Autoverkopen blijven in de winst….

Het eerste halfjaar van 2011 is voor de autoverkopers in dit land best goed verlopen. Bijna 22 procent meer verkocht dan vorig jaar, maar of dat nu meteen een maat voor succes is? Het geeft wel aan dat stimulering van die zelfde verkopen leidt tot succes. De vraag is hoe lang dat succes duurt als de overheid haar regelingen op schoon en zuinig bijstelt. Veel merken drijven v.w.b. hun omzet op die regeling en als die verkeerd voor ze uit gaat pakken is het ‘bal’. Hoe dan ook, er is nog steeds groei te zien, ook al stagneerde die wat in de maand juni zelf. Want de verkochte auto’s in die maand komen exact overeen met die uit 2010. Bij Alfa Romeo zijn ze nu bezig om de omzetten van vorig jaar te verdrievoudigen. De kleine Mito en de strakke Giulietta zijn de sfeermakers bij de Italianen. Audi dankt haar omzetwinst dit jaar helemaal aan de kleine A1. Kennelijk zijn er nogal wat mensen die voor weinig geld in een Audi willen rondrijden. BMW haalt haar winst vooral uit de 1, 3, en 5 series en zal daardoor ook wat meer winst maken dan merken met alleen heel goedkope modellen. In Nederland zijn nu ook drie BYD’s te vinden. Vermoedelijke auto’s voor de importeur. Chevrolet Korea is vooral bezig met de verkoop van de Spark. Die kleine Koreaan doet het bijzonder goed. Goed doen ook de Citroens C1, C3, DS3 en C4 het. De Fransen groeien weer gestaag. Dat kan niet worden gesteld voor Dacia. De Roemeense Renaultdochter verkocht weliswaar iets meer auto’s, maar van een ware groeispurt is geen sprake meer. De Duster redt het merk van een flink verlies aan omzet. Fiat maakt wel een groeispurt. Nu al voorbij de 20.000 auto’s met vooral bij de kleine modellen veel kopers. Ford verliest langzamerhand wat terrein. Een van de weinige merken die niet profiteren van de positieve markt. Fiesta, Focus, C-Max zijn de modellen die dit jaar beter verkopen, maar andere modellen leveren in. Inleveren doet ook Honda nog steeds. Het merk halveert zo wat t.o.v. vorig jaar en dat is en blijft opmerkelijk. Hyundai heeft wel de nodige ijzers in het vuur om succesvol te zijn. De i10, IX20 en IX35 maken daar de Koreaanse directie blij. Op iets bescheidener schaal doet concernzuster Kia het. Picanto en Sportage brengen hier het stapje vooruit. Verlies is er voor Mazda. Maand na maand levert het merk in op vorig jaar en dat is toch bijzonder. Slechts de Mazda 5 pikt nog wat extra kopers bij de concurrentie weg. Mercedes blijft op het niveau van vorig jaar hangen, Mitsubishi doet het ietsjes beter. Dat geldt ook voor Nissan dat met de Micra en Juke nieuwe klanten aan zich wist te binden, maar met de grotere Qashqai echt geld verdient. Opel heeft de weg naar boven weer gevonden. Men groeit, zij het niet zo spectaculair meer. De compacte Opels doen het nu het beste, de grotere modellen leveren stuk voor stuk in. Peugeot draait weer als een tierelier en zet vooral ook kleine wagens in de markt. Alleen al van de 107 zijn meer exemplaren verkocht dan bij sommige merken het hele gamma vertegenwoordigen. De Fransen verkochten ook 35 ION’s. Elektrische auto’s die heel langzaam kopers weten te vinden. Porsche groeit ook gestaag, de Cayenne zorgt voor de smaak bij het sportwagenmerk. De Panamera is al over zijn hoogtepunt heen. Daar is men bij Renault nog niet aan toe. Daar zorgt de Twingo voor ongekende verkopen. De Clio voegt daar nog iets aan toe, maar het zijn de kleintjes die het hem doen bij de Fransen. Saab is meer dan verdubbeld, maar als je ziet dat men in totaal nu 540 auto’s verkocht weet je dat het merk in de marge nog slechts een rol speelt. Seat zet vooral Ibiza’s in de markt. Bijna 75% van alle verkopen bij dat merk zijn van dit model. Dat doet concernzuster Skoda beter. Slechts de Yeti doet het bij de Tsjechen ietsjes minder goed, maar elk ander model vliegt de showrooms uit. Dat geldt zeker niet voor Subaru. Intussen ook een margemerk geworden. Suzuki werkt met veel acties en dat verkoopt wel extra auto’s, maar toch zijn de hoogtijdagen voor de Alto kennelijk voorbij. Dat zelfde effect zie je nu bij Toyota. De Aygo levert flink in, ook al gaan er nog hele stapels van die kleine wagens de deur uit. De Auris is aan een tweede jeugd begonnen, door de hybrideversie kannibaliseert die wel de verkopen van de Prius. Marktleider (op grote afstand) Volkswagen heeft modellen in het gamma die blijven verkopen. De Polo doet het meer dan verbluffend goed, maar ook de Passat, Touran en Tiguan laten winstcijfers zien. En de Golf blijft een constante factor. Winst is er ook weer voor Volvo. V60, XC60, V70 en XC90 zorgen daar voor licht tussen 2011 en vorig jaar.

Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Autoverkopen na 1 maand….plus 20 procent!
Lees ook:BMW draait overuren! + 9%
Lees ook:Autoverkopen plussen maar door….
Lees ook:Autoverkopen augustus, plus 7,8%..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.