Autoverkopen twee maanden 2012; tien procent minder!

Het zat er natuurlijk aan te komen, een fikse tik om de oren voor de autobranche in Nederland. Vorig jaar nog hosanna gepredikt, dit jaar door de crisis toch weer fiks aan het inleveren. De branche kreunt en steunt, de consument zit op zijn/haar handen en koopt ruim tien procent minder nieuwe auto’s als vorig jaar. Dat is niet fijn en zal vermoedelijk ook niet meer verbeteren in de komende maanden. Toch zijn er merken die het toch nog beter doen dan in 2011 het geval was en anderen die langzamerhand volkomen aan het wegkwijnen zijn. Zo namen we deze eerste maanden afscheid van Chrysler en Dodge, zien geen enkele auto verkocht worden bij Bentley, constateren dat de laatste Saab’s uit voorraad een koper vonden en dat er ook nog steeds mensen gaan voor een Daihatsu. Lada en Lamborghini staan samen op een verkoopstand van nul auto’s, net als Lotus. Beter vergaat het Alfa Romeo dat meer wagens verkocht dan over 2011 het geval was, net als Audi overigens. Ook licht betere verkopen bij BMW dat echter wel achterblijft bij Audi. De Koreanen van Chevrolet verkopen ook weer wat beter, maar van de Amerikaanse divisie vonden slechts twee Chevy’s hun weg naar een koper. Citroen verkocht ook licht meer auto’s, Dacia deed het weer minder goed dan een jaar eerder. Opvallend is Fiat, vorig jaar nog bij de grote winnaars, dit jaar bijna gehalveerd. Nieuwe modellen moeten het tij daar keren denk ik. Dat geldt niet voor Ford, dat deze afgelopen maand, marktleider bleek en vooral de Ka en Focus mag bedanken voor die eer. Honda zakt, Hyundai stijgt. Dat geldt nog meer voor Kia dat nu het best verkopende Koreaanse merk is geworden. Lancia doet het met dank aan de oude Chryslermodellen ook flink beter, ook al zijn het nog steeds heel kleine aantallen die men daar verkoopt. Klein is niet de verkoop bij Lexus, die is t.o.v. 2011 vertienvoudigd. Met dank aan de zeer goed verkopende CT. Aan een dergelijk model heeft Mazda grote behoefte, het Japanse kwaliteitsmerk zakte weer verder terug. Flink verlies ook voor Mitsubishi, en ook voor Nissan. Maar ook Opel leverde in. Peugeot bleef keurig overeind, terwijl Porsche zelfs op winst staat. Bij de kopers van dat merk is geen sprake van de crisis kennelijk. Daar hebben ze wel last van bij Renault. Iets van een kwart minder verkopen. Dat voel je! Ook Seat verloor net als Skoda, maar de Tsjechen houden het verlies beperkter dan hun Spaanse zusje. Verlies ook bij Suzuki en Toyota. De Japanse merken hebben het over het geheel genomen zwaar. Voor het eerst ook een stevige teruggang voor Volkswagen waar vooral Polo en Golf inleveren. Volvo tenslotte blijft min of meer overeind.

Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Omzet augustus – groei zet door!
Lees ook:Duitse markt krabbelt iets overeind…
Lees ook:11 maanden personenautoverkoop – nog steeds geen herstel…
Lees ook:Verkoopcijfers na twee maanden; licht herstel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.