Categorie: "Serieus Scheuren"

Dubbelslag voor Peugeot bij Cupracing

AUTO / ALMS : PETIT LE MANS ROAD ATLANTA 2010Na de tweevoudige overwinning van vorige maand in de 1000 km van Silverstone, maakte Peugeot Team Total onlangs ook een dubbelslag tijdens de tweede wedstrijd van de Intercontinental Le Mans Cup 2010, de 1000-mijlsrace op het Amerikaanse circuit Road Atlanta. Deze wedstrijd, die beter bekend staat als Petit Le Mans, werd gewonnen door Stéphane Sarrazin, Franck Montagny en Pedro Lamy. Met hun Peugeot 908 HDi FAP legden zij de 1000 mijlen (394 ronden) af in iets meer dan negen uur. Teamgenoten Anthony Davidson, Alexander Wurz en Marc Gené finishten in dezelfde ronde op een minuut achterstand als tweede. In de dit jaar nieuw ingestelde Intercontinental Le Mans Cup gaat Peugeot met een comfortabele puntenvoorsprong de laatste race in, de 1000 km van Zhuhai in China, op 7 november aanstaande. De twee 908 dieselprototypen toonden zich daags voor de Amerikaanse marathonwedstrijd al de snelste in de kwalificatie waaraan maar liefst 44 auto’s deelnamen. Daarbij zrtte Davidson de pole position achter zijn naam. Na aanvankelijk natte omstandigheden in de trainingen verbeterde het weer en zou de wedstrijd zelf een van de snelste worden in de 13-jarige historie van Petit Le Mans. Dit ondanks negen interventies van de safety car vanwege aanrijdingen en crashes, waardoor het tempo gemiddeld een keer per uur voor enige tijd drastisch omlaag ging. Peugeot staat nu in de stand om de Internationale Le Mans cup aan kop bij zowel de teams als de constructeurs. Audi volgt op een tweede plek.

WRC-Mini op komst

Mini WRC Countryman artimMini gaat weer deelnemen aan het Rallyrijden om de wereldtitel. De Engelse pers bericht hierover en het wordt door Mini zelf in ieder geval niet ontkend. Men werkt volgens bronnen bij het merk keihard aan het afbouwen van een WRC-auto die competitief zal zijn tijdens het WRC-seizoen 2011. De nieuwe rallywagen krijgt als basis de Mini Countryman, een auto met een wat langere body die overigens in rallytrim uiterst potent oogt. Overigens zal het merk, net als Skoda al eerder deed, niet direct deel gaan nemen aan het volledige seizoen, maar bepaalde rallies uitkiezen om te zien of de wagens de concurrentie echt aan zouden kunnen. In 2012 komt het merk dan volop in actie en wil het ook gaan voor de titels. Voor de eerste tests gaat men de Mini-WRC al eind dit jaar leveren aan privéteams in een wat afgespekte versie. Als men vol gaat voor de titel is de nieuwe Mini uitgerust met een 1.6 liter grote turbobenzinemotor met meer dan voldoende vermogen en vierwielaandrijving. De motor komt dan uit de stallen van moedermerk BMW. De nieuwe rallywagens worden gebouwd bij het bekende bedrijf Prodrive dat de nodige ervaring opdeed met o.a. de succesvolle Subaru-WRC-auto’s die vroeger het kampioenschap zo fraai inkleurden. Prodrive is volgens ingewijden ergens in 2009 begonnen met de ontwikkeling van de Mini-WRC en het bedrijf zou volledig op schema liggen om tijdig voldoende rallywagens te leveren voor het nieuwe seizoen.

Audi wint in Le Mans

Audi R 15 Le Mans 2010
Even zag het er naar uit dat de bloedmooie Audi’s het niet zouden redden tegen de razendsnelle Peugeots tijdens de afgelopen 24-uursrace van Le Mans. Maar betrouwbaarheid bleek toch de Achilleshiel voor de Fransen. Een na een moesten de Franse coureurs met hun wagens het strijdtoneel verlaten en al snel nestelden drie Audi’s zich aan de kop van het verdere rennersveld en won uiteindelijk het team met Berhard, Rockenfeller en Dumas aan het stuur de race. Maar daar gingen wel zestien bloedstollende race-uren aan vooraf waarin Peugeot en haar coureurs de Franse lakens uitdeelden. Op de hielen gezeten door de Audi”s die uiteindelijk wonnen door een grotere betrouwbaarheid van de TDI-techniek. Pas op de vierde plek kwam een ander merk over de streep, 29 ronden na nummer een. Dat was de Oreca 01 AIM van het AIM-team Matmut.

Winst voor Ford in Nieuw-Zeeland

Citroen WRC C4

De Finse coureur Jari-Matti Latvala ging na een flinke eindsprint met de overwinning aan de haal in de vijfde rally om het WK die dit keer in Nieuw-Zeeland plaatsvond. De nog jonge bestuurder van de bloedsnelle Ford Focus behaalde daarmee zijn derde zege voor het kampioenschap. Deze winst ging ten koste van de normaal altijd zo beheerste Sebastian Loeb in een Citroen C4. De zenuwen speelden hem parten en de door de Fin ingezette jacht zorgde voor stuurfoutjes en tijdverlies. Daardoor kwam Loeb zelfs nog lager te staan dan merkgenoot Sebastien Ogier die tweede werd. Maar de 57-jarige Loeb voert nog wel steeds het klassement aan, op enige afstand voor de Fin Latvala. Door deze overwinning nam het merk Ford wel een record over van Lancia. Dat merk was ooit het meest succesvolle rallymerk ooit, maar Ford heeft deze titel nu van de Italianen afgepakt.

Ford aan de leiding in WRC na Rally van Mexico

Ford Focus_WRC_Mexico

Het BP Ford Abu Dhabi World Rally Team heeft de leiding behouden in het FIA World Rally Championship na een dubbele puntenscore in de Rally van Mexico. Mikko Hirvonen en Jarmo Lehtinen eindigden als vierde op de veeleisende onverharde paden in een Ford Focus RS World Rally Car, terwijl hun teamgenoten Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila 27,6 seconden achter hen op de vijfde plaats finishten. Door dit resultaat staat Ford met een voorsprong van zes punten op de eerste plaats in de rangschikking voor de constructeurs.
Een grote hoogte en slipperige gravelpaden in de heuvels boven León, 400 km ten noordwesten van Mexico City, waren karakteriserend voor dit evenement. Regelmatig reden de rallyauto’s op hoogtes tot zo’n 2.730 meter waar de motoren door de ijle lucht soms zelfs ‘buiten adem’ raakten. Hierdoor nam het motorvermogen met zo’n 30% af. Los gravel op de paden leverde een enorm nadeel op voor de eerst startende auto’s, die de steentjes wegveegden waardoor de achterliggers een schonere weg hadden.

Hirvonen en Latvala gingen op vrijdagmorgen als eerste en derde van start waarbij Hirvonen als eerste starter het grootste nadeel had. De Fin, vorige maand winnaar van de openingsrally in Zweden, eindigde de eerste omloop als zesde, één plaats achter teamgenoot Latvala. Betere startposities op zaterdag boden de gelegenheid om op te klimmen in het klassement. Hirvonen en Latvala waren toen tweede en derde snelste in de omloop, maar maakten niet voldoende tijd goed. Ze stegen slechts naar de vierde en vijfde plaats. De derde dag was kort en de twee Ford-rijders besloten hun posities te consolideren. Op de laatste proef ging Latvala van het gas af om zijn teamleider, die zijn 100e WK-rally reed, te laten passeren, waardoor hij extra punten vergaarde in zijn strijd om de wereldtitel.

Schumacher terug bij Ferrari

Vanaf 23 augustus staat de naam Schumacher weer op een Ferrari racewagen..

Vanaf 23 augustus staat de naam Schumacher weer op een Ferrari racewagen..

Gisteren werd het nog in alle toonaarden ontkend door de betrokken partijen, maar vandaag is de kogel dan toch door de Ferrarikerk, Michael Schumacher keert terug in het Formule 1 team van het Italiaanse merk. Na het ongeluk van Felippe Massa op de Ungaroring afgelopen weekend, zat men bij het Ferrariteam toch wat in de problemen. Het wil dit jaar niet zo vlotten met de successen en eigenlijk is na het vertrek van Schumacher het oude succesvolle niveau van dat team nooit meer behaald. Schumacher moet nieuw elan brengen en zal door zijn uitstraling en ervaring zeker gaan zorgen dat Ferrar weer volop in de belangstelling komt te staan. Hij start voor het eerst weer in een Formule-1 wagen op 23 augustus a.s. tijdens de GP van Spanje. Intussen heeft BMW laten weten te stoppen met haar Formule 1 team na dit seizoen. De kosten wegen niet op tegen het succes dat bij BMW de laatste jaren ook wat mager is gebleven. BMW is na Honda al het tweede team dat uit de Formule-1 racerij stapt door de financiële crisis.   

 

 

 

Belgisch succes voor Peugeot

Peugeot laat met de overwinning op Francorchamps zien klaar te zijn voor le Mans

Peugeot laat met de overwinning op Francorchamps zien klaar te zijn voor le Mans

Team Peugeot Total liet zich na de 1000km race op het circuit van het Belgische Spa-Francorchamps overtuigend afvlaggen als winnaar van deze zware race. Daarmee heeft het leeuwenmerk laten zien klaar te zijn voor de loodzware 24 uursrace van le Mans die over een maand (13-14 juni a.s.) op het programma staat. Eerder dit jaar was al duidelijk dat Peugeot met haar 908 HDi FAP klaar was voor de succesvolle competitie met de grote concurrent in deze raceklasse, Audi. De equipe Nicolas Minassian, Simon Pagenaud en Christian Klien leidde de Belgische uithoudingsproef van start tot finish. Het blijkt overduidelijk dat de zeer krachtige dieselmotoren momenteel vrijwel niet te verslaan zijn. Helaas voor Peugeot kwam de tweede 908 binnen op de 13e plaats na een kleine misser van coureur David Brabham die een andere deelnemer raakte en daardoor niet alleen schade opliep die moest worden hersteld, maar ook een stop and go penalty van 4 ronden, waardoor de twee Peugeot een niet meer te overbruggen achterstand opliep. Uiteindelijk eindigde het twee Peugeotteam op 7 ronden achterstand.

Band houdt Peugeot van zegen in Sebring

Dat belooft nog wat in Le Mans......de 908 blijkt een zeer potente auto te zijn...

Dat belooft nog wat in Le Mans......de 908 blijkt een zeer potente auto te zijn...

Peugeot moest genoegen nemen met een tweede plaats tijdens de 12-uursrace van Sebring. Deze race telt als een parktijktest voor de aankomende 24-uursrace van Le Mans. Peugeot zag de Sebring-race ook in eerste instantie als niet veel meer dan een training voor het grotere evenement. Maar bleek achteraf toch wat teleurgesteld dat men met de twee 908 HDi FAP Dieselprototypen toch niet wat hoger op de ranglijst had kunnen eindigen. Want een tweede en vijfde plek waren net even te weinig eer voor het zeer goed presterende Team Peugeot Total. De tweede plek was helemaal zuur omdat deze werd veroorzaakt door een leeglopende band. De tweede auto van het team kreeg tijdens de race transmissieproblemen en moest ook een hogere plek op het ereschavot aan zich voorbij laten gaan. Uiteindeling ging Audi met de eer strijken. Gezien het verloop va deze race wordt veel verwacht van het titanengevecht in Le Mans tussen de beide dieselteams. In de ranglijst eindigde de eerste benzineauto, een Acura, op de vierde plaats en nam een Chevrolet Corvette de vijfde plek in beslag. Le Mans belooft erg spannend te worden…..

Peugeot nagelend in 24 uren van Le Mans

Dit is een potentiele winnaar van de 24 uren van Le Mans; de 908 HDi HDI FAP 2009

Dit is een potentiele winnaar van de 24 uren van Le Mans; de 908 HDi HDI FAP 2009

Peugeot blijft investeren op sportief gebied. Dit ondanks de kwakkelende economisch vooruitzichten en het feit dat de ‘normale’ verkoopresultaten flink tegenvallen voor het Franse merk. De sportafdeling van het leeuwenmerk concentreert zich nu op deelname aan de grootste race van het hele jaar, de 24 Uren van Le Mans op 13 ern 14 juni a.s. Daarbij komen drie Peugeot 908 HDI FAP diesels aan de start, terwijl een vierde proto, beschikbaar gesteld door Pescarolo Sport, het Peugeot team zal ondersteunen. Peugeot Sport moest vorig jaar nog genoegen nemen met een eervolle tweede plaats voor een van haar 908HDI’s, dit jaar moet er echt gewonnen worden. De wagens hebben de potentie, zij zijn vaak dominant gedurende de gehele race, maar maken net voor de finish de boel niet af. Dat gaat dit jaar anders worden, zo weet men vanuit Frankrijk te melden. Door gewijzigde eisen en regelgeving zijn de elektronische afstellingen voor de 5,5 liter grote V12 turbodiesels veranderd, waardoor de prestaties van het enorme blok met tien procent zijn verminderd. Ook moest er maar liefst 40cm van de spanwijdte bij de achterspoilers worden ingeleverd. De coureurs krijgen wel weer de beschikking over een vorm van airco die de temperatuur achter het racestuur iets meer beheersbaar moeten laten. In dat kader krijgt de cockpit van de auto een reflecterende aluminium dakblekleding in chroomkleur. Uiteraard blijft de body van de racewagens overwegend blauw van kleur. Voor de ware liefhebber; de 5,5 liter grote V12 TTDi levert 700pk bij een koppel van 1.200Nm.

ING staakt Formule 1 sponsoring

Renault en ING behaalden flink wat succes in de Formule 1...

Renault en ING behaalden flink wat succes in de Formule 1...

De door de financiele crisis in de financiele wereld flink geplaagde ING-Bank heeft besloten haar sponsoring van het Formule 1 team waarmee zij tot en met dit seizoen een overeenkomst heeft, te staken. De enorme bedragen die deze vorm van adverteren nu eenmaal kosten, zijn niet meer verantwoord in een tijd dat men bij de bankier duizenden mensen moet ontslaan. Ook al was men uiterst tervreden over de exposure van deze reclamevorm heeft men toch besloten om er mee te stoppen. Dit is volgens commentator Olaf Mol trouwens ‘uitermate netjes’ want men doet dit ruim vooraf wat kennelijk in de keiharde Formule-1 wereld niet gebruikelijk is. Het Formule-1 veld wordt wel getroffen door de kredietcrisis, eerder al besloot ook Honda haar activiteiten in het racecircus te staken vanwege de enorme kosten. Bij de FIA is men bezig om de koe bij de horens te vatten en  door een stevige verandering van regels en zelf opgestelde wetten de kosten van deelname scherp te laten dalen. Zo wil men eigenlijk dat met verwante technieken wordt gereden, net zoals in de A1-klasse, een eerste aanzet is al de toepassing van een en dezelfde soort versnellingsbak voor alle deelnemers. Ook motorisch wil men het veld het liefste bijna gelijkschakelen zodat erook meer competitie ontstaat. Bij vooral de succesvolle grotere fabrikanten is er nu nog flink wat weerstand tegen deze besluiten, maar gezien de situatie in de wereld zal er vrijwel niet aan te ontkomen vallen zo is de verwachting.