11 maanden personenautoverkoop – nog steeds geen herstel…

Lancia Delta.jpg

Natuurlijk, de cijfers liegen er nog steeds niet om met een achterstand t.o.v. 2008 van 23%, maar toch lijkt het er op dat we wieldop na wieldop ietsjes meer verkopen dan in de achter ons liggende maanden. Wellicht komt dat idee ook wel doordat het eind vorig jaar natuurlijk ook slecht ging en we dus nu blij zijn met elk licht herstel maar toch…. Hoe dan ook, de top drie van de grote merken wordt nog steeds uitgemaakt door Volkswagen (-19,3%), Toyota (-4,8%) en Ford ((-16,18%) die elkaar bij het totaal aantal van verkochte personenauto’s niet zo veel ontlopen ook nog. Van alle merken die in ons land worden verkocht zijn er maar twee die in de plus draaien.

rev_superminis_980995e

Dat zijn Lancia (+12%) en Honda (+21,2%) als we de extra verkopen van Infinity nu even niet meetellen. Dat exclusieve en in ons land nog jeugdige merk verkocht 50 nieuwe exemplaren tegen 10 vorig jaar en dat weliswaar een fikse winst, maar zet geen zoden aan de verkoopdijk. Bij de grote verliezers zien we o.a. Daithatsu dat maar liefst 51,4% terugging t.o.v. vorig jaar. Maar ook Chrysler/Dodge en Jeep liepen ruim 52% terug. Bij Alfa Romeo is het verlies al opgelopen tot 48,5% en bij Opel worden ze ook niet blij. Ondanks alle inspanningen om het merk toch nog enigermate in de belangstelling te houden van de traditioneel op het Duitse merk ingestelde Nederlandse kopers, loopt men er bijna 37% achter op 2008. De Koreanen doen het ook al niet zo lekker. Hyundai, de grootste fabrikant uit dat Aziatische land, laat bijna 26% van haar vorig jaar behaalde omzet liggen, het Koreaanse Chevrolet meer dan 43% en Kia zelfs nog een procentje meer. Van de Japanse merken doet Mazda het niet best met een verlies aan omzet van ruim 38%. Mitsubishi met levert zelfs ruim 45% in en Nissan doet het nog het best met een min van net geen 3%. Zelfs het kleine Subaru, dat toch echte liefhebbers aanspreekt, moet bijna 40% laten van een toch al niet zo grote omzet. Bij Suzuki redt men het beter door de Alto, die nog steeds de helft of meer van de omzet uitmaakt bij het merk. Ook voor de Fransen valt er weinig te lachen. Renault zit nog steeds fors in het verlies met -35%, Peugeot verliest -27% en Citroen -17%.

Dacia Sandero 1.5DCi rear

En dan is er nog Dacia. De Roemenen krijgen kennelijk toch hun verlies niet recht zoals ik eerder wel had verwacht. Ze lopen iets van 10% achter op 2008. Maar met een vooral uit particuliere kopers bestaande doelgroep is dat een beste prestatie ook nog in de huidige markt.

Lees ook:Ook Duitse verkopen dippen nu
Lees ook:Bedrijfswagenverkopen nog steeds niet op peil…
Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Volkswagen-Groep; bijna zes miljoen auto’s in zeven maanden…
Lees ook:Bestelautoverkopen nog steeds dramatisch slecht!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.