Autoverkopen eerste zeven maanden 2009 – nog steeds verlies!

Audi zal blij zijn met de A3-serie, het model zorgt voor het verschil tussen winst of verlies...

Audi zal blij zijn met de A3-serie, het model zorgt voor het verschil tussen winst of verlies...

Er zit weliswaar een positieve trend in de cijfers van zomermaand juli dit jaar, maar als we kijken naar dezelfde maand vorig jaar, is er nog steeds sprake van een fikse achterstand bij het aantal verkochte nieuwe personenwagens. Over zeven maanden tijd lopen we zelfs nog steeds een kwart achter op dezelfde periode vorig jaar. Opmerkelijk is wel dat sommige merken nog steeds goed garen spinnen in deze lastige tijden. Honda schiet vooruit met dank aan betere verkopen voor de Jazz en de Civic, maar ook de hybride Insight draagt aardig bij aan dit succes. Ook bij Audi blijft men in de plus, daar is het vooral de A3/S3 lijn die zoden aan de dijk zet, net als de A6. Heel wat minder plezierig vergaat het merken als Opel dat ruim 12.000 verkopen miste, Renault dat haar verkopen zag halveren (-11.458) en Kia, waar hetzelfde gebeurde. Bij de Koreanen doet de Soul het trouwens wel goed, in de korte tijd dat dit opvallende wagentje op de markt is zijn er al 709 verkocht.

57 procent van alle verkochte Alfa Romeo's komt voor rekening van de Mito

57 procent van alle verkochte Alfa Romeo's bestaat uit Mito's....

Alfa Romeo is langzamerhand voor meer dan de helft van ‘alle’ verkopen afhankelijk geworden van de kekke Mito. Maar de Italianen bewegen zich nog slechts in de marge van de automarkt. BMW en Mini leveren ook fiks aan marktaandeel in en dat geldt ook voor het Koreaanse Chevrolet. Ook al gehalveerd t.o.v. vorig jaar. Bij Dacia begint men iets minder te verliezen t.o.v. 2008, maar vooral de Logan MCV levert heel fors in. Daihatsu heeft geen enkel model meer in huis dat winst brengt, dat geldt niet voor Fiat waar de 500 het nog wat beter doet. Maar de rest is ook een en al droefenis voor het Italiaanse moedermerk van Lancia. Daar hebben ze met de opmerkelijke styling voor de Delta wel een goede beslissing genomen, die auto verkoopt naar Lancia-standaard best goed.

Ford heeft met de nieuwe Fiesta een succesnummer in huis...

Ford heeft met de nieuwe Fiesta een succesnummer in huis...

Ford heeft heel veel te danken aan de Fiesta die het waanzinnig goed doet. Maar het merk levert in totaal bijna 4000 auto’s in. Toch staat het nu nog steeds op de tweede plek in de totaalscore nipt voor Toyota. Dat merk levert zelf 2143 auto’s in maar zet met de IQ en de nieuwe Urban Cruiser ondanks een wat hogere prijsstelling toch een paar prima verkopende modellen neer. De Prius en nieuwe Avensis hebben ook nog meer kopers gevonden dan vorig jaar, maar voor de rest lopen de Japanners achter de feiten aan. Dat geldt ook voor Hyundai dat 3000 auto’s inleverde en slechts bij haar goedkoopste modellen nog wat winst behaalt. Mazda wil ook maar niet echte sprongen maken (-2288) en dat geldt ook voor Mercedes en dochter Smart. Een soortgelijk beeld bij Mitsubishi. Opmerkelijk is het beeld van Nissan. Weliswaar verlies, maar dat kan als de hele organisatie zich bijvoorbeeld in augustus en september extra inspant, zo maar omgebogen kunnen worden in winst. De Qashqai is daarbij de grote smaakmaker. Citroen en Peugeot doen het ook niet best, samen verliezen deze Franse merken bijna 8000 eenheden. Over Saab hoeven we het bijna niet meer te hebben. Het Zweedse GM-merk verkeert in slecht weer en dat weerspiegelt zich in de verkoopcijfers. Slechts 391 Saab’s vonden dit jaar hun weg naar een klant.

Skoda heeft met de Superb een winnaar in huis, in heel Europa verkoopt de grote middenklasser nog steeds prima....ook in ons land...

Skoda heeft met de Superb een winnaar in huis, in heel Europa verkoopt de grote middenklasser nog steeds prima....ook in ons land...

VW Dochters Seat (-1753) en Skoda (-1324) knokken voor wat ze waard zin, waarbij de Spanjaarden vooral de goedkope Ibiza’s slijten en de Tsjechen juist de duurdere Superb aan de man weten te brengen. Suzuki dankt alles en iedereen voor de komst van de nieuwe Alto die alleen al goed is voor 32% van alle verkopen bij het merk. En dan komen we bij marktleider Volkswagen. Langzaamaan toch ook flink in de verkoopverliezen geraakt en vooral aan de Golf dankende dat het nog staat waar het staat. Wel is ook de Scirocco een succesnummer. Toch levert het merk nu ruim 4000 auto’s in en dat is best veel.  Volvo tenslotte levert 1400 auto’s in maar blijft toch redelijk overeind met 9648 auto’s.   

 

 

 

Lees ook:Autoverkopen elf maanden; kwart meer!
Lees ook:Autoverkopen eerste 10 maanden 2008
Lees ook:Autoverkopen twee maanden 2012; tien procent minder!
Lees ook:Bestelautoverkopen nog steeds dramatisch slecht!
Lees ook:Autoverkopen blijven in de winst….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.