Categorie: "Karakteristiek Klassiek"

Schotse onbekende schone

Argyll tourer in Royal Museum of Scotland 2007

Vorig jaar bezochten we voor de vierde keer het door ons zeer geliefde Edinburgh, hoofdstad van Schotland. Nog even los van ales wat daar in de stad en de buurt te zien is, nieuw was voor mij om een automerk aan te treffen dat bij ons over het algemeen volstrekt onbekend is gebleven; Argyll!

Mille Miglia gewonnen met een Alfa Romeo

Alfa Mille MigliaDe echte Mille Miglia werd voor het laatst gehouden in 1957. Toen was het nog een bloedstollende race, gereden door mannen zonder angst, waarbij elk jaar wel wat levens verloren gingen.

Alle Mille Miglia's daarna zijn rustige maar complexe navigatierally met tal van tijdsproeven. Eigenlijk misschien nog wel moeilijker dan het originele racefestijn. En daarom is het ook zo'n ontzettende eer om te winnen. Dit jaar wonnen Luciano Viaro en Luca Bergamaschi met hun 1928 Alfa Romeo 6C 1500S. Vlak achter zich lieten zij een 1927 Bugatti T 37 en een 1933 Aston Martin Le Mans.

Het mooie hieraan is dat dit dezelfde Alfa is die de oude Mille Miglia won in 1928. Echt oude tijden herleven.

Onder de hamer: Steve McQueen’s Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso

Steve McQueen FerrariVeilinghuis Christie's zal op 16 augustus 2007 in het Montery Jet Center in Californie de ex-Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso van filmheld Steve McQueen veilen.

De Ferrari is nu in handen van Michael Regalia. Hij kocht de auto in 1997 en stak er meer dan 4000 uur in om de auto te restaureren. Dat is er vanaf te zien, want de donkerbruin metallic Ferrari is in topconditie.

Schetsen vergeten ontwerper Trevor Fiore onder de hamer

Fiore Concept Jaguar S-TypeLang geleden, midden jaren '60, was er een Britse ontwerper genaamd Trevor Fiore erg creatief actief. Hij maakte veel schetsen voor Britse merken zoals Jaguar, en Austin-Healey, maar ook voor andere Europese merken zoals Lancia of Alvis. Onlangs zijn er 34 van zijn schetsen herondekt. Deze zullen op 19 juni door veilinghuis H&H in Buxton, Engeland worden geveild.

Een stukje historie: Mr. Norms’ Dodge Dart Grand Spaulding Sport

Dodge Dart GSSMerkdealers lijken tegenwoordig niet veel meer te doen dan het volgen van de richtlijnen vanuit het hoofdkantoor. Vroeger ging dat iets anders. Toen werden er nog bizarre specials op de markt gebracht, gewoon omdat de dealer dat een leuk idee vond.

Neem nou Mr. Norms Grand Spaulding in Chicago. Deze Dodge dealer hield er gedurende de jaren '60 de hobby op na om de standaard Dodges (toch al bekend als bad boys cars) te laten modificeren door de fabriek, zodat hij een paar krankzinnige machines in de showroom had staan. Neem nu deze 440 Dodge Dart GSS uit 1968.

Veiling duurste klassieker ooit mislukt

1939 Auto UnionHelaas, ze zeer zeldzame Auto Union D-type racewagen uit 1939 zal niet op korte termijn een nieuw baasje vinden.

De auto zou eigenlijk in februari die jaar geveild worden in Parijs. De veiling werd uitgesteld omdat men kort van tevoren twijfelde aan de originaliteit van de wagen. Veilinghuis Christie's heeft Audi Tradition (het orgaan van Audi wat de historie van het merk onderzoekt en bewaakt) uitgebreid onderzoek laten doen naar de auto, met een teleurstellend resultaat.

Chevrolet Corvair reclame

In de jaren '60 was de Chevrolet Corvair waarschijnlijk een van de slechtsrijdende auto's in heel Amerika. Amerikanen hebben namelijk alleen maar verstand van auto's met een dikke motor voorin die grote achterwielen aandrijven. De Corvair had de motor achterin, wat resulteerde in het weggedrag van een dweil. Om het imago van de Corvair wat op te poetsen, had Chevrolet het volgende instructiefilmpje gemaakt. Lang leve propaganda.

Culturele opvoeding: Felber

Even wat nuttigs op de zondag, een stukje autohistorie wat velen vast nog niet kennen. Felber.

Willy Felber was een autodealer in Oostenrijk en Zwitserland van exclusieve automerken als Ferrari en Rolls Royce. Het was tientallen jaren geleden niet ongewoon dat een dealer op basis van de standaardmodellen die ze in de showroom hadden staan wat aanpassingen deed. Zo werd een "gewone" Ferrari opeens een van de gering geproduceerde speciale modellen. Felber heeft voornamelijk in de jaren '70 flink de handen uit de mouwen gestoken.

Sommige conversies slaan aan en worden later kostbare verzamelaarsobjecten. Deze FF bijvoorbeeld, wat staat voor Felber Fulvia. Op basis van een, jawel, Lancia Fulvia.

Felber Fulvia