Categorie: "Autonieuws"

Honda brengt elektrische sportwagen..

Honda EV Concept 2018Het Japanse merk Honda is wellicht een van de oudste merken uit dat land die hier acteren, maar dat doet men de laatste jaren toch vooral in buitengewoon kleine aantallen. En dat is jammer want aan technische innovaties ontbreekt het niet bij de Japanners. Zo bewijst Honda ook dit jaar weer door een elektrische conceptauto neer te zetten op de eind deze maand in Tokio te houden Motor Show. En dan niet zo maar een, maar een echte sportwagen die er oook als zodanig uit ziet. De fraaie ontworpen en redelijk compacte auto zet het merk Honda weer een beetje extra in de spotlights bij het grote publiek. Net als de andere nieuwe modellen en prototypen die Honda zal uitstallen. Nu is het maar te hopen dat men van al die conceptcars ook productiemodellen weet te maken. Want een echt elektrische sportwagen is wel iets waar de autoliefhebbers, ook in ons land, nog wel van kunnen smullen. (NP)

ŠKODA passeert mijlpaal van 20 miljoen geproduceerde auto’s…

Skoda 20 miljoen 1920_170926-skoda-20-million-cars-made-since-1905In de fabriek in Kvasiny is de twintig miljoenste ŠKODA van de band gerold. De jubilaris is een ŠKODA KAROQ. Met het feestexemplaar onderstreept ŠKODA AUTO het succes van zijn groeistrategie. Sinds de toetreding tot de Volkswagen Groep in 1991 heeft ŠKODA zich ontwikkeld van een bedrijf dat vooral in de eigen regio succesvol was tot een wereldspeler die in meer dan honderd markten is vertegenwoordigd.

Škoda Auto a.s. Mladá BoleslavŠKODA is een van de oudste autoproducenten ter wereld. Al in 1905 startte het bedrijf in Mladá Boleslav met de Voiturette A., ontwikkeld door de oprichters Laurin en Klement. De individuele mobiliteit groeide uit tot een keerpunt in de geschiedenis. Aan het begin van de twintigste eeuw begon de auto de wereld te veroveren waarna enkele decennia later de massamotorisatie een feit was. De automobielindustrie wordt nu geconfronteerd met vergaande veranderingen, waarbij zaken als elektromobiliteit, autonoom rijden en connectiviteit de kernwoorden zijn.
Met de 2025-strategie als leidraad is het Tsjechische merk goed voorbereid op deze uitdagingen. ŠKODA AUTO gaat verder met de elektrificatie van zijn modelreeks en tegen 2025 zal het merk vijf elektrisch aangedreven modellen in verschillende segmenten kunnen aanbieden. Met de ŠKODA VISION E presenteerde de fabrikant zijn visie op elektrisch en autonoom rijden tijdens de IAA in Frankfurt eerder deze maand.

01-Skoda-mont_auto_moto_kolo_v1Sinds de toetreding van de Volkswagen Groep 26 jaar geleden heeft ŠKODA een ongekende ontwikkeling doorgemaakt. Het is het merk gelukt om internationaal uit te groeien tot een succesvol volumemerk met op dit moment zeven modelseries en meer dan veertig modelvarianten. ŠKODA AUTO kan ook buiten de fabrieken in Tsjechië bouwen op een efficiënt productienetwerk. Momenteel worden ŠKODA’s op vijftien verschillende locaties in acht landen vervaardigd. In de afgelopen jaren heeft het merk de productiecapaciteit alleen maar verder uitgebreid. Hiervoor heeft ŠKODA sinds 1991 meer dan 300 miljard Tsjechische Kronen geïnvesteerd in productieprocessen en fabrieken. In 2014 produceerde ŠKODA AUTO voor het eerst meer dan een miljoen voertuigen in een kalenderjaar. In december 2016 rolde de 19 miljoenste auto van het Tsjechische merk van de band in de fabriek in Mladá Boleslav.

Skoda 20 miljoen - historie 1920_novyheaderIn de komende jaren zal ŠKODA AUTO die groeicyclus voortzetten. De nieuwe ŠKODA KAROQ is de laatste representant van ŠKODA’s omvangrijke SUV-offensief. Het model is de nieuwe standaard in het dynamisch groeiende SUV-segment. De KAROQ staat vanaf oktober bij de dealer. De ŠKODA KODIAQ, die in februari van dit jaar zijn marktlancering beleefde, behoort ook tot de ŠKODA SUV-familie.
Mijlpalen van ŠKODA AUTO:
› 1991: 5 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 13 juli 2006: 10 miljoen auto’s gebouwd sinds 1905
› 8 april 2009: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 12 oktober 2011: 10 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 30 januari 2012: 14 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 5 februari 2013: 15 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 9 juli 2013: 1 miljoen ŠKODA’s in China sinds 2007
› 26 augustus 2013: 4 miljoenste exemplaar van de ŠKODA OCTAVIA
› 19 maart 2014: 11 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 10 december 2014: ŠKODA AUTO heeft voor het eerst een miljoen auto’s in een jaar gefabriceerd
› 24 november 2015: 12 miljoen ŠKODA’s gebouwd in Mladá Boleslav
› 19 januari 2016: 18 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 19 december 2016: 19 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905
› 26 september 2017: 20 miljoen ŠKODA’s gebouwd sinds 1905

Peugeot 5008 werd Beste Nieuwkomer van het jaar…

Peugeot 5008 SYVMet trots kondigt Peugeot aan dat de nieuwste SUV modellijn dit jaar opnieuw een prijs heeft gewonnen. Dit keer de aanmoedigingsprijs ‘Beste Nieuwkomer’ voor de 5008 SUV.
Het betreft een praktijkprijs, de auto’s moeten zich op diverse gebieden op de weg hebben bewezen maar ook qua kosten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan, Athlon Car Lease, Alphabet en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners (BAM Groep, Siemens, Enexis en CapGemini), onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.
De jury wordt voorgezeten door de hoofdredacteur van het vakblad Automobiel Management (AM), de initiator van de prijs.

De modelnaam is weliswaar gebleven, het concept is volledig nieuw: de nieuwe PEUGEOT 5008 SUV is dit jaar succesvol geintroduceerd binnen een veelbelovende markt, die van de grote SUV’s met zeven zitplaatsen uit het C-segment. De nieuwe 5008 wordt inmiddels links en rechts geprezen om de spectaculaire PEUGEOT i-Cockpit® van de nieuwste generatie, het EMP2-platform (Efficient Modular Platform) en vele hightech comfort- en veiligheidsvoorzieningen.

Onder zijn dynamische en elegante lijnen is deze SUV bovendien een bijzonder functionele auto: met standaard zeven individuele zitplaatsen is de nieuwe PEUGEOT 5008 de eerste SUV op de Nederlandse markt met de modulariteit van een MPV. Inmiddels leverbaar met diverse zuinige en sterke motoren en in een groot aantal uitvoeringen, waaronder de rijk uitgeruste Blue Lease modellen voor de zakelijke markt en de sportieve GT en GT Line. Binnen de huidige leasemarkt wordt de SUV inmiddels breed geaccepteerd. Uiteraard gaat dit niet aan Peugeot voorbij, de 5008 SUV heeft eveneens succces binnen de zakelijke markt en staat steevast in de top 5.

Astra is Zakenauto van het jaar…

Astra -zakenauto van het jaar.De Opel Astra en Astra Sports Tourer zijn uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2018. Volgens de vakjury onderstreept de nieuwe Astra dat het betaalbare middenklasse-segment ook businessclass-kwaliteiten in huis kan hebben. Met name de Astra Sports Tourer valt dankzij extra ruimte, rijdynamiek en aantrekkelijk design in de smaak bij lease-, fleet- en andere zakelijke rijders.

De Zakenauto van het Jaar is een praktijkprijs. Deelnemende auto’s moeten zich op alle terreinen in het dagelijks gebruik bewijzen, zeker als het gaat om kosten. Ook op dat gebied maakt de Astra volgens de Zakenauto van het Jaar-vakjury indruk. Daarnaast doet de Astra qua rijervaring niet onder voor een model uit een hogere klasse en levert Opel geavanceerde, sterke en toch ook zuinige motoren die zakelijke gebruikers doorgaans verwachten. De vakjury bestaat uit directieleden van grote leasemaatschappijen in Nederland (LeasePlan, Athlon Car Lease, Alphabet en Arval), vertegenwoordigers van grote fleetowners (BAM Groep, Siemens, Enexis en CapGemini), onafhankelijke lease-experts en ervaren vakjournalisten.

Ter gelegenheid van het winnen van de titel ‘Zakenauto van het Jaar 2018′ introduceert Opel het speciale ‘Zakenauto van het jaar 2018’-pakket voor de Astra Business Executive-uitvoering. Voor een meerprijs van slechts € 999,- krijgt de koper het intelligente IntelliLux® LED matrix verlichtingssysteem inclusief automatische grootlichtassistent. Ook een winterpakket met verwarmbare voorstoelen en een stuurwiel met verwarmingsfunctie behoort tot dit speciale zakelijke pakket. Indien de koper lederen bekleding bestelt, kost het ‘Zakenauto van het jaar 2018’-pakket € 749,- omdat stoel- en stuurwielverwarming standaard is inbegrepen bij lederen bekleding.

Daimler voert platooning-tests met trucks uit..

17C758_252Daimler voert, als eerste truckfabrikant, platooning tests met trucks uit op openbare snelwegen in de Verenigde Staten. Dit werd deze week bekendgemaakt tijdens de Noord-Amerikaanse Commercial Vehicle Show (van 24 tot en met 28 september) in Atlanta. Connectiviteit en autonoom rijden maximaliseren de veiligheid binnen truck-konvooien, ondersteunen chauffeurs en minimaliseren het brandstofverbruik.

De eerste succesvolle proeven met truckplatooning vonden plaats in Madras (Oregon), nadat de regionale regelgevende instantie Oregon Department of Transportation toestemming had verleend. Tijdens de eerste stap, ook wel ‘pairing’ genaamd, testte Daimler Trucks North America (DTNA) de platooning technologie met twee Freightliner New Cascadia combinaties. DTNA maakt tijdens deze test gebruik van hun ervaring uit eerdere tests met vrachtwagens van Mercedes-Benz tijdens de European Truck Platooning Challenge 2016. Om een beter beeld te krijgen van de manier waarop deze technologie de transportsector kan beïnvloeden, volgen er in 2018 uitbreide tests met connected trucks van Amerikaanse DTNA klanten. Roger Nielsen, CEO van Daimler Trucks Noord-Amerika: “We zien een groeiend potentieel in platooning. Deze technologie verbetert de efficiëntie en veiligheid en is niet bedoeld om chauffeurs te vervangen maar om ze te ondersteunen. Wanneer de wereld klaar is voor platooning, heeft DTNA een bewezen oplossing.”

17C645_04Daimler Trucks testte de afgelopen jaren verschillende technologieën op het gebied van geautomatiseerd en autonoom rijden met de vrachtwagenmerken Mercedes-Benz, Freightliner en FUSO. Over de hele wereld heeft Daimler Trucks al ongeveer 500.000 vrachtwagens met elkaar verbonden. Om de Freightliner New Cascadia tijdens de platooning tests in de Verenigde Staten met elkaar te verbinden, maakt Daimler gebruik van de combinatie tussen connectiviteit en autonoom rijden. Draadloze Wi-Fi communicatie wordt geïntegreerd met Freightliners Detroit Assurance 4.0-stuurhulpsystemen met Adaptive Cruise Control, Lane Departure Assist en Active Brake Assist 4. Wanneer twee Freightliner trucks elkaar nauwgezet volgen, bespaart dit niet alleen brandstof maar bevordert dit ook de veiligheid. De geautomatiseerde reactietijd van de communicatie tussen beide voertuigen daalt tot ongeveer 0,2 of 0,3 seconden. Daarbij vergeleken is het menselijke reactievermogen niet sneller dan een seconde. Menselijke fouten veroorzaken volgens de National Highway Traffic Safety Administration 94 % van de ongevallen op de weg. In de toekomst kunnen autonoom rijden en platooning ongevallen voorkomen. Net als in Europa is het in de Verenigde Staten niet alleen wachten op de juiste technologie, maar vooral op aangepaste regelgeving. Wanneer dit wettelijke kader is vastgesteld, zullen klanten van Daimler Trucks platooning kunnen toepassen in hun dagelijkse bezigheden.

Extravagante Lexus LS op komst…

LS 2018 nieuw slagschipJe zult er hier niet zo veel van gaan tegenkomen, de auto komt beter aan in Amerika of China, maar bijzonder is hij wel, de nieuwe Lexus LS500 die over enkele maanden in de showroom zal staan van de exclusieve Lexus-dealers. Die LS is door de jaren heen synoniem geworden met auto’s die wel heel veel luxe en comfort boden aan de inzittenden en alles wat men bij Toyota, de moedermaatschappij voor het merk, in huis heeft aan moderne techniek en veiligheidsvoorzieningen zit in de nieuwe LS500. De auto krijgt een coupe-achtig uiterlijk, een nieuw platform dat zorgt voor nog betere rij-eigenschappen dan zijn illustere voorgangers, een splinternieur twinturbo V6 die 416PK’s levert en een tientraps-automaat. LS500 2018 800_2018ls500executivepackage-32Bedenk iets op het gebied van comfort of veiligheid en de nieuwe LS heeft het te bieden. De auto is groter dan zijn voorganger, staat lager op zijn (opvallende)wielen en is ook breder. Dat houdt in dat je nog meer ruimte hebt, maar ook dat de auto in staat is tot nog grotere prestaties. Wie perse wil kan ook een heerlijk soepele V8 bestellen die 387pk’s levert maar ook een wat rustiger rijgedrag. Dat zal vooral voor hoge Japanse of Amerikaanse managers aanspreken. LS500 2018 800_2018ls500executivepackage-44Die zitten het liefst achterin zo’n Japans slagschip. Wie echt even wil planken laat zich afschieten in onder de vijf seconden van nul naar honderd km/u. Daar moet je in een beetje sportwagen toch best even je best voor doen. Persoonlijk zijn de grille en glimmende velgen niet zo mijn ding. Maar je valt er wel mee op. En daar houden ze van in de landen waar deze auto’s succesvol worden verkocht. Wie er in ons land een wil bestellen moet even langs gaan bij een Lexus-dealer. Die weet wellicht ook de prijs. En die van de toe te voegen opties. Want je staat echt te kijken van wat er allemaal mogelijk is bij deze extravagante en zeer opvallende auto’s…

Duits succes voor Toyota Mirai…

MIRAI Waterstof voor HamburgTerwijl het met de omschakeling van auto’s die op fossiele brandstoffen rijden naar elektrische aandrijving nog niet zo wil lukken bij de autogekke oosterburen, is er wel een succesje te melden voor Toyota. Daar gaat het merk 35 Mirai-modellen leveren aan de stad Hamburg. En die Mirai rijdt op waterstof, een goedje dat zorgt voor zeer schone uitlaatgassen en nul-emmissies, ook in het productieproces. De Mirai worden ingezet bij een speciaal mobiliteitsproject dat onder de naam CleverShuttle van start gaat in de Duitse havenstad en bedoeld is om treinreizigers een milieuvriendelijk aanvullend stuje vervoer te leveren. De auto’s worden dan al dan niet gegroupeerd gebruikt, dat valt allemaal vooraf te regelen via een speciale app. Uiteraard worden de auto’s bestuurd door beroepschauffeurs, maar de ritten zijn 40% goedkoper dan vergelijkbare taxiritten. Ook voor de oktoberfeesten in Munchen zijn 15 van deze Mirai’s besteld die mensen van/naar het station kunnen brengen. Slimme actie van Toyota en wellicht een doorbraak in een markt die vooral kijkt naar stekkerauto’s maar nog niet zo naar waterstofaandrijving omdat daaraan nog wat extra nadelen zouden kunnen kleven. Toyota neemt die nadelen zelf weg door deze actie. (TMC)

Audi op de automatische piloot…

Audi automatische piloot 800_a1711210-large-copyTijdens de autotentoonstelling van Frankfurt (IAA) maakte Audi nog eens duidelijk dat het sterk inzet op autonoom rijden. Dat gebeurt om te beginnen aan de hand van de nieuwe A8, die nu al geschikt is voor ‘hoog autonoom’ rijden (level 3). Met de concept cars Elaine (level 4) en Aicon (volledig autonoom, level 5) toont Audi de volgende, fascinerende stappen.
Audi AI is de verzamelnaam voor innovatieve mobiliteitstechnologieën en -systemen die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie. Daarmee nemen ze taken van de bestuurder over om hem/haar zo in staat te stellen zelf te kiezen hoe de tijd in de auto wordt doorgebracht. De aanduiding AI komt al terug in de naam van de conceptcars Aicon en Elaine. De nieuwe A8 maakt nu al gebruikt de AI traffic jam pilot, die autonoom rijden op level 3 onder bepaalde omstandigheden mogelijk maakt.

De basis voor AI is Audi’s jarenlange ervaring met autonoom rijdende auto’s. Audi kreeg in 2013 als eerste autofabrikant een testlicentie in de Amerikaanse staten Californië en Nevada. In januari 2015 reed een Audi A7 studiemodel volledig autonoom van San Francisco naar Las Vegas en in mei 2015 was een A7 autonoom onderweg in Sjanghai.

Audi autonoom rijdenDe ontwikkeling richting volledig autonoom rijdende auto’s gaat stapsgewijs. Er zijn branche-breed vijf niveaus van autonoom rijden gedefinieerd. Bij level 1 gaat het dan om assistentie van bijvoorbeeld adaptieve cruise control. Op het hoogste niveau (level 5) heeft de auto geen impulsen van de bestuurder meer nodig. Pedalen en een stuur zijn dan overbodig, zoals de Audi Aicon laat zien. De nieuwe Audi A8 is de eerste auto ter wereld die is ontworpen voor hoog autonoom rijden (level 3). Zijn AI traffic jam pilot kan bij snelheden tot 60 km/u op snelwegen en/of wegen met dubbele rijbanen met een afscheiding diverse rijfuncties overnemen. De invoering van de innovatieve Audi AI traffic jam pilot vereist per land specifieke aanpassingen en tests van het systeem. Bovendien moet elk afzonderlijk land het wettelijke kader voor autonoom rijden gaan bepalen. Om die redenen zal Audi de A8 stap voor stap per land met de traffic jam pilot gaan uitrusten, afhankelijk van de juridische situatie in ieder land.

Voor een autonome toekomst zijn er twee belangrijke ingrediënten: intelligente technologieën én (online) interactie met de infrastructuur en andere auto’s. Intelligente technologieën maken niet alleen volledig autonoom rijden mogelijk, ze zijn ook in staat om de bestuurder te leren kennen en zodoende actief te ondersteunen. De auto wordt zo ook een ‘personal assistant’.

Audi A8 2017-8De Audi AI-systemen van toekomstige modellen vermijden situaties die kunnen leiden tot ongevallen. De ontwikkeling van systemen die ongevallen voorkomen, heeft bij Audi de hoogste prioriteit. Nu is het namelijk nog zo dat circa 90% van alle verkeersongevallen wordt veroorzaakt door menselijke fouten. Auto’s die onderling (Car-to-X) en met hun omgeving communiceren, benutten ruimte en energie efficiënter. Audi’s met AI-technologie vermijden bijvoorbeeld files en weten waar de dichtstbijzijnde parkeerplaats is. Door hun vooruitziende vermogen bewegen ze zich ook gelijkmatiger en rustiger door het verkeer. Zo dragen autonoom rijdende auto’s ook bij aan het verlagen van het energieverbruik en het ontlasten van drukke routes en zorgen ze voor extra comfort én tijdwinst voor de inzittenden.

KIA blij met leasetitel voor RIO..

RIO Leaseauto van het jaarDe Kia Rio heeft in de categorie ‘Economy’ de titel ‘Leaseauto van het Jaar’ gewonnen. De Rio scoorde uitstekend op de criteria leveringsprogramma, zuinigheid/milieuvriendelijkheid en betrouwbaarheid, zo bleek uit de deskresearch. De verkiezing wordt jaarlijks georganiseerd door leasemaatschappij Alphabet. De titel onderstreept de ambities die Kia heeft op de zakelijke markt in Nederland.
Eerder dit jaar breidde Kia Motors Nederland in dat kader de afdeling Fleetsales & Leasing al uit met twee nieuwe accountmanagers.
De verkiezing ‘Leaseauto van het Jaar’ wordt georganiseerd door leasemaatschappij Alphabet. Er zijn vier categorieën: Economy, Business, Business+ en Executive. Deelnemende auto’s worden geselecteerd op criteria als exploitatiekosten, design, representativiteit, zuinigheid en milieu, de kwaliteit van het dealernetwerk en rijeigenschappen. De uiteindelijke winnaars worden bepaald door resultaten van de deskresearch, de publieksstemming en de praktijkdag bij elkaar op te tellen.

Speciale Launch editions SEAT Arona…

Arona Launch EditionsDe SEAT Arona komt eraan; de Nederlandse prijzen van de nieuwe SUV in het compacte crossover-segment zijn nu bekend. De SUV ‘made in Barcelona’ is in diverse extra aantrekkelijke Launch Editions nu bestelbaar vanaf € 22.290*. Naast een riante meeruitrusting ten opzichte van de reguliere Arona-uitvoeringen die later volgen zijn de Launch editions dit jaar ter introductie extra scherp geprijsd.
De SEAT Arona beleefde deze maand zijn publieksdebuut op de internationale autoshow in Frankfurt (IAA), waar hij door bezoekers van de IAA met groot enthousiasme werd ontvangen. De nieuwe, compacte SUV uit Spanje vielen veel complimenten ten deel voor zijn compacte afmetingen, de aantrekkelijke uitstraling en zijn hoogwaardige techniek waarmee hij zowel binnen als buiten de stad volledig tot zijn recht komt. Daarnaast is de compacte SUV van SEAT voorzien van vele geavanceerde connectiviteitsfeatures en assistentiesystemen die normaal gesproken alleen in grotere modellen te vinden zijn. Voorbeelden zijn Blind spot detection, Park assist (automatische inparkeerhulp), Rear cross traffic assist en Adaptive cruise control.

Arona Launch Editions 800_zxvrgfgyukuikklnmIn Nederland komt deze compacte SUV in eerste instantie beschikbaar als Launch Edition op basis van de complete Style- en Xcellence-uitvoeringen. In november breidt SEAT het programma nog verder uit met de sportieve Arona FR launch Edition. De prijslijst van de SEAT Arona start bij € 22.290* voor de 1.0 TSI 95 pk Style Launch Edition. Standaard levert SEAT daarmee al een complete auto met onder meer 16 inch lichtmetalen velgen, het Media system Colour met 5 inch touchscreen, parkeersensoren achter en cruise control. De Arona 1.0 TSI 95 pk Xcellence Launch Edition (leverbaar vanaf € 25.290*) voegt daar onder meer een navigatiesysteem met een 8 inch touchscreen, Park assist (automatische inparkeerhulp), parkeersensoren voor en achter, achteruitrijcamera, Keyless entry/go en automatische airconditioning aan toe.
De Launch Editions van de nieuwe Arona zijn een voorproefje van de versies die SEAT gaat leveren en zijn ter introductie alleen dit kalenderjaar te verkrijgen. Het gemiddelde prijsvoordeel van de SEAT Arona Launch Editions ten opzichte van de modellen die in 2018 op de markt komen bedraagt ruim € 600. Daarmee bewijst SEAT dat exclusiviteit niet per se meer hoeft te kosten.

Arona Launch Editions 800_seat-arona-004Vooralsnog is de SEAT Arona verkrijgbaar met de 1.0 TSI driecilinder met 70 kW/95 pk, die standaard is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 1.0 TSI is er ook met 85 kW/115 pk die naar keuze leverbaar is met een handgeschakelde zesversnellingsbak (meerprijs ten opzichte van 1.0 TSI 95 pk is €1.000) of een optionele zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling (meerprijs €1.500,-). Alle motoren voor de SEAT Arona hebben directe brandstofinjectie, een turbocompressor en een automatisch stop-startsysteem. Naast deze benzineversies levert SEAT binnen afzienbare tijd ook de nieuwe 1.5 EVO TSI, een range van TDI dieselmotoren en een TGI-versie op aardgas.