Categorie: "Karakteristiek Klassiek"

Onder de hamer: Steve McQueen’s Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso

Steve McQueen FerrariVeilinghuis Christie's zal op 16 augustus 2007 in het Montery Jet Center in Californie de ex-Ferrari 250 GT Berlinetta Lusso van filmheld Steve McQueen veilen.

De Ferrari is nu in handen van Michael Regalia. Hij kocht de auto in 1997 en stak er meer dan 4000 uur in om de auto te restaureren. Dat is er vanaf te zien, want de donkerbruin metallic Ferrari is in topconditie.

Schetsen vergeten ontwerper Trevor Fiore onder de hamer

Fiore Concept Jaguar S-TypeLang geleden, midden jaren '60, was er een Britse ontwerper genaamd Trevor Fiore erg creatief actief. Hij maakte veel schetsen voor Britse merken zoals Jaguar, en Austin-Healey, maar ook voor andere Europese merken zoals Lancia of Alvis. Onlangs zijn er 34 van zijn schetsen herondekt. Deze zullen op 19 juni door veilinghuis H&H in Buxton, Engeland worden geveild.

Een stukje historie: Mr. Norms’ Dodge Dart Grand Spaulding Sport

Dodge Dart GSSMerkdealers lijken tegenwoordig niet veel meer te doen dan het volgen van de richtlijnen vanuit het hoofdkantoor. Vroeger ging dat iets anders. Toen werden er nog bizarre specials op de markt gebracht, gewoon omdat de dealer dat een leuk idee vond.

Neem nou Mr. Norms Grand Spaulding in Chicago. Deze Dodge dealer hield er gedurende de jaren '60 de hobby op na om de standaard Dodges (toch al bekend als bad boys cars) te laten modificeren door de fabriek, zodat hij een paar krankzinnige machines in de showroom had staan. Neem nu deze 440 Dodge Dart GSS uit 1968.

Veiling duurste klassieker ooit mislukt

1939 Auto UnionHelaas, ze zeer zeldzame Auto Union D-type racewagen uit 1939 zal niet op korte termijn een nieuw baasje vinden.

De auto zou eigenlijk in februari die jaar geveild worden in Parijs. De veiling werd uitgesteld omdat men kort van tevoren twijfelde aan de originaliteit van de wagen. Veilinghuis Christie's heeft Audi Tradition (het orgaan van Audi wat de historie van het merk onderzoekt en bewaakt) uitgebreid onderzoek laten doen naar de auto, met een teleurstellend resultaat.

Chevrolet Corvair reclame

In de jaren '60 was de Chevrolet Corvair waarschijnlijk een van de slechtsrijdende auto's in heel Amerika. Amerikanen hebben namelijk alleen maar verstand van auto's met een dikke motor voorin die grote achterwielen aandrijven. De Corvair had de motor achterin, wat resulteerde in het weggedrag van een dweil. Om het imago van de Corvair wat op te poetsen, had Chevrolet het volgende instructiefilmpje gemaakt. Lang leve propaganda.

Culturele opvoeding: Felber

Even wat nuttigs op de zondag, een stukje autohistorie wat velen vast nog niet kennen. Felber.

Willy Felber was een autodealer in Oostenrijk en Zwitserland van exclusieve automerken als Ferrari en Rolls Royce. Het was tientallen jaren geleden niet ongewoon dat een dealer op basis van de standaardmodellen die ze in de showroom hadden staan wat aanpassingen deed. Zo werd een "gewone" Ferrari opeens een van de gering geproduceerde speciale modellen. Felber heeft voornamelijk in de jaren '70 flink de handen uit de mouwen gestoken.

Sommige conversies slaan aan en worden later kostbare verzamelaarsobjecten. Deze FF bijvoorbeeld, wat staat voor Felber Fulvia. Op basis van een, jawel, Lancia Fulvia.

Felber Fulvia

Veiling duurste klassieker ooit opgeschort

1939 Auto UnionGisteren schreef ik in het bericht over de Oldtimerbeurs van dit weekend nog over de 1939 Auto Union D-type racewagen die daar te bezichtigen is. Deze zou na het evenement naar Parijs gebracht worden om aldaar op 17 februari geveild te worden door veilingheid Christie's voor het verwachtte bedrag van 12 miljoen Dollar.

Welnu, dat gaat dus niet door. Christie's wil in samenwerking met Audi Tradition de waarde van de klassieke racewagen (waarvan er nog maar 5 bestaan en er 2 in historisch belangrijke races hebben meegedaan) nog eens goed onder de loep nemen. Enig commentaar over een andere datum van de veiling is nog niet gegeven.

Weekendtip: Oldtimerbeurs Autotron

Oldtimerbeurs RosmalenHet is erg de moeite waard om dit weekend naar Rosmalen af te reizen. Al meer dan 30 jaar organiseert het Autotron oldtimerbeurzen en dat is te merken. Als handelaar wil je hier echt aanwezig zijn. Dat zorgt er weer voor dat de kwaliteit van de aangeboden auto's erg hoog is.

Daarnaast zijn er natuurlijk voldoende standjes met onderdelen, automobilia, handboeken, poetsproducten, vertegenwoordiging van merkenclubs etc.

Klein tipje van de sluier: Een topstuk wat veilingheid Christie's hier ten toon zal stellen is een 1939 Auto Union D-type racer met een verwachte veilingswaarde van 8 tot 12 miljoen Euro.

Klik voor meer informatie op de foto. Fijn weekend!

Vergeten klassiekercollecties, waar niemand ooit van heeft gehouden

Eens in de zoveel tijd duikt er weer zo'n verhaal op over een "barnfind". Een exclusieve klassieker die al jaren geconserveerd staat te wachten in een oude schuur. Compleet in de vergetelheid, totdat er iemand per toeval op de vondst stuit.

Meestal gaat het slechts om 1 auto. Zelden om 180 auto's, zoals bij dit geval in Portugal. Mijn Portugees is erg onderontwikkeld, maar kijk voor foto's vooral eens op dit Portugese forum: http://forocoches.com/foro/showthrNo One Loves These Vettesead.php?t=548055

Dit bericht deed me erg denken aan eenzelfde geval wat ik een paar jaar geleden las over een collectie vergeten Corvettes. Ik ben weer eens gaan spitten op Google en heb gevonden wat ik zocht..

630.000 voor oudste Ford ter wereld

1903 FordDe oudste Ford ter wereld leverde afgelopen weekend tijdens de RM autoveiling in Scottsdale, Verenigde Staten $630.000 op. Omgerekend is dat 485.000 Euro.

Bijna een half miljoen voor een Model A Ford uit 1903 die men destijds voor $880 kocht. Das pas een investering! Nu moet wel gezegd worden dat deze Model A in topstaat verkeert.