Massa-onslag bij Lada dreigt

De Priora is er als hatchback, combi en sedan....


De Lada Kalina kan het merk ook niet redden...

Avtovaz/Lada, de grootste Russische autobouwer, gaat naar verluid 27.600 mensen ontslaan. Datis ongeveer een kwart van haar totale personeelsbestand. Het was al een tijdje duidelijk dat de verkopen bij Lada bijzonder stroef gingen, mede door de ernstige financiele crisis waarin ook Rusland is terecht gekomen. Het bedrijf heeft grote moeite om haar producten te slijten. Daarbij is een grootschalige herstructurering nodig om het bedrijf winstgevend te krijgen. Momenteel helpt Renault daarbij. De Fransen bezitten 25% van de aandelen in Avtovaz/Lada. Voorheen was ook General Motors al betrokken bij de fabricage van auto’s hier. In ons land telt Lada eigenlijk helemaal niet meer mee als serieuze fabrikant.

Reeksen van jaren moesten importeur en dealers het doen met achterhaalde en daardoor niet aantrekkelijke modellen die ook nog eens van beroerde kwaliteit waren. Of er in de komende jaren veel ten goede zal keren is maar de vraag. Overigens was Lada in de tijd van de Sovjet-Unie een van de grootste fabrikanten ter wereld. Maar ja, toen was een Lada voor veel autobezitters in het thuisland ongeveer het ultieme wat men op het gebied van vervoer kon kopen. Die tijden zijn door de import van moderne westerse en Aziatische auto’s wel zo’n beetje voorbij.

Lees ook:Massa-ontslagen bij Lada – veel nationale sentimenten!
Lees ook:Kapitaalinjectie Renault bij Lada..
Lees ook:Miljardenverlies bij Lada
Lees ook:Renault-Nissan nu ook de baas bij Lada
Lees ook:Onbeminde bestseller…Lada 1200

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.