Autoverkopen Mei; 36 procent beter!

De verkopen van nieuwe personenauto’s bleef ook in de maand Mei flink pieken. Maar liefst 36 procent beter als over dezelfde maand vorig jaar en dat is best opmerkelijk. Peugeot bleek het best verkopende merk van de afgelopen maand, gevolgd door VW en Renault, Ford en Citroen. Het zijn de kopers van kleine auto’s die nog steeds de dienst uitmaken in de showrooms van de diverse dealers. In de top-5 van best verkopende modellen zien we geen enkele middenklasser. De Peugeot 107 was zelfs het best verkochte model van Nederland. Bij de onderscheidene merken zien we een flinke opleving voor Alfa Romeo dat nu echt op stoom komt en met de Mito en Giulietta aardige stappen maakt op weg naar een verviervoudiging van de omzet. Audi en BMW stijgen ook wat, maar daar zijn de klappen minder groot. Dit geldt ook voor Chevrolet. Wel winst, maar lang niet zo groot als de markt bij andere merken laat zien. Citroen doet het wel goed, de C1, C3/DS3 en de nieuwe C4 doen het allemaal goed. Opvallend is de wat mindere winst voor Dacia. Het budgetmerk profiteert veel minder van de marktgroei als je normaal zou mogen verwachten. Dat doet Fiat wel, de Italianen zijn bijna aan het verdubbelen. Bij Ford houdt men de aantallen van vorig jaar goed vast, het merk verkoopt gestaag, maar de Fiesta doet het beter dan de Ka. Werk aan de winkels voor de volumedealers dus. Honda is een van de weinige ‘zakkers’. De Japanners verkopen nog slechts de Jazz in redelijke aantallen. Hyundai doet het flink wat beter dan. Met 2200 auto’s in een maand zet het heel wat streepjes meer op de balk dan vorig jaar. Kleinere zus Kia doet het iets bescheidener, maar ook dat Koreaanse merk maakt een lichte winst. Verlies is er voor Mazda. Wat is dat toch jammer. Het eens zo trotse Japanse merk zakt terug. Deels natuurlijk door de grote problemen in het thuisland na de aardbevingen daar. Die problemen kent Mercedes niet, maar ook daar is de omzetgroei uiterst bescheiden. Dat geldt minder voor Mini, maar de totale aantallen auto’s die dat merk verkoopt zijn relatief beperkt. Mitsubishi, Nissan en Opel doen het wat beter dan vorig jaar, maar dat staat allemaal niet in verhouding tot Peugeot waar men de auto’s bijna niet kan aanslepen om aan de vraag te voldoen. Dat wordt een top-5 merk. Maar Peugeot moet nog steeds de meerdere erkennen in landgenoot Renault dat het dit jaar nog een slagje beter doet dan haar concurrent uit eigen land. Maar, bijna de helft van de omzet komt daar van de kleine en goedkope Twingo. Ongekend populair dat Franse karretje. Bij Seat zijn ze de 10.000 eenhedengrens weer voorbij. Het is de Ibiza die daar de smaakmaker is en blijft. Skoda ligt intussen ruim 1000 auto’s op de Spaanse zuster voor, de Tsjechen zouden nog veel meer afstand kunnen nemen als men wat sneller kon leveren. In Tsjechië draaien alle fabrieken op toptoeren, toch kan men nauwelijks aan de vraag voldoen. Maar het merk zou wel eens voorbij de 20.000 stuks kunnen komen. Ongekend! Van dat soort omzetten kan men bij Smart slechts dromen. 291 stadsflitsers werden er in vijf maanden verkocht. De toptijden van het merk lijken echt voorbij. Iets minder bescheiden maar nog altijd klein is de omzet bij Subaru. Iets beter dan vorig jaar maar met 568 auto’s breng je andere fabrikanten niet aan het denken. Suzuki draait ook best, maar toch is het groeitempo minder dan je in de huidige markt zou mogen verwachten. Toyota begint wat terug te krabbelen van de verliezen uit eerdere maanden. Maar ook hier zal levering een probleem zijn in de komende maanden. Dat geldt niet voor Volkswagen. Marktleider pur sang, op grote afstand van de rest. Nu al voorbij de 30.000 auto’s. Met sterke ijzers in het vuur als de Polo, Golf en de Passat biedt Volkswagen voor particulier en zakelijke rijden de ideale mix en dat vertaalt zich in enorme verkopen. En o ja, er zijn intussen ook drie BYD’s in ons land. Chinese auto’s waar momenteel naar wordt gekeken of ze voldoen aan de Nederlandse normen. Dat worden er vast meer!

Lees ook:BMW jubelt over april
Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:PSA; lichte omzetstijging 1e halfjaar…
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:Autoverkopen plussen maar door….

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.