Categorie: "Autonieuws"

De Chinezen komen….

SAIC Maxus EV80 3China’s grootste autofabrikant SAIC Motor Corporation komt naar Europa. In Luxemburg is de nieuwe divisie SAIC Mobility Europe opgericht en gevestigd. Deze tak is verantwoordelijk voor de introductie van producten en diensten in de Europese markt in de komende jaren, zoals Maxus lichte bedrijfswagens en MG personenauto’s.
SAIC Mobility Europe start zijn activiteiten met de lancering van het bedrijfswagenmerk Maxus op de Europese markt. Het eerste model voor Europa is de Maxus EV80, de eerste volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagen op de Europese wegen. Er wordt gestart met een project bij zo’n 200 grote fleetowners in Europa die geïnteresseerd zijn in het terugdringen van schadelijke emissies en operationele kosten door nul-emissie bedrijfswagens aan te schaffen. De landen waar SAIC Mobility Europa zich als eerste op richt zijn België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

SAIC Maxus EV8- 1Maxus is het eerste model dat deze fabrikant in Europa introduceert. De vraag naar elektrisch aangedreven bestelauto’s zal de komende jaren naar verwachting flink groeien aangezien veel steden in West-Europa initiatieven ontplooien om de luchtvervuiling en de verkeerscongestie aanzienlijk te verminderen. Dit leidt in toenemende mate tot het inrichten van milieuzones in gebieden waar een lage uitstoot van schadelijke gassen vereist is en het opleggen van boetes voor conventioneel aangedreven voertuigen.

SAIC Maxus EV80 4Ondertussen kiezen steeds meer bedrijven mede uit het oogpunt van imago en reputatie voor schoon vervoer om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen. Bovendien zijn er aanzienlijke kostenvoordelen te behalen bij de gebruik van volledig elektrische bedrijfsvoertuigen. Niet alleen zijn elektrische voertuigen aanzienlijk minder duur per kilometer dan benzine- of dieselvoertuigen, maar ook de onderhoudskosten van elektrische voertuigen zijn lager.

De Maxus EV80 is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen en als chassis-cabine. In beide gevallen kan de auto geheel ingericht en opgebouwd worden naar wens van de gebruiker.
De laadruimte van de bestelwagen heeft een lengte van 3300 mm, een breedte van 1770 mm en een hoogte van 1710 mm, wat resulteert in een totaal laadvolume van 10,2 m3. De ruimte is toegankelijk via breed openende achter- en zijdeuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 950 kg. De chassis-cabine is eveneens zeer concurrerend qua afmetingen. Beide uitvoeringen kunnen een aanhangwagen tot 750 kg trekken, uniek voor een elektrisch aangedreven bestelwagen.

SAIC Maxus EV80 5vMet een actieradius in de praktijk van 200 km en een laadtijd van slechts twee uur, is de Maxus EV80 uitermate geschikt voor bedrijven die hun voertuigen hoofdzakelijk in stedelijke gebieden inzetten. Maxus biedt een volledige garantie van 3 jaar op de auto. De garantie op de accu’s bedraagt 5 jaar of maximaal 100.000 km.
Tot de standaarduitrusting van de Maxus EV80 (afhankelijk van de uitvoering) behoren parkeersensoren achter, airconditioning en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Het Duitse verhuurbedrijf Maske Fleet GmbH heeft als eerste bedrijf in Europa de Maxus EV80 bestelwagens besteld voor zijn vestigingen in heel Duitsland en Oostenrijk.
De merknaam Maxus werd in 2005 door de onderneming LDV Vans in China geïntroduceerd en in 2011 door SAIC verworven. De officiële lancering van de Maxus EV80 in Europa is gepland voor 2019.

Range Rover Sport – Nu ook met Plug-in-techniek…

Range Rover hybride plug-in whiteDe nieuwe Range Rover Sport is er nu ook als Plug-in Hybride, die een ongekende combinatie biedt van efficiency en prestaties. Deze onthulling volgt op het nieuws dat Jaguar en Land Rover vanaf 2020 elk nieuw model ook in een variant met elektrische aandrijving zal aanbieden. Het design van de Range Rover Sport is aangescherpt en hij is leverbaar met nieuwe technologie. De topversie SVR heeft nu een maximumvermogen van 423 kW (575 pk) en is daarmee de snelste Range Rover ooit.

‘When we started the design process with this new Range Rover Sport, it was important that we maintained its sporting prowess while evolving the exterior design. The addition of design-enabled technologies, such as our new infotainment system and the LED headlights demonstrate our drive towards ever greater desirability for the customer.’
Gerry McGovern, Chief Design Officer, Land Rover

Jaguar Land Rover heeft zijn eerste Plug-in Hybride Range Rover Sport P400e genoemd. Deze versie levert duurzame prestaties met zijn combinatie van de 2,0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor met 221 kW (300 pk) vermogen en een elektromotor met 85 kW (116 pk). Het gecombineerde vermogen1 bedraagt 297 kW (404 pk) en het maximumkoppel ligt op 640 Nm. De Range Rover Sport P400e is voorzien van permanente vierwielaandrijving en accelereert in 6,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/uur. De topsnelheid bedraagt 220 km/uur.

RRS_18MY_041017_PHEV_Interior_01Dankzij de elektrische aandrijving heeft de Range Rover Sport P400e een CO2-emissie van slechts 64 g/km (NEDC, gecombineerd). Het puur elektrische bereik is 51 km. Voor het eerst kunnen Land Rover-klanten dus genieten van emissievrij en vrijwel geluidloos off-road rijden in alle luxe en hebben ze toegang tot gebieden waar beperkingen gelden in verband met de luchtkwaliteit ter plaatse.
De berijder van de Range Rover Sport P400e kan kiezen uit twee rijmodi:
1. Parallelhybride (standaardmodus): gecombineerde aandrijving met benzinemotor en elektromotor. De bestuurder kan in deze modus kiezen voor optimale oplading van de batterij of voor optimale economie door te kiezen uit de volgende functies:
o SAVE-functie: zorgt dat de batterijlading niet onder een bepaald niveau daalt;
o PEO-functie (Predictive Energy Optimisation): als de reisbestemming in de navigatie is ingevoerd, zorgt deze functie dat elektromotor en benzinemotor optimaal samenwerken op basis van gegevens van de ingebouwde GPS.
2. EV-modus (volledig elektrische modus): aandrijving uitsluitend door de elektromotor met elektriciteit uit de batterij – de optimale optie voor stil en emissievrij rijden.
Land Rovers Terrain Response 2-technologie verdeelt het koppel van de elektromotor intelligent over alle vier wielen. De transmissie heeft geen kruipneiging en levert het volledige koppel vanaf 0 toeren per minuut. Daarmee heeft de bestuurder optimale controle over de auto tijdens manoeuvres in het terrein op lage snelheden. Wat enorme terreincapaciteiten van de Range Rover Sport bevestigt.

RRS_18MY_041017_PHEV_Capability_04De elektromotor krijgt zijn stroom van een 13,1 kWh lithium-ion hoogspanningsbatterij. De ingenieurs van Land Rover ontwikkelden een constructie die maximale interieurruimte én een ideale gewichtsverdeling biedt. De 2,0-liter Ingenium-benzinemotor is in lengterichting gemonteerd en de elektromotor is geïntegreerd in de automatische ZF-achttrapstransmissie in het midden van het platform, naast de 7 kW-oplader. De opening voor de laadkabel is aan de voorkant van de auto geplaatst. De lithium-ion-batterij bevindt zich onder de vloer van de bagageruimte.

De lege batterij is thuis in slechts 2 uur en 45 minuten volledig op te laden met een speciale wallbox met een capaciteit van 32 A. Met de standaard meegeleverde laadkabel kan de batterij thuis aan een standaard 10 A stopcontact in 7 uur en 30 minuten volledig worden opgeladen.
Het uiterlijk van de Range Rover Sport is ook aangepast en oogt dynamischer zonder dat het karakter daardoor is aangetast. Aan de voorzijde zijn nu intelligente Pixel-laser LED-koplampen gemonteerd, naast de eveneens nieuwe grille. De voorbumper heeft nu een agressievere vormgeving. De plug-inhybrideversie heeft in de grille, achter de Land Rover-badge, een aansluitpunt voor de laadkabel.

Het nieuwe, vooruitstrevende Touch Pro Duo-infotainmentsysteem is het meest geavanceerde dat Jaguar Land Rover ooit heeft gemaakt. Twee high-definition 10-inch touchscreens zijn het middelpunt van het interieur en zijn zowel futuristisch elegant als intuïtief en prettig te bedienen met een ongekende functionaliteit.
De connectiviteit in de auto is verder verbeterd, met tot wel veertien aansluitpunten en een standaard stopcontact voor de oplader van laptops en andere apparaten. De Jaguar Land Rover Activity Key is ook een nieuwe gemaksvoorziening: de berijder van de Range Rover Sport kan zijn auto ver- en ontgrendelen zonder zijn sleutel bij zich te hebben. Ideaal voor uitstapjes in de natuur.

RRS_18MY_041017_SVR_Dynamic_05De nieuwe Range Rover Sport gaat in productie in de Jaguar Land Rover-fabriek in Solihull. Bestellen is nu al mogelijk en levering start eind dit jaar (afhankelijk van land).
De Range Rover Sport is al leverbaar als SD4 S vanaf € 93.975,-
De Range Rover Sport is al leverbaar als SD4 SE vanaf € 97.975,-
De Range Rover Sport P400e SE is al leverbaar vanaf € 97.815,-.
De Range Rover Sport SVR-variant met 575 pk vermogen is er vanaf € 210.365,-.

1. Het maximumvermogen van de verbrandingsmotor en dat van de elektromotor is niet bij hetzelfde toerental beschikbaar

Nieuwe Porsche Cayenne – onderhuids bekeken!

Caynne 18 800_p17-0725-a4-rgbIn 1989 zei Ferry Porsche: “Als wij een offroader zouden bouwen die voldoet aan onze kwaliteitseisen en ook nog het Porsche logo draagt, zouden mensen hem kopen.” Twee generaties Cayenne hebben dat overtuigend bewezen. En nu is er generatie drie, die op afroep een dynamische sportauto, een luxe limousine of een robuuste offroader is. Dit wordt mogelijk gemaakt door allerlei vooruitstrevende technologieën. Die zetten we graag even op een rij.

Cayenne 18 800_p17-0730-a4-rgbOpen en dicht: elke nieuwe Cayenne beschikt over actieve koelluchtroosters. Bij lage snelheden en geringe behoefte aan koellucht sluiten ze automatisch. Zo verminderen ze de luchtweerstand. Bij zware belasting openen ze om voor optimale koeling te zorgen. Ook het ‘luchtgordijn’ is inbegrepen. Dit laat lucht versneld uit de wielkasten ontsnappen waardoor de turbulentie rond de wielen wordt verminderd.
De ideale hoek: de adaptieve dakspoiler maakt deel uit van Porsche Active Aerodynamics (PAA) en is standaard op de nieuwe Cayenne Turbo. Afhankelijk van de rijstijl en de gekozen rijmodus neemt deze spoiler een andere hoek aan. Bij lagere snelheden volgt hij de daklijn voor maximale efficiency en in Performance-positie zorgt hij voor extra downforce. Hij kan ook functioneren als airbrake. Bij een remactie vanaf 250 km/h verkort hij de remweg met 2 meter. Ook is er een speciale stand voor rijden met open dak. De spoiler vermindert dan de turbulentie in het interieur.
Een brede opzet: achter heeft de nieuwe Cayenne bredere banden dan voor. Deze typische sportwageneigenschap is overgenomen van de 911. Dit zorgt voor meer dynamiek in bochten en meer stabiliteit in rechte lijn. Deze opzet is uniek in dit segment.

Cayenne 18 800_p17-0750-a4-rgbDe vierde dimensie: de nieuwe Cayenne maakt gebruik van een centrale aansturing van alle onderstelsystemen. Dit systeem analyseert de rijsituatie in drie dimensies (horizontaal, verticaal en dwars). De vierde dimensie daarbij is de real-time verwerking van al deze gegevens. Door middel van speciale sensoren en camera’s ‘ziet’ de Cayenne veranderende omstandigheden aankomen. De samenwerkende onderstelsystemen reageren daar proactief op. Porsche noemt dit 4D Chassis Control.
Drie kamers: de Cayenne heeft standaard luchtvering. Het principe is eenvoudig: hoe meer lucht, hoe meer comfort. Elke veerpoot beschikt over drie luchtkamers. Dat is de basis voor een zeer breed spectrum: van circuit-sportiviteit tot en met limousine-comfort.
Hoogspanning: de nieuwe Cayenne maakt gebruik van een krachtig 48 Volt elektrisch systeem. Dit maakt het mogelijk om de torsiestabilisatoren in fracties van seconden elektrisch aan te sturen. Zo blijft de Cayenne in snelle bochten altijd horizontaal. Dit komt zowel de bochtendynamiek als het comfort ten goede.
Lekker wendbaar: voor het eerst is de Cayenne leverbaar met achterasbesturing. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen. Dit zorgt voor meer wendbaarheid en een kleinere draaicirkel (11,5 meter in plaats van 12,1 meter). Bij snelheden vanaf 80 km/h sturen de achterwielen mee in de richting van de voorwielen. Het resultaat is meer stabiliteit bij bijvoorbeeld rijbaanwisselingen.

Cayenne 18 800_p17-0741-a4-rgbRemmen met glans: de Cayenne is de eerste Porsche die kan worden geleverd met Porsche Surface Coated Brake, een remsysteem waarbij de schijven zijn voorzien van een wolfraam-coating. Deze schijven hebben een corrosievrij en fraai spiegelend oppervlak en zijn 30% slijtvaster dan traditionele schijven. Ook beperken ze de afgifte van fijnstof met een factor 10. Bijkomend voordeel is dat de wielen minder snel vies worden.

Cayenne 18 800_p17-0732-a4-rgbVolledig variabel: het slimme vierwielaandrijvingssysteem van de Cayenne maakt een volledig variabele verdeling van aandrijfkracht mogelijk; elk wiel wordt door het Porsche Traction Management (PTM) individueel aangestuurd. Het systeem herkent de omstandigheden en kiest op basis daarvan de beste strategie. De bestuurder heeft keuze uit 4 offroad-modi.
Gecontroleerd driften: meer dan ooit is het mogelijk om het pure sportwagengevoel in de Cayenne te ervaren. Via de draaiknop op het stuur (onderdeel van het Sport Chrono Pakket) is de rijmodus te selecteren en met de Sport Response knop wordt de complete aandrijflijn voor 20 seconden volledig afgestemd op maximale prestaties. In het Sport Chrono Pakket is nu ook de PSM Sport modus opgenomen. Op een circuit bijvoorbeeld blijft het stabiliteitssysteem dan op de achtergrond en zijn gecontroleerde drifts mogelijk.
Acht trappen: speciaal voor de Cayenne ontwikkelde Porsche een 8-traps Tiptronic S transmissie. Deze wordt elektronisch aangestuurd (shift-by-wire). Hij schakelt snel en soepel en ‘herkent’ de rijstijl. De eerste versnellingen zijn kort voor snelle acceleratie, in ‘6’ wordt de topsnelheid gehaald en de ‘7’ en de ‘8’ zijn overdrives. Deze lange overbrengingen beperken het toerental en dragen zo bij aan maximaal comfort.

Cayenne 2018 side 800_cayenne12Druk, druk, druk: de Cayenne is een auto die hoge bochtsnelheden kan bereiken en steile hellingen kan beklimmen. Beide situaties zijn uitdagend voor de olievoorziening. Speciale oliepompen, -reservoirs en -afdichtingen zorgen voor de juiste oliedruk. Zo blijven motor en de transmissie altijd gesmeerd lopen. Ook als de Cayenne door 50 cm diep water rijdt.
Een warm hart: alle motoren van de nieuwe Cayenne beschikken over turbotechnologie. De turbo’s zijn plaatsbesparend ondergebracht in de V-vorm van de cilinders. Samen met de korter uitlaatkanalen zorgt dit voor nog snellere vermogensopbouw en gasrespons.
80 crashes: de Cayenne is een auto die wereldwijd wordt verkocht. Dat betekent dat hij aan uiteenlopende veiligheidseisen moet voldoen. Het nieuwe model heeft in totaal 80 verschillende crashtests met succes volbracht.

Cayenne 2017-8 800_p17-0675-a4-rgbEen vooruitziende blik: de cruise control van de nieuwe Cayenne maakt gebruik van gegevens van de navigatie en van camera’s en (radar)sensoren om voor de komende 3 kilometer van de route de optimale acceleratie- en remwaarden te calculeren. Deze elektronische bijrijder (Porsche InnoDrive) draagt bij aan optimale efficiency.
Samen netwerken: de Porsche Advanced Cockpit van de nieuwe Cayenne is naar eigen wens te in te stellen. Hij werk nauw samen met het Porsche Communication Management waarin onder meer navigatie met real-time verkeersinfo is opgenomen. Dit wordt mogelijk gemaakt door de geïntegreerde 4G-simkaart. Via deze internetverbinding kunnen inzittenden met hun smartphone of tablet ook online gaan.
Nooit meer een stoeprandje: grote velgen (standaard minimaal 19-inch op de nieuwe Cayenne) hebben als nadeel dat ze gevoeliger zijn voor schade. In de loop van 2018 wordt de Cayenne leverbaar met een Manoeuvreer Assistent met velgbescherming. Die helpt onder de 10 km/h bij inparkeren in kleine ruimtes met stuur- en remingrepen en waarschuwt op het PCM als de banden of velgen met iets in aanraking dreigen te komen.

SEAT prijst de Ateca…

Ateca FR 800_atecafr2Vandaag start de voorverkoop van de sportieve SEAT Ateca FR. Het nieuwe topmodel binnen de range is er met keuze uit twee krachtige TSI-benzinemotoren en twee efficiënte TDI-diesels. De Ateca FR maakt zijn sportieve ambities duidelijk met een dynamische exterieurstyling. Daarnaast biedt hij een zeer complete standaarduitrusting. De prijslijst begint bij € 33.950* voor de Ateca FR met 1.4 EcoTSI 110 kW/150 pk.
De Ateca FR komt krachtig voor de dag. Hij heeft vergeleken met de andere modellen uit de serie tal van specifieke elementen, zoals de in hoogglans zwart uitgevoerde grille, full LED-verlichting, LED-mistlampen vóór, sportief gestylde bumpers, een achterspoiler en aluminium accenten. Bij de Ateca FR zijn ook de dorpels en wielomlijstingen uitgevoerd in carrosseriekleur. De 18-inch ‘Performance’ lichtmetalen velgen ronden de sportieve look perfect af. Optioneel zijn 19 inch lichtmetalen velgen beschikbaar.

Ateca FR 800_atecafr1Standaard beschikt de Ateca FR over met alcantara beklede sportstoelen. Ook de met zwarte stof beklede dakhemel levert een bijdrage aan de sportieve ambiance. Ambient lighting maakt het mogelijk eigen kleuraccenten in het interieur te kiezen. Ook bevat de standaarduitrusting Climatronic airconditioning met twee klimaatzones, media system navi, elektrisch verwarmbare/inklapbare buitenspiegels met ‘welkom’-verlichting, een skiluik in de achterbank en FR-instaplijsten. De Ateca FR is volledig connected. Hij wordt geleverd met de Mijn SEAT-module. De smartphone is te koppelen via Full link technology (Apple Car Play) en uiteraard is Bluetooth inbegrepen.

Ateca FR 500_seat-ateca-fr-002Voor de Ateca FR zijn twee benzinemotoren beschikbaar: de 1.4 EcoTSI met 110 kW/150 pk en de nieuwe 2.0 EcoTSI met 140 kW/190 pk. De 2.0 TDI is er in twee vermogensvarianten: 110 kW/150 pk en de 140 kW/190 pk. De benzine- en dieselmodellen met 140 kW/190 pk beschikken standaard over de automatische DSG-transmissie met handschakelmogelijkheid via stuurpaddles. De Ateca’s FR worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak (DSG optie voor 1.4 EcoTSI-modellen). De Ateca 1.4 EcoTSI FR is er met keuze uit voorwielaandrijving of 4DRIVE vierwielaandrijving. Alle andere varianten hebben standaard 4DRIVE, dat voor optimale grip en stabiliteit zorgt.
Een greep uit de prijslijst:
Ateca 1.4 EcoTSI FR (110 kW/150 pk) 6-bak € 33.950*
Ateca 2.0 TSI FR 4DRIVE (140 kW/190 pk) 7-DSG € 47.800*
Ateca 2.0 TDI FR 4DRIVE (110 kW/150) 6-bak € 43.250*
Ateca 2.0 TDI FR 4DRIVE (140 kW/190) 7-DSG € 50.100*

Nissan met meer stroom…

e-NV200 2018Nissan presenteert op de Bestelauto Expo de e-NV200 met nieuwe 40 kWh batterij. Hierdoor groeit het bereik van de emissievrije bestelauto tot 280 kilometer (NEDC). De vernieuwde uitvoering is Nissans antwoord op de sterk groeiende aandacht voor schone en stille distributie in stedelijke gebieden.

De nieuw ontwikkelde 40 kWh-batterij is even groot als zijn voorganger (24 kWh) en weegt nagenoeg hetzelfde. Hierdoor blijven het laadvolume (max 4.2 kuub) en de laadcapaciteit (795 kilo) vrijwel onveranderd. Daarmee is de inzetbaarheid voor transport van lading of personen maximaal.

Koen Maes, Managing Director Nissan Benelux: ‘Steeds meer steden kampen met problemen op het gebied van de luchtkwaliteit. Tegelijkertijd beleeft stadsdistributie een enorme vlucht – mede onder invloed van de groei van online winkelen. Deze economische ontwikkeling staat haaks op de wens om steden schoner en stiller te krijgen. De volledig elektrische e-NV200 met grote batterij is dan ook de juiste auto op het juiste moment. Hij rijdt emissievrij en stil en is bij uitstek geschikt voor gebruik in en rond steden. Een extra voordeel: de kosten per kilometer liggen ook nog eens zeer laag.’

Nissan start de levering van de e-NV200 met 40 kWh-batterij in april 2018. De prijzen worden vooraf bekendgemaakt. De auto is leverbaar als besteller en als personenwagen met 5 of 7-zitplaatsen.

De Bestelauto Expo wordt op vandaag nog in Houten gehouden.

De bijnamen voor Porsches…

Naam Moby Dick 800_935mobydickAfgelopen maandag was het ‘Name your car day’ – dé dag om je auto een naam te geven. Nu hebben alle Porsches al een typeaanduiding, maar op ‘Name your car day’ gaat het om de meest creatieve, opvallende en originele bijnamen. Veel Porsches hebben er een gekregen: van ‘dame’ via ‘het roze varken’ tot ‘Moby Dick’.
Straatmodellen van Porsche hebben altijd een sterke aantrekkingskracht gehad en zijn daardoor gevoelig voor bijnamen. De ene is overigens vleiender dan de andere.

Naam 356 800_356Dame: de Porsche 356 werd vanwege zijn elegante uiterlijk intern ‘dame’ genoemd. Deze bijnaam werd ook door de buitenwereld overgenomen.
Butzi-Wagen: de 911 werd ontworpen door Ferdinand Alexander Porsche, die ook wel ‘Butzi’ werd genoemd. Zijn creatie werd logischerwijs de ‘Butzi-Wagen’. Andere bijnamen van de 911 zijn ‘neun-elfer’ of ‘elfer’.
Naam 914 VOpO 800_914-2VoPo: de samen met Volkswagen ontwikkelde 914 ging al snel door het leven als ‘VoPo’ (Volkswagen-Porsche). Hij stond vanwege zijn hoekige vormen ook wel bekend als ‘Kohlenkasten’ (kolenbak).
Sharknose: de Porsche 928 kreeg door zijn scherp gelijnde neuspartij de bijnaam ‘sharknose’. Bij het inschakelen van de verlichting kwamen echter bolle ‘kikkerogen’ tevoorschijn.
Widowmaker: de eerste Porsche 911 Turbo (type 930) was buitengewoon krachtig. Zo krachtig dat hij veel van zijn bestuurder vroeg, té veel van sommige bestuurders. En zo kreeg hij de bijnaam ‘widowmaker’. Ook latere 911 GT2 modellen werden wel als ‘widowmaker’ bestempeld.

Naam 800_porsche-356-b-2000-gs-carrera-dreikantschaber-wedgebladeNaast straatauto’s zijn er ook veel racewagens van Porsche die een bijnaam kregen. De achtergrond van die bijnamen is heel divers. Soms komen daarbij zelfs varkens om de hoek kijken.
Alubüchsle: de eerste Porsche die deelnam aan de 24 Uur van Le Mans was een 356 die grotendeels uit aluminium was opgetrokken. Van de technici kreeg hij daarom de koosnaam ‘Alubüchsle’, ofwel ‘aluminium blikje’.
Dreikantschaber: de Porsche 356 B 2000 GS-GT Coupé uit 1963 was opmerkelijk hoekig van vorm. Daarom werd hij ook wel ‘Dreikantschaber’ of ‘verfkrabber’ genoemd. Deze ‘verfkrabber’ won overigens wel de Targa Florio van 1963.
Naam 800_turbopanzerMary Stuart kraag: de 911 Carrera RSR 3.0 van 1973 had een achterspoiler die de gehele breedte van de auto tot en met de wielkasten omvatte. Vandaar de bijnaam ‘Mary Stuart kraag’.
Pink pig: designer Anatole Lapine besloot een Porsche 917/20 uit te voeren in roze. Vervolgens werden op de carrosserie diverse anatomische onderdelen van het varken aangegeven. De bijnaam ‘roze varken’ was dan ook een kwestie van oorzaak en gevolg. Deze bolide werd ook wel ‘dikke Bertha’ of de ‘truffeljager uit Zuffenhausen’ genoemd.
Naam 800_917hippiecarHippie car: in 1970 kwam er bij de 24 Uur van Le Mans een Martini Porsche 917 aan de start in een nogal psychedelisch aandoende paars-groene kleurstelling. En dus werd de auto ook bekend als ‘hippie car’.
Moby Dick: de 935/78 raceauto was op Le Mans goed voor een vermogen van 750 pk en bij sprintraces zelfs voor 845 pk. Zijn bijnaam dankt hij echter aan de combinatie van de witte lak en het massieve voorkomen, waardoor de link naar de bekende witte walvis van Herman Melville snel was gelegd.
Turbopanzer: de indrukwekkend ogende Porsche 917/30 met zijn tot wel 1.500 pk sterke V12 turbo versloeg de concurrentie in de Can-Am series van 1972 niet, maar verpletterde deze simpelweg. Vandaar de bijnaam ‘Turbopanzer’ (turbopantser).

Morgan van oud naar nieuw….

Morgan yellow 1Ruim tachtig jaar nadat het Britse sportwagenmerk Morgan begon met de bouw van de 4/4 is het merk populairder dan ooit in Nederland. Een grote groep liefhebbers koestert een oude Morgan, racet met een lichtgewicht circuitauto of geniet van een volledig gepersonaliseerde, moderne Morgan. Het unieke model, dat in tachtig jaar vanbuiten amper veranderde, maar onderhuids is aangepast, biedt liefhebbers onbegrensde mogelijkheden op elk gebied. Louwman Exclusive in Utrecht bracht met die gedachte een groene Plus8 uit 1984 die wel wat liefde kon gebruiken weer terug in nieuwstaat – sterker nog, de in Morgan Sport Orange uitgevoerde tweezitter rijdt en voelt misschien wel beter dan nieuw.
Van een in klassiek British Racing Green uitgevoerde Morgan 4/4 1.6i met chromen spaakwielen en een houten Moto-Lita stuurwiel tot een nieuwe, in Speed Silver metallic gespoten Plus8 met 18 inch Speedster wielen en een dikke V8 onder de motorkap: een Morgan kent vele karakters. Net als in de rest van de wereld groeit in Nederland de groep liefhebbers nog steeds, merkt Louwman Exclusive in Utrecht, officieel sales- en servicepartner van Morgan in Nederland.

Morgan yellow 2Naast onderhoud, reparatie en verkoop van nieuwe en gebruikte Morgans verzorgt Louwman Exclusive ook speciale, individuele wensen van eigenaren van een Morgan. Want hoewel aan de carrosserie van een Morgan alleen door een geoefend oog is te zien of het om een vier of veertig jaar oude auto gaat, kan de techniek onderhuids geheel worden aangepast aan de wensen van deze tijd. Iets wat steeds meer Morgan-eigenaren laten doen, bijvoorbeeld om deel te kunnen nemen aan klassiekerrally’s of historische races op het circuit.

Morgan Yellow uitlaatDe Morgan Plus8 in Sport Orange is te zien bij Louwman Exclusive in Utrecht en geeft geïnteresseerden en eigenaren van een Morgan een goed beeld van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van revisie, restauratie en updates voor oude en nieuwe Morgans. In de showroom langs de A2 is bovendien een ruime collectie nieuwe en gebruikte Morgans te bezichtigen, van de 4/4 en de Plus8 tot de legendarische 3-Wheeler.

Lotus nu in Chinese handen…

Lotus-Exige-350-Special-Edition--1 frontTerwijl het moederbedrijf van Lotus, Proton, voor een aardig bedrag werd overgedaan aan Geely, tevens eigenaar van Volvo, kreeg dat Chinese merk ook Lotus in handen. En dat is wellicht slecht nieuws voor mensen die houden van dat typische Britse van dat sportwagenmerk. Want Geely zou wel eens kunnen besluiten om de productie van Lotus over te brengen naar het eigen thuisland. Waarmee opnieuw een Brits merk met een grote naam in handen komt van een Aziatische eigenaar. Eerder overkwam dat ook MG. De overname van zowel Proton als Lotus aan Geely vond eind vorige maand plaats. Maar van te voren stond al vast dat de slimme Chinezen veel minder belangstelling hadden voor het relatief kleine Proton, maar veel meer voor het merk met de grote naam, Lotus. En om dat Lotus weer winstgevend te krijgen wil men af van allerlei hoge kosten rond de productie van die exclusieve en zeer snelle sportwagens. En dat kan volgens de CEO van Geely heel goed in China zelf, waar de kosten voor arbeid en zo meer, stukken lager zijn dan in het Engeland van na de Brexit. Daarnaast wil Geely ook bij Lotus elektrische aandrijving toepassen. Een concept dat in China hele stappen verder is dan in Europa. En dus moeten we niet raar op gaan kijken als we binnenkort een Lotus zien rijden die Made in China is. Voor Proton heeft men ook plannen. Dat Maleisische automerk moet vooral in Aziatische landen een grote naam gaan worden en de ambitieuze Chinezen zetten alles op alles om dat al over een jaar of drie voor mekaar te hebben. Wij kunnen slechts afwachten en toekijken. (AMuS)

Nieuwe Volvo XC40 – net geen veertig mille!

XC40-1De nieuwe Volvo XC40 is vanaf nu te bestellen vanaf € 39.975 voor de T3-benzineversie. Iedere XC40 heeft een uitgebreide standaarduitrusting, inclusief de geroemde veiligheidsvoorzieningen die op de Volvo XC60 zijn geïntroduceerd. Standaard beschikt de XC40 al over een digitaal 12,3-inch instrumentenpaneel, een 9-inch touchscreen voorzien van Sensus Connect, LED-koplampen en 17-inch lichtmetalen velgen. De XC40 T3 is voorzien van een sterke en efficiënte 1,5-liter driecilinder turbomotor met 115 kW (156 pk) vermogen.

XC40-5Een panoramadak is een van de unieke onderdelen van de speciale Volvo XC40 AWD Geartronic Intro Edition. Deze sterk op comfort georiënteerde XC40 is er met dieselmotor D4 met 140 kW (190 pk) en als benzinevariant met T5 motor (182 kW/247 pk). Beide versies ogen extra fraai dankzij de lichtmetalen 19-inch velgen. De Intro Edition is uitgerust met luxe extra’s, zoals een elektrisch bedienbare achterklep, een Park Assist-camera aan de achterzijde, Keyless Drive, Sensus navigatie, lederen bekleding, en High Performance Audio by Harman Kardon met 13 speakers. Dit pakket biedt kopers een voordeel van maar liefst € 4.430 De Volvo XC40 D4 Intro Edition is er vanaf € 57.975.

XC40-4Bovenop de Intro Editon kan een Luxury Line worden besteld. Dit pakket omvat onder meer 20-inch lichtmetalen velgen, Full-LED koplampen, Adaptive Cruise Control met Pilot Assist, Intellisafe Surround met BLIS, de 360 graden parkeercamera, draadloze laadfunctie voor smartphones, smartphone integratie met Apple CarPlay en Android Auto en Park Assist Pilot. De Luxury Line kost € 2.500 (met een totaal voordeel van meer dan € 6.675).

XC40-3Direct vanaf de verkoopstart zijn ook aantrekkelijke Volvo pakketten beschikbaar. De nieuwe eigenaar van een Volvo XC40 kan daarmee de auto mooi personaliseren. Het Business Pack Connect, bijvoorbeeld, omvat onder meer Sensus navigatie met Lifetime Mapcare, Park Assist aan de voorzijde, een parkeercamera aan de achterzijde en een automatische dimfunctie voor zowel de binnenspiegel als de elektrisch inklapbare buitenspiegels. Het Business Pack Connect kost € 1.595, een voordeel van € 1.000.
De IntelliSafe Pro Line van € 995 bestaat uit IntelliSafe Assist (Adaptive Cruise Control met Pilot Assist) en IntelliSafe Surround. Dat omvat Volvo’s Blind Spot Information System (BLIS) in combinatie met Lane Change Merge Assist, Cross Traffic Alert with Auto Brake en Collision Warning & Mitigation Support aan de achterzijde.

XC40-7Tot slot is er de nieuwe Connectivity Line voor € 395. Dit pakket biedt de inzittenden naadloze integratie van de smartphone dankzij Apple CarPlay en Android Auto. Tevens kunnen telefoons die hiervoor geschikt zijn draadloos worden opgeladen. Wie meer wil weten over deze nieuwe telg uit de Volvo-familie moet maar even langs gaan bij een dealer van het Zweedse merk en daar de hele prijs/optielijst ophalen.

Brits gebruikersonderzoek; Japanse en Koreaanse merken domineren…

01-IONIQ-exterior-teaserWellicht zijn het niet de merken die de verkoopstatistieken altijd domineren, maar als het gaat om klantentevredenheid en de serviceorganisatie van die merken scoren merken uit Japan en Korea buitengewoon hoog. Dat blijkt ook weer uit een recent Brits onderzoek onder 8300 auto-consumenten. In de tevredenheids-top-tien stonden maar liefst zeven Aziatische merken. De overige drie merken zijn typerend voor de Britse markt. Jaguar, MG en ook het Roemeense budgetmerk Dacia dat het in Engeland goed doet. cbdc814f-b38e-4c4b-9f68-df40d0a0b34cOpvallend is ook dat de Britten zeer tevreden zijn over een merk als Ssangyong dat het bij ons maar zeer matig doet. Als je bedenkt dat Jaguar onderdeel is van het Indiase Tata-Concern en MG tegenwoordig een Chinees merk is, wordt die Britse tevredenheids-top-10 compleet gedomineerd door Aziatische fabrikanten. Helemaal onderaan de lijst over tevredenheid zien we Citroen, Smart en Jeep. Waarbij dat laatste merk wel een heel grote afstand heeft tot de koplopers. Moet nog veel gebeuren zou je denken. Opvallend is ook dat na Dacia, Skoda het hoogst scorende Europese merk is, op plek 12, net na Mitsubishi dat eentiende punt beter scoort. En ver voor concerngenoten Seat, Audi en Volkswagen. (NP)