Autoverkopen elf maanden; kwart meer!

De koppen zijn vet in de kranten en bladen, het gaat weer stukken beter met de personenautoverkopen in ons land. Alleen in november al een plus van ruim 38% t.o.v. het rampjaar 2009. Nu is dit nieuws uiteraard goed, en het geeft ons allemaal een stukje geloof in een meer normale omzet. Maar nuancering is wel op zijn plek. De verkopen bewegen zich vooral bij de kleine modellen in opwaartse richting. Slechts een paar middenklassers doen het ook erg aardig. Bij de best verkopende modellen van de maand viel de Skoda Fabia net uit de top-vijf, men wacht bij de Tsjechen weer op een nieuwe lading succesvolle Greenline-modellen kenneliijk. Best verkopende merk in november was Opel, dat zich weer terugvecht na de erg slechte jaren 2008 en 2009. Flinke plussen zien we ook bij Alfa Romeo dat op weg is om weer enigermate succesvol te zijn in de Nederlandse markt. Audi kan net aan de omzet van vorig jaar vasthouden, maar is intussen wel voorbij gestreefd door concernzuster Skoda. Bij BMW gaan de verkopen nu ook weer lekker omhoog, waarvan dochter Mini licht profiteert. Een fikse plus ook voor Dacia dat met de Sandero en de Duster twee stevige ijzers in het vuur heeft. Daihatsu lijkt intussen te worden weggevaagd, t.o.v. vorig jaar zijn de verkopen meer dan gehalveerd. Dat geldt ook voor Chrysler/Dodge/Jeep overigens. Opvallend is dat het bij Ferrari precies andersom is. Bijna een verdubbeling van de omzet, ook al zijn 42 van de rode bolides niet direct recordbrekende cijfers. Dat geldt wel voor Fiat, waar de verkopen erg goed gaan. Vooral de kleine en goedkope Panda en 500 lopen daar als een tierelier. Dat geldt niet voor Lancia. Daar is het armoede troef geworden. Ford plust ook lekker door, waarbij de Ka en de Fiesta als het hele jaar al de winst verzorgen. Opel, ik noemde het al, zit ook weer in de lift en het merk verkoopt vrijwel alle modellen beter dan vorig jaar. Dit geldt niet voor Honda, nog steeds in de min en het ziet er niet naar uit dat dit nog goed komt voor het einde van het jaar. Goed zit het wel bij Hyundai. Het merk laat zien absoluut het toonaangevende Koreaanse automerk te zijn en te willen blijven. I10, i30 en IX45 zijn daar de hitmodellen. Concernzuster Kia gaat nu op voor een omzetwinst van 150% t.o.v. vorig jaar en laat veel van de ‘gevestigde orde’ achter zich. Ruim 15.000 budget-Koreanen gingen er de showroom uit en dat is niet mis. Lada geniet niet mee van de nieuwe verkoophausse, want er gingen maar negen Russische budgetauto’s de deur uit. Dat is er dan altijd nog een meer als de Lotusdealers wisten te verkopen. Beter verging het Mazda dat heel langzaam weer omhoog krabbelt na een paar lastige jaren. Lastig heeft Nissan het niet, die hebben met de kleine Pixo een goed verkopende wagentje in huis en die houdt de verkopen dan ook in de plus. Citroen doet het geweldig bij de kleine C1, maar ook de nieuwe DS3 en C3 komen goed binnen. Een goed model doet kennelijk wonderen. Over dit soort getallen maakt men zich bij Toyota geen zorgen. Daar is men de 40.000 stuks voorbij en het merk stat nu tweede na marktleider Volkswagen. Bij de Duitsers komt de omzet vooruit van de nieuwe Polo en de Golf, maar ook de Tiguan doet het best goed. Volvo haalt net niet de omzet van 2009 en moet met een verlies genoegen nemen. In totaal groeide de Nederlandse automarkt deze elf maanden met 24,5%. En dat is zeker goed nieuws! Als het met de marges voor de branche ook zo is gegaan zal niemand mopperen…maar ik betwijfel dat zeer!

Lees ook:Autoverkopen; nipte omzetstijging na 10 maanden..
Lees ook:Autoverkopen twee maanden 2012; tien procent minder!
Lees ook:Autoverkopen eerste 7 maanden = + 21%!
Lees ook:Autoverkopen Mei; 36 procent beter!
Lees ook:Autoverkopen 1e kwartaal +16,8%!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.