De Chinezen komen….

SAIC Maxus EV80 3China’s grootste autofabrikant SAIC Motor Corporation komt naar Europa. In Luxemburg is de nieuwe divisie SAIC Mobility Europe opgericht en gevestigd. Deze tak is verantwoordelijk voor de introductie van producten en diensten in de Europese markt in de komende jaren, zoals Maxus lichte bedrijfswagens en MG personenauto’s.
SAIC Mobility Europe start zijn activiteiten met de lancering van het bedrijfswagenmerk Maxus op de Europese markt. Het eerste model voor Europa is de Maxus EV80, de eerste volledig elektrisch aangedreven lichte bedrijfswagen op de Europese wegen. Er wordt gestart met een project bij zo’n 200 grote fleetowners in Europa die geïnteresseerd zijn in het terugdringen van schadelijke emissies en operationele kosten door nul-emissie bedrijfswagens aan te schaffen. De landen waar SAIC Mobility Europa zich als eerste op richt zijn België, Nederland, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk.

SAIC Maxus EV8- 1Maxus is het eerste model dat deze fabrikant in Europa introduceert. De vraag naar elektrisch aangedreven bestelauto’s zal de komende jaren naar verwachting flink groeien aangezien veel steden in West-Europa initiatieven ontplooien om de luchtvervuiling en de verkeerscongestie aanzienlijk te verminderen. Dit leidt in toenemende mate tot het inrichten van milieuzones in gebieden waar een lage uitstoot van schadelijke gassen vereist is en het opleggen van boetes voor conventioneel aangedreven voertuigen.

SAIC Maxus EV80 4Ondertussen kiezen steeds meer bedrijven mede uit het oogpunt van imago en reputatie voor schoon vervoer om de uitstoot van schadelijke gassen te verminderen. Bovendien zijn er aanzienlijke kostenvoordelen te behalen bij de gebruik van volledig elektrische bedrijfsvoertuigen. Niet alleen zijn elektrische voertuigen aanzienlijk minder duur per kilometer dan benzine- of dieselvoertuigen, maar ook de onderhoudskosten van elektrische voertuigen zijn lager.

De Maxus EV80 is verkrijgbaar als gesloten bestelwagen en als chassis-cabine. In beide gevallen kan de auto geheel ingericht en opgebouwd worden naar wens van de gebruiker.
De laadruimte van de bestelwagen heeft een lengte van 3300 mm, een breedte van 1770 mm en een hoogte van 1710 mm, wat resulteert in een totaal laadvolume van 10,2 m3. De ruimte is toegankelijk via breed openende achter- en zijdeuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 950 kg. De chassis-cabine is eveneens zeer concurrerend qua afmetingen. Beide uitvoeringen kunnen een aanhangwagen tot 750 kg trekken, uniek voor een elektrisch aangedreven bestelwagen.

SAIC Maxus EV80 5vMet een actieradius in de praktijk van 200 km en een laadtijd van slechts twee uur, is de Maxus EV80 uitermate geschikt voor bedrijven die hun voertuigen hoofdzakelijk in stedelijke gebieden inzetten. Maxus biedt een volledige garantie van 3 jaar op de auto. De garantie op de accu’s bedraagt 5 jaar of maximaal 100.000 km.
Tot de standaarduitrusting van de Maxus EV80 (afhankelijk van de uitvoering) behoren parkeersensoren achter, airconditioning en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.

Het Duitse verhuurbedrijf Maske Fleet GmbH heeft als eerste bedrijf in Europa de Maxus EV80 bestelwagens besteld voor zijn vestigingen in heel Duitsland en Oostenrijk.
De merknaam Maxus werd in 2005 door de onderneming LDV Vans in China geïntroduceerd en in 2011 door SAIC verworven. De officiële lancering van de Maxus EV80 in Europa is gepland voor 2019.

Lees ook:Elektrische Vito’s voor Deense Post
Lees ook:BYD levert elektrische taxi’s in Londen
Lees ook:Uber kiest voor BYD
Lees ook:Nissan Leaf, voorbij 1 miljard kilometers….
Lees ook:Hyundai wil meer aandacht voor brandstofcel-technologie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.