Massa-ontslagen bij Lada – veel nationale sentimenten!

File photo of entrance to AvtoVAZ plant in TogliattiLada is voor een deel in handen van buitenlandse aandeelhouders en die zijn in de afgelopen jaren niet spaarzaam geweest met ontslagen. Van de in 2008 nog werkzame medewerkers van het bedrijf in het Detroit van Rusland, Togliatti, zijn er nu nog maar 44.000 over en dat zijn er nog steeds veel te veel voor het aantal auto’s dat daar wordt gebouwd. De vorige CEO van het bedrijf, de Zweed Andersson, kreeg van alle aandeelhouders de vrije hand om het bedrijf AutoVAZ economisch gezonder te maken. Maar dat kostte heel wat Russen hun baan. En hun trots. Want Lada was niet alleen een autofabrikant, het was ook de trots van Rusland. Ook al stelde het merk na de ineenstorting van de Sovjet-Unie niets meer voor en moest het met behulp van buitenlandse investeerders overeind worden gehouden, zelfs President Poetin bemoeide zich met de toekomst van het bedrijf. Maar ook die kon niet veel veranderen aan het feit dat de vraag naar nieuwe Lada’s momenteel langzaam aan is opgedroogd. De economische sancties die Rusland hard trekken, helpen niet echt. En de westerse bedrijven die met Lada bezig waren of zijn neigen al snel naar het wapen van de bezuinigingen. En dat leidt vrij standaard tot het ontslaan van medewerkers. Niet alleen bij Lada zelf, ook bij de toeleveranciers. Ook daar komen massale ontslagen voor. Lada-Granta-100 verkochtEn dat is voor een stad als Togliatti, waar een op de zeven inwoners werkt bij Lada of haar onderdelenleveranciers, rampzalig. Want veel Russen die daar wonen leenden in het verleden geld voor hun huizen of eigen auto’s en die kunnen ze nu niet meer betalen. Sommige medewerkers die werden ontslagen zijn als taxi-chauffeur of werden postbode, maar een groot deel zoekt nog steeds naar ander werk. Onder leiding van Poetin is er ook een hetze op gang gekomen tegen groot-aandeelhouder Renault-Nissan. Alles wat de directie van dat bedrijf deed was verkeerd en ontnam veel Russen van hun trots. Trots op hun fabriek, merk en het thuisland. Dat er geen moderne auto’s vandaan komen en op de oude manier van bouwen geen Roebel te verdienen viel spreekt niemand daar. Men wil gewoon zijn baan en inkomen terug. Wie die Lada’s dan moet kopen is niet interessant. (Reuters)

Lees ook:Renault-Nissan nu ook de baas bij Lada
Lees ook:Russen blijven dol op eigen merk Lada
Lees ook:Russische automarkt grootste van Europa
Lees ook:Massa-onslag bij Lada dreigt
Lees ook:Hippe Lada

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.