Dat imago toch; Lada

AB - Lada-Kalina-blue sideJuist Ja…Lada! Een van de vele reclameslogans uit het verleden van dit Sovjet-staatsmerk. Lada ontstond ergens aan het begin van de jaren zeventig toen met hulp van de Italiaanse fabrikant Fiat een licentielijn werd opgezet rond de Fiat 124 uit de jaren zestig. Dat werd de Zhiguli, voor westerse markten, Lada 1200. Door de relatief moderne productielijnen en de gillende behoefte aan ruime vierdeurs auto’s in de toenmalige Sovjet-Unie werden er al snel honderdduizenden van die hoekige wagens gebouwd die ook tegen dumpprijzen werden aangeboden in het westen. In ons land zag je ze ook vaak, meestal gekocht door mensen die de CPN een warm hart toedroegen, of ambtenaren die dat noest no-nonsense achtige van die Lada wel iets vonden hebben. Nu was het niet allemaal rozengeur en manenschijn bij die Lada’s want er mankeerde nogal wat aan die wagens en je had een goede dealer nodig om zo’n ding op de weg te houden. De Russen begonnen hun gamma modellen uit te breiden. Lada m.spoilers - geltonas_nelamboGrotere motoren, meer luxe, stationcars, zelfs pick-ups kon men leveren. Later volgde de Samara, een relatief moderne voorwielaandrijver met achterklep en net voor de omslag van het land van herkomst naar meer democratische toestanden, de Aleeko. De nieuwe Lada 110 die werd aangekondigd kwam met en vertraging van een jaar of tien op de markt en toonde al snel dat Lada niet meer met haar tijd mee kon. De messcherpe afwerkingsranden en het gebrek aan stuurbekrachtigers maakten de auto geen succes. Intussen waren de meeste concurrenten uit het vroegere oostblok overgegaan in handen van westerse of Aziatische merken en bleef Lada steeds verder achter. Een flirt met General Motors leverde nog wel een licht opleving met de van een oudere Corsa afgeleide Kalina, maar die kon ook geen potten meer breken. Het merk is intussen in handen van Renault gevallen en die laat nu o.a. Dacia’s als Lada’s bouwen en wil ook een soort Russo-Clio laten fabriceren. In ons land een zieltogend merk geworden dat bij wijnd mee af en toe nog een tiental auto’s jaarlijks verkoopt. Meestal Niva’s voor landarbeiders die niet op een tractor willen rijden. Rapportcijfer: 5.0

Lees ook:Massa-onslag bij Lada dreigt
Lees ook:Massa-ontslagen bij Lada – veel nationale sentimenten!
Lees ook:Lada’s nieuwe Visie?
Lees ook:Hippe Lada
Lees ook:Geen Lada’s meer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.