14,7 l/100 km. Voor veiligheid en comfort zijn vierwielaandrijving en luchtvering standaard op de Flying Spur, die in juli bij Bentley Leusden wordt verwacht.

Weer AMG-Mercedessen in de Formule 1

13C307_01Ook dit jaar zal Mercedes-AMG een belangrijke bijdrage leveren aan de veiligheid tijdens alle races voor het FIA Formula One World Championship™. Voor het 18e jaar levert het high performance-merk van Mercedes-Benz de Official F1® Safety Car en de Official F1® Medical Car. De SLS AMG GT met 435 kW (591 pk) en de C 63 AMG Estate met 358 kW (487 pk) zullen door de wedstrijdleiding worden ingezet wanneer door weersomstandigheden of ongelukken de veiligheid in het geding is. De twee AMG high-performance auto’s maakten dit jaar voor het eerst hun opwachting tijdens de openingsrace van het Formule 1-seizoen in Melbourne/Australië . De tweede race van het seizoen zal komend weekend in Maleisië worden verreden.

De voornaamste redenen voor het inzetten van de Safety Car zijn slechte weersomstandigheden of ongelukken. De officiële F1® Safety Car wordt gereden door Bernd Mayländer (Duitsland) en FIA medewerker Pete Tibbetts (Engeland).
De SLS AMG GT is de perfecte auto voor assistentie tijdens Formule 1-races. Er is dan ook nauwelijks gebruik gemaakt van modificaties of achteraf gemonteerde lichtgewicht materialen. Dankzij een aluminium spaceframe body weegt de Safety Car slechts 1.620 kg. De dry-sump V8-motor is laag gemonteerd waardoor ook het zwaartepunt laag ligt, resulterend in een optimaal weggedrag. Andere zaken die daar aan bijdragen zijn de positie van de motor achter de vooras en de in transaxleconfiguratie gemonteerde dual-clutch transmissie direct aan de achteras. Het resultaat hiervan is een optimale gewichtsverdeling van 47:53 procent (voor/achter). De dubbele, aluminium wieldraagarmen maken hoge bochtsnelheden en precies stuurgedrag mogelijk, waarbij ook een superieure wendbaarheid kenmerkend is voor de SLS AMG GT.

De 6.3-liter V8 motor levert 435 kW (591 pk), heeft een maximum koppel van 650 Nm en is een serieproductie-versie, evenals de AMG SPEEDSHIFT DCT 7 sport-versnellingsbak, de AMG RIDE CONTROL Performance wielophanging, AMG high-performance keramische remmen en de AMG 10-spaaks velgen. De speciaal voor de Safety Car ontwikkelde uitlaat zorgt voor een nog opwindender V8-geluid langs het circuit. De SLS AMG GT accelereert van 0 tot 100 km/u in 3,7 seconden en passeert de 200 km/u-grens al na 11,2 seconden.

Op het dak van de Safety Car is een aerodynamisch vormgegeven lichtbalk geplaatst die zo is ontwikkeld dat bij 120 km/u de luchtstroom optimaal langs de opkomende achterspoiler wordt geleid. Nadat de Safety Car zich aan de kop van het veld heeft genesteld gaan de groene LED’s uit en worden de oranje LED’s ingeschakeld. Het oranje knipperlicht aan beide uiteinden van de lichtbalk geeft aan dat er niet meer mag worden ingehaald. Op de lichtbalk is ook een tv-camera gemonteerd, terwijl met een tweede camera naast de achterste kentekenplaat de Formule 1-auto’s vanuit het interieur door zowel de bestuurder als de bijrijder in de gaten kunnen worden gehouden. De speciale kentekenplaat achter met opschrift ‘Safety Car’ en 700 groene LED’s zorgen voor extra veiligheid, bijvoorbeeld bij regen. Buitengewoon opvallend en belangrijk zijn ook de stroboscopische lichten in de koplampen en in de achterlichten.

De ook erg potente Medical Car wordt bestuurd door coureur Alan van de Merwe met naast hem FIA Chief Medical Officer Dr. Ian Roberts. Twee medische assistenten van een speciaal geselecteerde kliniek in de buurt van het circuit zitten op de achterbank. Tot de medische uitrusting van de Medical Car behoren onder andere een defibrillator en een beademingsapparaat.

Mercedes-AMG heeft een uitgebreide ervaring in het ontwerpen, het ontwikkelen en het uitrusten van de Official F1® Safety Car en de Official F1® Medical Car en is sinds 1996 in de koningsklasse van de internationale motorsport actief.

Renault introduceert Le Mans racer; made by Alpine!

Alpine_45363_global_enNa de aankondiging op 8 maart j.l. dat Renault weer met een Alpine gaat deelnemen aan de 24 uur van Le Mans en aan de Le Mans Series, is eind vorige week door het Signatech-Alpine team het prototype geïntroduceerd in het Atelier Renault in Parijs. Het prototype gaat gedurende het raceseizoen van 2013 nummer 36 dragen.
Het merk Alpine wordt na 35 jaar afwezigheid weer nieuw leven in geblazen door haar deelname aan de lange afstandsraces zodat het in 2016 weer volop glimmend de marktintroductie kan doen van de eerste auto ontwikkeld door de ‘Société des Automobiles Alpine-Caterham’.
Het team dat de 24 uur van Le Mans zal gaan rijden is definitief samengesteld: Nelson Panciatici en Pierre Ragues – die ook alle races van de ELMS gaan rijden – zullen worden bijgestaan door Tristan Gommendy op het circuit van Sarthe.
Alpine_45364_global_enDe Alpine n°36 zal zijn eerste meters gaan rijden op 26 en 27 maart a.s. op het circuit Paul Ricard van Castellet tijdens de testritten voor ELMS. Leuk nieuws, Renault dat met haar roemruchte merk Alpine gaat deelnemen aan de prestigieuze 24-uursrace op eigen bodem. Dat moet wel leiden tot succes zou je denken!

Opel zorgt voor schoon vervoer Euro Hockey League

Opels tijdens hockey ECGedurende de KO16 van de Euro Hockey League, van 29 maart tot en met 1 april in Amsterdam, zorgt Opel ervoor dat alle officials duurzaam vervoerd kunnen worden in de elektrisch aangedreven Opel Ampera. Opel stelt vijf Ampera’s en vier oplaadpalen beschikbaar. Daarnaast zal Opel haar gloednieuwe cabriolet Cascada én het lifestyle model ADAM aan het hockeypubliek tonen. Opel wil middels deze vorm van sponsoring vooral aandacht vragen voor de ver doorgevoerde innovatie bij het bedrijf.

Gedurende de Euro Hockey League – georganiseerd en mede ontwikkeld door Sportmarketingbureau PRO SPORT – zullen er vijf Opel Ampera’s in bedrijf zijn in de omgeving van gastheer Hockey Club Amsterdam.

Op het terrein van de club zullen bovendien de nieuwste telgen van Opel op display te zien zijn. Dit betreft de nog maar net geïntroduceerde cabriolet van Opel, de Cascada. Deze staat op dat moment nog niet in de showrooms van de Opel-dealer en dus biedt de Euro Hockey League een ultieme gelegenheid om de prachtige cabrio van Opel voor het eerst te zien. En dat geldt ook voor de Opel ADAM, het hippe lifestyle model van Opel, dat in volle glorie te zien zal zijn tijdens het evenement.

Carros failliet

Ferrari's, tuin volDat het niet goed gaat in de uitgeverswereld is wel duidelijk. De ene na de andere titel wordt uit de markt gehaald, en de oplagecijfers duikelen naar historische dieptepunten voor die bladen die nog steeds bestaan. Ook in autoland is het droefenis alom en vallen er klappen. Zo bericht Automotive-online over het faillissement voor het chique blad Carros. Vele jaren geleden opgezet door zelf verklaard miljonair Frank Kloppert. Het blad werd uitgegeven door diens bedrijf Pelican Magazines dat in feite dus onder water is gegaan volgens Automotive. Kloppert koos er voor om Carros vooral te laten berichten over de wereld van glitter en glamour, normale auto’s als een Opel Astra of Ford Fiesta kwamen er niet in. Carros volgt in feite het spoor van de Miljonairs-Fair en de daar verschijnende bladen. Ook in het topsegment is iets mis door de crisis, al lijkt het verhaal voor Pelican toch iets meer van doen te hebben met uitblijvende betalingen door businesspartners die niet aan hun verplichtingen (kunnen) voldoen. Kloppert wil een herstart maken en dan zou ook Carros weer van de grond worden getild. We zijn benieuwd wat er van die plannen terecht komt.

Opel weer sponsor Feyenoord

Opel is met ingang van het nieuwe voetbalseizoen de nieuwe hoofd- en shirtsponsor van Feyenoord. De club en Opel Nederland hebben hiertoe een vierjarige overeenkomst gesloten, van 2013 tot 2017. Opel wordt de opvolger van a.s.r., dat tot aan het eind van dit seizoen onder verschillende bedrijfsnamen in totaal 22 jaar hoofdsponsor is geweest. Met Opel keert een bekende naam terug op het shirt van Feyenoord. De autofabrikant was eerder tussen 1984 en 1989 hoofdsponsor van de club. Naast het eerste elftal sponsort Opel ook de jeugdopleiding en Sportclub Feyenoord voor dezelfde periode.

Raggen in een ADAM

Opel maakte in november vorig jaar haar comeback in de autosport met de ADAM R1. Op de autoshow van Genève presenteert het merk weer vervolgstap: een nieuwe conceptstudie van de onlangs geïntroduceerde Opel ADAM, volgens het R2-reglement van de FIA. De uiteindelijke ontwikkeling en homologatie is nog voor dit jaar voorzien. Opel gaat dus een stap verder in de nieuwe motorsportstrategie via de ADAM R2, een auto met veel potentieel voor internationale activiteiten, die mag deelnemen aan elk nationaal kampioenschap in Europa.

Chic, elegant en toch stoer: zo is de R2-rallyvariant, net als elke andere ADAM. Speciale carrosserie-elementen uit de sportieve Opel OPC-lijn, snelsluitingen op de motorkap en de achterklep, maar ook verlaagde voor- en achterbumpers benadrukken de sportieve allure van deze asfalt- en grindatleet. Ook onderhuids is alles pure hightech.
De ADAM R2 wordt aangedreven door een 1,6-liter ECOTEC 16V-motor met variabele nokkenasfasering, die in de wedstrijduitvoering zo’n 185 pk en een maximumkoppel van 190 Nm levert. Een sequentiële vijfversnellingsbak van Sadev en een sperdifferentieel met lamellenkoppeling houden dat vermogen onder controle. De chassisafstelling, eveneens voor asfalt en grind, garandeert maximale tractie en dynamisch rijgedrag. Het remsysteem is geperfectioneerd met een hydraulische ‘fly-off’ handrem, Brembo voorremklauwen met 4 zuigers en remdrukregeling op de achteras.

De passagiersruimte van de R2 is uitgerust met alle toepassingen van een professionele wedstrijdauto en veel details voldoen reeds aan de specificatie die dit jaar moet worden goedgekeurd door de FIA, de wereldwijde autosportassociatie. Zo is de auto uitgerust met een geïntegreerde veiligheidsstructuur, sportstoelen van SPARCO die compatibel zijn met het veiligheidssysteem HANS, een cockpit met LCD-versnellingsindicator, een controlelamp en boordcomputer van MONIT, een centraal bedieningspaneel, een kaartleeslamp en een elektrisch brandblusapparaat.

De ultracompacte R2 is gebaseerd op de nieuwe ADAM Cup-variant. Hiermee zet Opel een eerste stap in zijn nieuwe, Europese rallyprogramma, dat jonge, talentvolle coureurs helpt geleidelijk aan door te stoten tot de top van de Europese competitie. Vanaf 2013 zullen 40 ADAM’s wedijveren in bekerwedstrijden van het merk in Duitsland en Frankrijk. In de Duitse ADAC OPEL RALLYE CUP zal de winnaar van een speciaal “Rallye Junior” klassement (voor coureurs tot 27 jaar) doorgaan naar de R2-klasse, met speciale steun van Opel en ADAC in het volgende seizoen.

Koreaanse GT

Kia asioceer ik niet meteen met sportieve auto’s. Meer budgetmobielen voor lieden die niets hebben met merkimago maar vooral met prijs en zekerheid. Het is dan best groot nieuws om te lezen dat het merk in Geneve straks een Cee’d GT gaat laten zien. Een leuk uitgemonsterde hatchback die naar keuze leverbaar is met drie of vijf portieren en in het vooronder een 1.6 liter grote benzinemotor heeft staan met turbodruk, waaruit de Koreanen 204 pk persen en 265Nm. Een zesbak is standaard en wie een beetje vlot weet te schakelen krijgt de vlotte Aziaat van nul naar honder km/u in minder dan acht seconden. De uitmonstering is zoals aangegeven zeer sportief. Direct te onderscheiden van de meer normale Cee’d door andere spoilers en schermen, een dubbele uitlaat, LED-verlichting en 18-inch velgen. Binnen levert men Recaro-stoelen voor het betere rallygevoel. De wagens worden in Europa gebouwd en komen dus relatief snel naar de KIA-dealers. Vermoedelijk zal dat al in de herfst van dit jaar zijn. Over prijzen is nog niets bekend, maar echt duuur zullen ze vast niet worden. Interessante nieuwkomer!