Verkoopcijfers na twee maanden; licht herstel!

Toyota Aygo 2009 Image2-20081104122237

In vergelijking met de cijfers van vorig jaar, toen de crisis nog ongenadig hard toesloeg in het vaderlandse autowereldje, lijkt het dit jaar duidelijk beter te gaan. Maar we moeten niet vergeten dat die cijfers van vorig jaar dramatisch gekelderd waren. Toch is er wel sprake van herstel bij de nieuw verkopen, waarbij opvalt dat de kleine modellen het bijster goed doen. Toyota Aygo’s zijn niet aan te slepen en ook de Ford Ka lijkt een hit te worden. Zolang het maar klein, zuinig en goedkoop is wil de Nederlandse autokoper er nog wel voor gaan. Toch blijft Volkswagen marktleider, op de voet gevolgd door het niet onder de technische problemen van beging dit jaar lijdende Toyota. Ik ga als gebruikelijk weer even met u door het lijstje verschillende merken heen en benoem weer even de opmerkelijke zaken. Bij Alfa Romeo zien we een licht verlies t.o.v. vorig jaar, waarbij de kleine Mito in feite nog zorgt dat het merk in ons land nog bestaat. Audi verliest ook licht, net als BMW. De Beierse Duitsers zullen blij zijn met Mini, want dat merk maakt net het verschil in de cijfers t.o.v. vorig jaar. Het Koreaanse Chevrolet zit licht in de winst, de Aveo en Cruze maken daar het verschil. Bij Chrysler/Dodge/Jeep zien we een halvering van de cijfers. Kopers van die merken zijn kennelijk het vertrouwen compleet kwijt geraakt.

Dacia FotoMCV-Ph2

Dat geldt niet voor Dacia, waar de verkopen bijna 2,5 maal zo groot zijn als vorig jaar. Dat belooft nog wat als de Roemenen in staat zijn voldoende auto’s te blijven leveren naar Nederland. Bij Daihatsu is de schwung er echt helemaal uit. De verkoopcijfers zijn dramatisch gekelderd. Dat geldt niet voor Ferrari, daar verkocht men zelfs een auto meer dan vorig jaar. Fiat doet het met dank aan haar ‘kleintjes’ ook vel beter dan vorig jaar, maar moet wel een fiks verlies bij Lancia verwerken. Zelfs de Delta is nu al over zijn hoogtepunt heen. Ford zit in de winst. Met dank aan de Ka, maar ook aan de S-Max die het flink beter doet dan vorig jaar. Honda, vorig jaar nog een van de grote winnaars, moet dit jaar genoegen nemen met een licht verlies. Daar hebben ze bij Hyundai geen last van, de Koreanen hebben de opwaartse lijn goed te pakken, de nieuwe i-modellen deden het prima. Nog beter gaat het Kia, dat vorig jaar nog ongenadig werd afgestraft door de kopers, heeft met nieuwe meer Europese modellen groot succes en verkoopt ruim het dubbele aantal auto’s van vorig jaar over de eerste twee maanden. Een enkele Nederlander koos dit jaar voor een Lada, net zoveel als vorig jaar, of zou het de nieuwe demo zijn voor de importeur?

Breda en Tilburg 180609 013

Bij Mazda blijft men maar op een glijdende schaal zitten, het merk heeft kennelijk geen aansprekende modellen in huis en verliest weer t.o.v. vorig jaar. Mercedes doet het op dat punt licht beter, men verkocht een paar auto’s meer dan vorig jaar, maar verliest enorm bij Smart. Die kleine stadsauto’s zijn wederom qua verkoop gehalveerd. Mitsubishi stijgt licht, met dank aan de in ons land gebouwde Colt. Bij Nissan komt de lichte winst slechts van de Altokloon Pixo. Het van oudsher in ons redelijk populaire Opel heeft het enorme verlies van vorig jaar omgebogen in winst. Vrijwel elk model doet het beter dit jaar en dat kan men wel gebruiken na al die ellende rond de onzekerheid van voortbestaan. Ook bij PSA zien we lichte winstcijfers, waarbij Citroen en het net even beter doet dan concerngenoot Peugeot. Landgenoot Renault heeft de wind ook aardig in de zeilen en heeft vooral in de Twingo, Clio, maar zeker ook Megane een paar bestsellers. Bij Saab is het bijna over en sluiten. Toch waren er nog honderd Nederlanders bereid om een Zweedse auto van dit merk aan te schaffen. Seat levert weer in dit jaar, waar concerngenoot Skoda de opwaartse lijn nu echt te pakken heeft. Beide VW-merken liggen onderling nog maar twintig auto’s uit elkaar.

Skoda-Yeti_2010_800x600_wallpaper_02

Bij Skoda zijn het vooral de Octavia en de Yeti die de omzet brengen. Bij Suzuki is het juist weer de kleine Alto die de omzet maakt. Als de Japanners dat wagentje niet in het programma hadden gehad was het daar droefenis geweest. Bij het zo geplaagde Toyota blijkt dat een jarenlang ijzersterk imago toch kan zorgen voor veel consumentenvertrouwen. Aygo, Yaris en Prius zijn de modellen waarmee het merk steeds meer kopers weet te trekken. Zelfs het luxemerk Lexus draait beter dan vorig jaar. Volkswagen zit ook nog in de plus, haar nieuwe Polo doet het geweldig en de Golf draait nipt minder goed als over de eerste twee maanden van 2009 het geval was. Volvo tenslotte moet weer genoegen nemen met verlies t.o.v. vorig jaar.

Lees ook:11 maanden personenautoverkoop – nog steeds geen herstel…
Lees ook:Autoverkopen twee maanden 2012; tien procent minder!
Lees ook:De verkopen per merk – deel 2
Lees ook:Autoverkopen na 1 maand….plus 20 procent!
Lees ook:De verkopen per merk – deel 1

2 reacties op “Verkoopcijfers na twee maanden; licht herstel!

  1. Robert

    “Bij Saab is het bijna over en sluiten. Toch waren er nog honderd Nederlanders bereid om een Zweedse auto van dit merk aan te schaffen”

    Volgens mij heeft hier iemand in een grot gewoond de laatste tijd… Er komen juist nieuwe modellen van Saab op de markt in 2010. Dus over en sluiten is het niet. Misschien kun je beter zeggen: “Hoewel 2009 geen goed jaar voor Saab was, zagen honderd Nederlanders het positief in en hadden ze gelijk”

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    @Robert – Je zult een fan van het Zweedse merk zijn. Dat blijkt wel uit de reactie. Maar je kunt toch niet ontkennen dat een organisatie van importeur en dealers van een omzet die niet meer bedraagt dan 100 auto’s niet kan bestaan? Of er nu nieuwe modellen komen of niet, of de heer Muller Saab nu heeft gered of niet. Met een dergelijke omzet ga je de slag niet winnen. Zo was het bedoeld en ik verander daar dus ook geen woord aan. IK gun Saab het allerbeste, ken veel van de mensen uit de oude organisatie goed en persoonlijk. Maar zoals het nu loopt zal het niet lang duren. En dus kijk ik net als jij uit naar nieuwe modellen, een andere aanpak, een opleving.

      /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.