Yugo productie gestaakt

De Zastava Yugo 45 werd maar liefst dertig jaar aan een stuk geproduceerd..

De Zastava Yugo 45 werd maar liefst dertig jaar aan een stuk geproduceerd..

Fiat nam onlangs voor een relatief laag aankoopbedrag de fabrieksgebouwen van Zastava in Kragujevac over. Daar produceerde de Serven nog steeds de intussen al dertig jaar oude Yugo45 van de band. Daar kwam onlangs een einde aan……

 

 

De Yugo is vermoedelijk  het meest succesvolle product van de vroeger in het land van herkomst (Joego-Slavie) zo bekende autofabriek Zastava geweest. Het model kwam als opvolger voor de eveneens in de toenmalige socialistische federatie onder Maarschalk Tito geproduceerde kleine Fiatmodellen. Technisch bleef het autootje nog wel leunen op die Turijnse techniek, maar de ontwerpers maakten een vlotte driedeurs auto die in de verste verte wel iets leek op een Autobianchi.

De Yugo 45 krijgt wellicht een tweede, derde of vierde leven als de productielijnen worden verkocht naar de derde wereld...

De Yugo 45 krijgt wellicht een tweede, derde of vierde leven als de productielijnen worden verkocht naar de derde wereld...

Het kleine ding was vlot, ruim, goedkoop en relatief zuinig. Maar het was ook een auto met een uiterst bedenkelijke kwaliteit. Zo vielen ze na een jaar of twee, drie al bijna uit elkaar van de roest en de overige bouwkwaliteit liet ook zeer sterk te wensen over. Opvallend was wel weer, dat de Yugo ook het eerste product uit het land van herkomst was dat de Amerikaanse markt bereikte. Ooit was het zelfs de meest succesvolle importauto ook in het land van Uncle Sam. Maar de beroerde kwaliteit brak ook daar op en de Yanks pruimden de kleine Yugo al snel niet meer. Hij kreeg zelfs de titel: ‘Worst car ever built’ en dat was niet zo fijn. Hoe dan ook, er zijn er naar verluid ruim 800.000 van gebouwd en dat is niet mis. De fabrieken van Zastava in Servie wordne nu omgebouwd voor de productie van een splinternieuwe Fiat, de Topolino, die een plekje moet gaan krijgen onder de nieuwe 500. Volgens ingewijden zouden de oude mallen en productielijnen van de Yugo een tweede (derde of vierde) leven krijgen elders in de wereld. Volgens zeggen omdat er elders nog wel vraag is naar het kleine karretje. Wellicht dat we nog eens een Yugo made in Afghanistan of Zambia gaan meemaken. Iran zou ook zo maar kunnen. Laten we wel zijn, in India bouwen ze al ruim vijftig jaar een oude Morris door als Hindustan Ambassador…..De wonderen zijn de automobiele wereld nog niet uit toch?   

Lees ook:Fiat neemt Zastava over
Lees ook:Van droevige kwaliteit; de Zastava Yugo 45-55
Lees ook:Ooit modern, best geliefd, nu vergeten; Zastava 101!
Lees ook:Fiat koopt Zastava
Lees ook:Noord-Hollanders minder kooplustig

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.