Duitse markt krabbelt iets overeind…

De Duitse automarkt laat voor het eerst sinds vele maanden weer eens een klein plusje zien en dat is goed nieuws voor de diverse merken die daar actief zijn. De winst t.o.v. vorige maand was in november 2%,. T.o.v. vorig jaar was november ruim zes procent minder en dat is meer in de trend die begin dit jaar op de Duitse markt werd ingezet. 46% van alle verkochte personenwagens waren uitgerust met een dieselmotor, 40% werd verkocht aan particulieren en er is een ‘run’ ontstaan op wagens met een suv-uiterlijk of soortgelijke techniek. Dat zie je ook terug als we kijken naar de ‘winnaars’ onder de merken. Opvallend is dan dat Land Rover en Jaguar duidelijk beter verkopen dan vorig jaar en dat ook Porsche wat betere resultaten laat zien. Ook BMW doet het licht beter, waarvan ook Mini lijkt te profiteren. Mercedes, Audi, Nissan en Volvo verliezen allemaal verkopen, maar zijn nog altijd beter af dan de rest van de merken. Sommigen daarvan verliezen tussen de tien en de vijftig procent van hun omzet uit het vorige boekjaar. Vooral de merken die zich meestal richten op de particuliere klant bekopen dat nu met enorme omzetverliezen. De vertaling van dit feit zien we bij de tweedehands verkopen. Daar zit de groei er spectaculair in, ruim 18% meer verkocht als in 2009 het geval was. Waarbij u zich moet voorstellen dat die Duitse tweedehands markt in elf maanden tijd zo’n zes miljoen auto’s groot is. Cijfers om even bij stil te staan.

Lees ook:Duitse automarkt in mineur
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:Volkswagen ook marktleider bij import-occasions…
Lees ook:Europese verkopen in de plus….
Lees ook:Lichte plus Duitse automarkt…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.