Omzet augustus – groei zet door!

500-6 170301_Fiat_500_01Terwijl de eerste zeven maanden van dit jaar al lieten zien dat het veel merken weer naar den vleze gaat in ons land, zien we deze ontwikkeling doorzetten in de maand augustus, normaal toch vaak een ‘inzakker’ vanwege de vakanties. De opwaartse trend is goed nieuws voor merken die flinke winsten behalen t.o.v. 2016. Maar er zijn er ook die niet kunnen aanhaken. Zoals Dacia dat als het zo door gaat net aan het niveau van vorig jaar zal weten te behalen. Blijft toch bijzonder bij dat Roemeense budgetmerk in een markt die toch vaak alleen over de prijs gaat. Aan de andere kant van de markt zien we een fiks verlies voor Ferrari. In de kleine aantallen die men daar weet af te zetten is wat men nu verliest best opvallend veel. Slechts 19 bolides van dit merk vonden een koper. Daar kan de open haard niet van roken. Bij de volumemerken blijft het opmerkelijk hoe matig Fiat scoort. Het merk zakt steeds verder terug in de ranglijsten en dat moet wel iets te maken hebben met de enorme druk vanuit Aziaten als KIA. Honda 960bab4d-e6e6-4bff-8f21-cba0538391e2Bepaald minder goed gaat het ook Honda dat nog niet eens 1000 auto’s wist te verkopen in ons land. Geen enkel model van de Japanners deed het beter dan voorheen. Moet men daar niet terug naar een actieve Nederlandse importeur?! Of zijn de prijzen domweg te hoog? Geen deuk in een pakje boter slaat menn ook bij het toch wat exclusieve Infiniti. Met 77 verkochte auto’s kom je niet ver. Ook daar mag men wel eens een list gaan verzinnen. Net als Ferrari vergaat het ook Lamborghini. Daar is vrijwel geen belangstelling voor. Zou het dan toch liggen aan de overmatige bedragen aan belastingen of de hoge verkeersdrempels? Van het uit de markt gehaalde merk Lancia is uiteraard ook niet veel meer over. Men verkoopt daar nog wat restvoorraden aan ware liefhebbrs. Lotus-Exige-350-Special-Edition--1 frontLotus is ook zo’n bijzonder merk dat het lastig heeft. Slects een enkele auto verkocht dit jaar. Merk in de uiterste marge nu. Net als McLaren, al zijn er daar tenminste nog zeven exemplaren verkocht, wat een aardige omzet garandeert. Bij de volumerken is het Mitsubishi dat opvalt. Een paar jaar terug nog lange wachtlijsten van mensen die een hybride-SUV wilden rijden, nu kijkt men het merk met de nek aan. Verdient meer dan het nu krijgt.

Lees ook:Ook bij Lexus tevredenheid troef…
Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Markt personenwagens groeit weer…
Lees ook:Exclusief in Duitsland? Maar wel 100 Lada’s….
Lees ook:Japanse automarkt; Daihatsu Tanto best verkocht…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.