Categorie: "Actienieuws"

MAN voor POT

01-MAN-Koninklijke-verhuizers-afbeelding_066Verhuisbedrijf Pot in Amersfoort is overstag gegaan. Het 109 jaar oude familiebedrijf, dat zich sinds 2006 Hofleverancier mag noemen, heeft voor het eerst twee MAN-trucks aan het wagenpark toegevoegd. Pot Verhuizingen/Logistiek is een toonaangevend verhuisbedrijf dat zijn oorsprong heeft in Amersfoort. Het familiebedrijf bestaat inmiddels al meer dan een eeuw en is uitgegroeid tot een van de grootste verhuisbedrijven in Nederland. Pot Verhuizingen/Logistiek heeft zich behalve in verhuizingen ook in andere disciplines gespecialiseerd, onder meer ICT-services en opslag en beheer van meubelen, archieven en andere zakelijke goederen.

04-MAN-Koninklijke-verhuizers-Afbeelding_069Ter uitbreiding en vervanging van ons wagenpark zijn zij voor het eerst in zee gegaan met MAN. De elders bewezen betrouwbaarheid, de goede reputatie en de razendsnelle levering van Euro 6-trucks waren voor het bedrijf belangrijke redenen. De twee MAN TGM 18.256 BL-trucks met een ruime LX-slaapcabine voldoen exact aan de bedrijfseisen. De MAN’s zijn volgens de verhuizer ingericht voor het vervoeren van een wissellaadbak, die specifiek voor het transport van kostbare goederen is ingericht, zowel binnen als buiten Nederland. De laadbakken zijn volledig geconditioneerd, we hebben camerabeveiliging in de laadruimte en klanten kunnen hun bezittingen via een track & trace-systeem volgen. Bijzonder is dat ze de laadbak kunnen laten zakken, zodat de goederen niet via een laadklep hoeven te worden verplaatst. Daarmee beperken de specialisten het risico dat goederen tijdens de verhuizing beschadigd raken.

Tachtig jaar Citroen Traction Avant…..

Traction 1Ik herinner me nog goed dat mijn ‘Ome Karel’ er een kocht. Een van de laatste auto’s van dit type, een model 1955, in een fraaie kleur groen. Zag je niet zoveel, vaker waren ze zwart. Ouderwets van lijn en vorm, ook toen al, maar vooruitstrevend in techniek. En naar ik begreep, loeibetrouwbaar! We gingen er vaak mee op stap en dan het liefst lange afstanden. Was het te warm in de auto draaide Karel de voorruit omhoog, kreeg je frisse lucht binnen. Een auto die hij relatief lang bleef berijden. Tot we hem na verhuizing van hem en zijn gezin uit het oog verloren. Wat er met die Citroen Traction Avant is gebeurd weet ik niet, wel dat dit model juist dit jaar zijn tachtigste verjaardag viert. Met een feestje!

Graag maken we de lezer attent op de festiviteiten die hier in Nederland worden gevierd rondom de jarige Citroën Traction Avant, met als uitgaanstip voor u 31 mei en 1 juni:

Traction 6Tijdens het komende Hemelvaartweekend viert de oudste Citroënclub van Nederland (Traction Avant Nederland) haar vijftigjarig bestaan. Dit heuglijke feit zal op spectaculaire wijze in Epe op de Veluwe worden gevierd. Op donderdag 29 mei (Hemelvaartsdag) zullen zo’n 170 Tractions vanuit alle delen van Nederland via een knooppuntenroute naar het Golden Tulip Hotel Epe rijden. Op vrijdag 30 mei volgt vervolgens een toeristische rondrit over de Veluwe.

Traction 3Op zaterdag 31 mei wordt op het parkeerterrein van het hotel in Epe een grote manifestatie gehouden; deze dag staat tevens open voor belangstellenden. Onderdeel van deze dag is een Concours d’ Élégance dat ’s middags tussen 14.00 en 16.00 uur zal plaatsvinden. Zo’n 25 auto’s en hun inzittenden worden aan het publiek voorgesteld door spreekstalmeester Wim Oude Weernink, auto-journalist en zelf ook liefhebber van de Citroën-historie. Op zondag 1 juni wordt het evenement in de binnenstad van Zwolle met een Grand Defilé afgesloten. Naar verwachting zullen zo’n 150 Tractions aan deze immense parade deelnemen. U bent van harte welkom! En wie weet ziet u dan ook nog wel die groene T.A. van mijn vroegere Ome Karel…..

Seat Leon nu met cilinderuitschakeling

01_012-SEAT-LEON-ST-STYLEMet de 1,4 liter viercilinder turbo benzinemotor met cilinderuitschakeling introduceert SEAT een belangrijke nieuwe krachtbron voor de Leon modelfamilie om CO2-emissies verder te verlagen. Ondanks een indrukwekkend vermogen van 110 kW (150 pk) noteert de 1.4 TSI ACT onder de streep een CO2-uitstoot van slechts 109 gram per kilometer. Daarmee valt deze Leon voor zakelijke rijders in de 20% bijtellingcategorie en springt hij met een gemiddeld verbruik van 4,7 liter op 100 km zeer verantwoord met brandstof om.

De nieuwe 1.4 TSI onderscheidt zich door de innovatieve Active Cilinder Management-technologie (ACT). Het systeem schakelt de middelste twee cilinders uit bij lichte motorbelasting. In de standaard verbruikscyclus resulteert dat in een brandstofbesparing van 0,4 liter per 100 km en dientengevolge een CO2-reductie van liefst 10 gram per gereden kilometer. Bij een constante, gematigde snelheid zijn de effecten van de cilinderuitschakeling het grootst.

02_SEAT_Leon_ST_FRDe cilinderuitschakeling wordt actief wanneer het toerental van de 1.4 TSI tussen 1.400 en 4.000 tpm ligt en het afgegeven koppel een waarde tussen 25 en 75 Nm bereikt. In de EU-verbruikscyclus is dit op circa 75% van alle trajecten het geval. Wanneer extra vermogen en trekkracht gewenst zijn, schakelen de cilinders twee en drie automatisch weer bij. De bestuurder merkt daar, afgezien van het extra acceleratievermogen, niets van.

Het resultaat van deze inspanningen is een gemiddeld brandstofverbruik van 4,7 liter op 100 km, ondanks het indrukwekkende vermogen en koppel van respectievelijk 110 kW (150 pk) en 250 Newtonmeter. De CO2-uitstoot van de 1.4 TSI ACT-motor bedraagt 109 gram (DSG: 110 gram) voor de Leon SC en Leon 5-deurs; de Leon ST noteert 112 gram (DSG: 110 gram). Daarmee vallen alle koetswerkversies van de Leon 1.4 TSI ACT ondanks de pittige prestaties voor zakelijke rijders in de fiscaal gunstige 20% bijtellingcategorie. Naast de sportieve prestaties en het zuinige verbruik, onderscheidt deze uitvoering van de Leon zich bovendien door een fors trekgewicht van 1.500 kg.

03_SEAT_Leon_ST_FRPrijzen van de sportieve SEAT Leon 1.4 TSI ACT FR beginnen bij € 26.200,- voor de 3-deurs SC, als FR Dynamic is hij er vanaf € 26.600,-. De meerprijs voor de 5-deurs versie bedraagt € 350,-, de prijs van de ruime ST stationwagon ligt € 1.500,- boven die van de SC.

Overigens levert SEAT de 1.4 TSI ACT-motor in combinatie met een vermogen van 103 kW (140 pk) ook in de compacte Ibiza.

General Motors moet weer 2,7 miljoen auto’s terugroepen

1147wk9ZjGLXHUQ_450x300Het zit General Motors niet mee. Weer moeten er 2,7 miljoen auto’s van het concern terug richting dealer. Dit keer gaat het om wagens van Chevrolet, Pontiac en Saturn. Deze terugroepactie komt volgens de BBC voort uit een groter veiligheidsbewustzijn bij de Amerikanen na een reeks incidenten met wagens van de door haar aangeboden merken. Doordat men vaak in al die merken dezelfde onderdelen gebruikt komt het concernbreed naar voren als een probleem wanneer er iets fout gaat. In dit geval gaat het om een probleem met de remlichten die door een fout in het elektrische systeem niet gaan branden als je wel degelijk op het rempedaal trapt. Dat is buitengewoon vervelend omdat achterliggers dan niet bedacht zijn op jouw manoeuvres. Andersom gaan die lampen soms branden als er juist niet wordt geremd. In totaal zijn er nu een paar honderd incidenten geteld en 13 daarvan eindigden met een fikse aanrijding waarbij ook gewonden vielen. Onder de terug geroepen wagens vallen ook Chevrolet Corvettes die last hebben van niet goed werkende koplampen. Ik voorspel een slecht financieel resultaat voor GM als dit zo doorgaat.

Hyundai komt met speciale ix35; de GO!

hyundai-ix35-gobgDe Hyundai ix35 Go! geeft de populaire crossover van Hyundai extra allure voor een pakkende prijs. Met zijn stijlvolle uiterlijk, sterke en efficiënte motoren, rijke standaarduitrusting en talloze extra’s is de Hyundai ix35 Go! in navolging van de Hyundai i10, i20, i30 en ix20 Go! een ijzersterke aanbieding.

Hyundai heeft de populaire ix35 niet alleen uiterlijk opgefrist, ook in technisch opzicht is hij volgens de Koreanen wat aangepast. De ix35 Go! is gebaseerd op de ix35 1.6 GDI 6 MT i-Vision. De Go!-uitvoering profiteert van de nieuwe items van het modeljaar 2014, zoals LED-achterlichten, het Flex Steer-systeem waarmee de bestuurder de tegendruk van de stuurbekrachtiging naar wens kan aanpassen, bandenspanningcontrolesensoren, een geüpdatet stabiliteitssysteem, stoelverwarming voor en achter, privacy glass en parkeersensoren. Als extra heeft de ix35 Go! een groot, modern en gemakkelijk te bedienen fabrieksnavigatiesysteem. Dit systeem is beschikbaar in combinatie met 5 jaar map care, een achteruitrijcamera en een verbeterd audiosysteem. De prijs van de Hyundai ix35 Go! is met € 28.695,- en een consumentenvoordeel van € 1.095,- ten opzichte van de i-Vision-uitvoering ronduit concurrerend.

Hyundai-ix35-statisch-voorzijde_headerDe Hyundai ix35 Go! is er overigens alleen met de gewilde 1.6 GDI-motor (99 kW/135 pk) in combinatie met een 6 versnellingen transmissie. De kleuren zijn Sleek Silver, Steel Gray, Cashmere Brown, Creamy White en Phantom Black met een zwart interieur. Daarmee combineert de actie-Koreaan de kracht van het modeljaar 2014 met een bijzonder rijke uitrusting.

De vernieuwde Hyundai ix35 is volledig ontwikkeld in het Hyundai Motor Europe Technical Centre (HME TC) in Rüsselsheim, Duitsland. Het model behoudt zijn ‘Fluidic Sculpture’-design, dat in 2009 op de autoshow van Frankfurt werd geïntroduceerd en sindsdien tot de sterke eigenschappen van Europese Hyundai-modellen behoort.

Renault op de rode loper

01-Cannes2014Renault viert tijdens het Filmfestival van Cannes de honderdste geboortedag van Charlie Chaplin met een futuristische film. Bovendien verzorgt de fabrikant tijdens het filmfestival met meer dan tweehonderd Renaults het vervoer van alle sterren, regisseurs en organisatoren. En voor het Palais des Festivals toont Renault de nieuwe Twingo. Bovendien kan het publiek er rijden met de volledig elektrisch aangedreven Renault Twizy.

1_ZOEVZTer gelegenheid van Charlie Chaplins honderdste geboortedag werkte Renault samen met de kleindochters van de filmlegende, Dolorès en Carmen. Het resultaat is The Innovators, een twaalf minuten durende film met een futuristisch thema. Een deel van de film is geschoten in het Technocentre van Renault in Guyancourt, waar de actrices in een Renault Twizy en de conceptauto Twin’Z reden. De soundtrack van de film is Space Oddity van David Bowie. De Franse autofabrikant heeft voor het Filmfestival van dit jaar het aantal voertuigen verdubbeld. Niet minder dan 210 Renaults zijn ingezet voor het vervoer van filmsterren, organisatoren en andere belangrijke gasten. De fabrikant biedt verder het publiek de gelegenheid om in een volledig elektrische Renault Twizy te rijden.

RENAULT TWINGO III (X07) PHASE 1Renault maakt optimaal gebruik van de aandacht van de 200.000 bezoekers en alle aanwezige media door vier nieuwe Renault Twingo’s te tonen. Een exemplaar daarvan heeft een prominente plaats nabij de rode loper op de trappen van het Palais des Festivals. Als sinds de eerste film van de gebroeders Lumière – waarin Auguste Renault te zien is aan het stuur van zijn Voiturette Type A – en de bouw van de eerste filmstudio’s naast de Renault-fabrieken in Billancourt, in de periode 1885 tot 1898 – heeft Renault een hechte band met de filmindustrie. Tegenwoordig ondersteunt Renault jaarlijks zo’n tweehonderd televisie- en filmproducties met een speciale vloot van veertig voertuigen van het merk. De fabrikant is partner van ’s werelds grootste filmfestivals, zoals die van Lyon, Deauville, Angoulême, Cabourg, Marrakech en binnenkort ook Venetië.

Bijzondere special edition actie Brabus bij smart

smart Brabus 1055870_2098899_1024_683_14C481_01Een smart BRABUS special edition zoals de liefhebbers van smart hem graag zien; dat is de insteek van de bijzondere social media campagne die smart op 15 mei op Facebook lanceerde.

Met de smart BRABUS fan edition slaan smart en BRABUS nieuwe wegen in. Voor de configuratie van deze special edition, waarvan de verkoop deze herfst start, kunnen alle fans van smart namelijk online hun stem uitbrengen. smart BRABUS is altijd al het juiste adres geweest voor een geheel naar persoonlijke wens uitgevoerde smart. Sinds 2002 heeft de partner van smart al meer dan 50.000 ‘gecustomizede’ auto’s voortgebracht.

smart Brabus 1055871_2098902_1024_683_14C481_03Tijdens vijf online stemronden kunnen alle fans een voorkeur uitspreken voor de samenstelling van deze speciale uitvoering. Dat kan via Facebook, het voor smart meest relevante social media kanaal, of via de speciale microsite www.smart-fan-edition.com. Deelnemers kunnen stemmen op de kleur van de bodypanels, de kleur van de tridion veiligheidskooi, de kleur en bekleding van de stoelen en het type lichtmetalen velgen.

Aan het einde van de campagne – die wordt gelanceerd in Duitsland, Nederland, Frankrijk, België, Italië, Spanje, Zwitsersland, Oostenrijk, Portugal en de VS – hebben de fans samen hun ideale auto ontworpen. En dat is nog niet alles: alle deelnemers maken automatisch kans op een exclusieve reis naar het smart fan event ‘smart times 2014’ in Cascais, Portugal.

Toyota verfrist de Verso-S

01_20140513-01_Toyota_geeft_Verso-S_nieuwe_looksToyota presenteert de vernieuwde Verso-S. De Verso-S kreeg een krachtiger getekende voorzijde met LED-dagrijverlichting en het interieur is voorzien van een aangepast dashboard en nieuwe materialen die nog fijner aanvoelen. Wat niet is veranderd, is dat de Verso-S nog steeds de slimste MPV is in zijn klasse, met een riante binnenruimte én een flexibel interieur. De prijs van de Verso-S begint onveranderd bij 18.495 euro. De nieuwe Toyota Verso-S is behalve aan de LED-dagrijverlichting ook te herkennen aan de nieuwe projectorkoplampen. Voor een chiquere uitstraling is het bovenste deel van de dubbele grille voorzien van een chromen rand. Aanpassingen die er bovendien voor zorgen dat de Verso-S eigentijds en dynamischer oogt.

02_20140513-02_Toyota_geeft_Verso-S_nieuwe_looksToyota ontwerpers hebben ook de achterzijde van de Verso-S geretoucheerd door nieuwe achterlichtunits te tekenen. Ook hier past Toyota vanaf nu LED-techniek toe. Dat is niet alleen mooier, maar ook beter zichtbaar en dus veiliger. Verder zijn nieuwe 16-inch lichtmetalen wielen beschikbaar en kan de MPV worden besteld in trendy Avantgarde Bronze metallic.

Met de introductie van de vernieuwde Verso-S, lanceert Toyota ook de Trend-uitvoering. De royale Verso-S Trend is gebaseerd op de Aspiration, maar biedt voor een meerprijs van slechts 500 euro 16 inch lichtmetalen velgen, privacy glass achter, een groot Skyview Panoramisch dak en mistlampen voor. Wie de Trend koopt, spaart maar liefst 1.255 euro uit.

03_20140513-03_Toyota_geeft_Verso-S_nieuwe_looksDe standaarduitrusting omvat nu ook een waarschuwingssysteem voor een te lage bandenspanning. Het nieuwe multimediasysteem Toyota Touch 2 biedt een full colour touchscreen van 6.1 inch, Bluetooth voor handsfree bellen en het streamen van muziek en een USB-aansluiting. Een parkeerhulpcamera is in de meeste uitvoeringen standaard. Optioneel is het Toyota Touch 2 with Go navigatiesysteem leverbaar. De krachtige, en ook zuinige 1.3 VVT-i benzinemotor (73 kW/99 pk) is voor een groot deel verantwoordelijk voor het levendige rijkarakter van de Verso-S. En dankzij standaard Stop & Start blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 125 g/km. De nieuwe Toyota Verso-S staat nog deze zomer bij de Toyota dealer.

BCA had drukke 1e veilingdag

BCA entree Px187OTQyNjA3LTItMTEyMTAxODA3Mw==-De eerste van de drie grote openingsveilingen van BCA Autoveiling zit erop. De XL Lease Fleet beet vandaag het spits af in het nieuwe pand van het internationale veilinghuis in Barneveld. De belangstelling voor 304 ex-leaseauto’s was groot: ruim 200 bieders in de zaal, zo’n 250 bedrijven die de veiling online volgden en bijna 2700 biedingen. Bij de rondleidingen trok vooral de testbaan de nodige aandacht.
Algemeen Directeur van BCA Autoveiling kijkt dan ook tevreden terug op dag 1: “Het was druk, de sfeer uitstekend en de business wederom prima. Autoveilingen gaan een steeds belangrijker deel uitmaken van het remarketingproces. Dat BCA Autoveiling die toenemende belangstelling aankan, is vandaag wederom gebleken.”
De komende dagen zijn er meer nieuwe en grote veilingen bij BCA, die net als vandaag worden omlijst met een hapje, drankje, cadeaus en rondleidingen in het nieuwe pand. Op 15 mei, is de NL CGR-veilig, waarbij auto’s worden geveild die rechtstreeks bij particulieren zijn ingekocht en dus zeer gunstig zijn geprijsd. Vrijdag 16 mei a.s. staat in het teken van een motorfietsenveiling en een megagrote veiling van bedrijfsvoertuigen.

MAN werkt samen in UR-BAN project…

MAN Research Project UR:BAN Green Wave AssistantMAN Truck & Bus speelt een belangrijke rol in het onderzoek naar efficiënter en veiliger rijden in stadsverkeer. Specialisten van de Duitse fabrikant nemen deel aan het twee jaar geleden gestarte samenwerkingsverband UR:BAN. De focus ligt op drie deelprojecten: interactie tussen mens en verkeer, uitwisseling van data tussen verkeerssystemen en omgevingscamera-oplossingen. Op 14 mei 2014 worden in het Duitse Braunschweig de tot dusver geboekte resultaten gepresenteerd. Het UR:BAN project loopt tot 2016.

MAN Research Project UR:BAN Green Wave AssistantIn het deelproject ‘Mens & verkeer’ staat de vraag centraal hoe informatie- en assistentiesystemen in voertuigen de chauffeur in druk stadsverkeer het beste kunnen ondersteunen. Voor MAN staat voorop dat de chauffeur zo min mogelijk mag worden afgeleid. De informatie moet zich beperken tot het hoogstnoodzakelijke en zo intuïtief mogelijk worden aangeboden, zoals reeds het geval is bij de rijstrookcontrole (LGS) en de afstand houdende cruisecontrol (ACC). In het deelproject over communicerende verkeerssystemen werkt MAN mee aan de ontwikkeling van een anticiperende ‘groene golf’-assistent. Dit systeem moet op drukke verkeersaders in de stad tijdwinst én brandstofbesparing opleveren. MAN werkt ook aan een systeem dat tijdens het rijden de omgeving rond een voertuig monitort.

05-MAN_Urban_HMI_1Het onderzoeksproject UR:BAN
UR:BAN is een samenwerkingsproject van in totaal 31 bedrijven, universiteiten, onderzoeksbureaus en stadsbesturen. Die werken samen aan bestuurdersassistentie- en verkeersmanagementsystemen voor betere stedelijke mobiliteit. Het doel: meer efficiency en veiligheid in het stadsverkeer. Er is een budget van 80 miljoen euro. Vijftig procent daarvan komt van het Duitse ministerie voor economie en energie. De focus is vooral gericht op de verkeersproblematiek in Europese steden omdat daar zo’n 70 procent van de Europese bevolking woonachtig is. Meer informatie over het onderzoeksproject UR:BAN is te vinden op www.urban-online.org.