Geen Lada’s meer…

De Russische fabrikant Lada heeft de productie van het oermodel Lada 1200-1300 gestaakt. De vraag naar het intussen ruim veertig jaar gebouwde model werd zo beperkt dat men geen heil meer ziet in doorgaan met bouwen. De Russische auto-industrie verkeert in een staat van crisis, omdat exportmarkten wegvielen na de val van de muur en ook de Russische autokopers meer eisen stellen aan hun nieuwe vervoermiddel. En Lada bleek al jaren lang niet in staat haar producten uit de oude Sovjetperiode te moderniseren. Ook de nieuwere modellen van de fabrikant komen niet voldoende ‘binnen’ bij een kritische kopersgroep die ook kan vergelijken met nieuwe Westerse of Aziatische auto’s. En dus ging de aloude vierkante Lada uit productie. Nu was die wagen al een tijdje niet meer te koop in het westen, ook al deed een Hamburgse Autodealer nog zo zijn best om de wagen enigermate aan te passen aan de nieuwe milieueisen, echt zoden aan de verkoopdijk zette dat allemaal niet. Die Lada dankt zijn ontstaan overigens aan een licentiecontract dat in 1970 werd gesloten met Fiat dat haar model 124 aan de Russen ‘verkocht’ nadat die wagen niet meer in de oervorm door de Italianen zelf werd gebouwd. Hij stamde uit 1966. Lada gaf de auto een paar typisch Russische toevoegingen, maakte hem wat sterker, zwaarder en bouwde hem in min of meer ongewijzigde vorm tot en met dit jaar door. Er zijn heel wat afgeleide versies geweest die ook in ons land met groot succes zijn verkocht. Maar de bouwkwaliteit was helaas zodanig slecht dat de meeste Lada’s al heel lang niet meer rondrijden in ons land. Daarbij zijn er begin jaren negentig heel wat retour thuis land gegaan toen daar een grote vraag naar goed onderhouden tweedehands Lada’s ontstond. En de Nederlandse Lada-dealers voldeden toen maar wat graag aan dat verzoek. Volgens opgave zouden er momenteel nog slechts een paar honderd Lada’s van het oertype in Nederland rond rijden. Hoe je er ook naar kijkt, het is goed als er een paar bewaard blijven. Al was het maar om een statement te vormen voor de Russische auto-industrie die maar niet in staat bleek echte veranderingen door te voeren.

Lees ook:Hippe Lada
Lees ook:Renault-Nissan neemt Lada over!
Lees ook:Kapitaalinjectie Renault bij Lada..
Lees ook:Massa-onslag bij Lada dreigt
Lees ook:Russen blijven dol op eigen merk Lada

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.