Lada’s nieuwe Visie?

Veel autojournalisten werden verrast toen ze tijdens de persdagen van de Auto Salon in Moskou op de stand van thuismerk Lada een conceptcar zagen staan die brak met alles waar een Lada zoal voor heeft gestaan in de afgelopen veertig jaar van haar bestaan. Was het tijden lang zeer onzeker welke kant het met Lada op zou gaan, iets minder dan 20% van de aandelen is in handen van Renault/Nissan en dat concern laat er al Dacia’s bouwen om snel aan de behoefte van het naar auto’s hongerende Russische koperspubliek te kunnen voldoen. Maar wil het merk het eigen volk blijven bekoren, moet het echt komen met iets nieuws, baanbrekends, maar tevens betaalbaars. En dus staat er de X-Ray Concept te pronk, die qua ontwerp volledig voldoet aan de moderne trends. De auto is ontworpen door voormalig Volvo-designer Steve Mattin en dat heeft gevolgen gehad voor de vormgeving. Weg is het schoenendoos-principe van de oude Lada’s, het oubollige van de vroegere Corsa’s, hier staat een auto te pronk met potentie. De X-Ray staat voor wat de nieuwe Lada’s willen zijn. Auto’s voor een breed publiek die niks meer willen weten van het oubollige Sovjet-imago van vroeger. Modern, zuinig, vlot, aansprekend is het wat Lada wil zijn. We zijn benieuwd naar de nieuwe productiemodellen van de Russen. De eerste stap is nu gezet. NU de rest…. (Foto: AMuS)

Lees ook:Hippe Lada
Lees ook:Lada brengt twee nieuwe modellen
Lees ook:Massa-onslag bij Lada dreigt
Lees ook:Dat imago toch; Lada
Lees ook:Lada comeback op komst?

4 reacties op “Lada’s nieuwe Visie?

  1. René

    Nu nog een andere naam, want dat zit Lada in Nederland het meest in de weg.

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Rene – Dat waag ik te betwijfelen. Wat Lada nodig heeft is een goed gamma van modellen, betaalbaarheid, een goede en kapitaalkrachtige importeur en dealers met verkoopkracht en professionaliteit. Bedenk dat merken als Hyundai en Kia ook van ver zijn gekomen, dat Skida in 1992 een complete omslag wist te maken en nu in de vaart der volkeren mee komt, en dat ook Dacia (ooit echt het lelijke eendje van Oost-Europa) op eigen kracht (en een beetje hulp vna Renault) in heel Europa successen boekt. Naam is ook een kwestie van emoties (de juiste) toevoegen en zorgen dat er niet zoveel op auto’s en organisatie is aan te merken. Dat hebben de Russen niet goed geregeld.

      /   Beantwoorden  / 
  3. René

    De Russen hebben met de naam Lada zo verpruts dat dit ze wel degelijk een rem is op ontwikkeling van het bedrijf als zetten ze 30 wagens in het gamma.

    Van de week zag ik een Lada rijden in een langzaam rijdende rits. Prima wagen om te zien, maar het blijft toch een Lada.

    Je hebt gelijk het zal emotie zijn als het gaat om merken maar als die emotie veroorzaakt dat je geen wielen wegzet, dan moet je daar diets aan doen.

    Skoda is alleen maar succesvol door Volkswagen en de wetenschap dat er veel ‘Duitse’ onderdelen inzitten, hetzelfde geldt voor Seat. En natuurlijk het budget voor mindbuilding rond een merk van Volkswagen.

    Laten we het over Dacia maar niet hebben, want dat is de Lada van dit decennium. Puur een prijskwestie dus. Want mensen met een ‘beleving’ bij Dacia hebben weinig smaak. Al blijft dat laatste natuurlijk een twistpunt.

      /   Beantwoorden  / 
  4. Leo

    @Rene – Imago zit niet in een auto of in de gebruikte onderdelen, het zit in onkunde en vooroordeel. Ik heb er al eens eerder over geschreven, je weet nauwelijks meer waar jouw auto vandaan komt tegenwoordig. Japanners uit Spanje of Engeland, Franse auto’s uit Turkije en Opels die in feite Suzuki’s zijn en gebouwd worden in Hongarije. Is een auto pas goed als hij Opel heet? VW? Ford? Ik geloof er niks van, wel dat wij mensen graag behoren tot ‘winnaars’ en dus kiezen voor de grijze middenmoot en het exclusieve aan ons voorbij laten gaan. Ik heb zelf die keuze altijd bewust gemaakt. Exclusief, apart, niet het grijze Opeltje van vroeger, maar iets anders. Is kwaliteit de norm? Prijs? Lada heeft zeker kansen, bedenk ook dat hun thuismarkten enorm zijn, als het met goede auto’s voor een lage prijs weet te komen. En lage prijs is dan relatief. Ooit vekocht ik Hyundai’s toen niemand van het merk had gehoord.’Hundie’ werden ze steevast genoemd door de een, ‘Ponie’ door de ander. Prijzenmerk, redelijke kwaliteit voor aan lage prijs. Niet duurzaam. Kijk nu eens, ontwikkelingen brengen de Koreaanse merken steeds dichter bij hun concurrenten uit het westen. Zo zal het de Chinezen straks vergaan, maar zeker ook de Russen. En daarbij is Lada dan een Geuzennaam. Wat Skoda betreft, oneens met je stellingen hoor. Merk bouwde al 50 jaar auto’s toen VW moest worden uitgevonden. VW zorgde voor orde in de door communisten nagelaten chaos. Maar de creativiteit van het merk werd door Duits geld gestimuleerd……

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.