Autoverkopen eerste 10 maanden 2008

Ford doet het flink veel beter dit jaar, en dan moet de verkoop van de nieuwe Fiesta nog op gang komen.. 

Van de financiele crisis is nog niet te veel te merken bij de cijfers die de RAI en Bovag hebben verstrekt over de verkopen van nieuwe personenauto's in tien maanden van 2008. Slechts een licht daling t.o.v. vorig jaar is waarneembaar……Volkswagen is onbetwist marktleider gebleven…

BMW neemt flink afstand van Mercedes-Benz en verkoopt ook in ons land beter dan vorig jaar... 

We zijn tien maanden onderweg met de verkopen van nieuwe personenauto’s en de financiële rampmaand oktober is nu opgenomen in de statistieken. En inderdaad er is sprake van een lichte daling van de aantal verkochte auto’s. In oktober daalde de omzet met 0,7% ten opzichte van vorig jaar. Ondanks die oktobermaand blijken er in tien maanden nog steeds meer auto’s te zijn verkocht dan over dezelfde periode van vorig jaar. Het is uiteraard maar de vraag hoe de komende maanden zich zullen ontwikkelen op dit gebied. Volkswagen, Ford en Opel blijven het relatief gezien goed doen bij de Nederlandse kopers, gevolgd door Peugeot en Renault. Die vijf merken verkochten in oktober het beste. Kijken we naar de top 30 lijst na tien maanden handel zien we het volgende beeld.

Volkswagen is (nu met enige afstand) marktleider, maar leverde t.o.v. vorig jaar wel omzet in. Dat geldt niet voor runner up Ford dat duidelijke betere verkoopresultaten laat zien dan over 2007 het geval was. Op plaats drie staat Opel dat omzettechnisch wel een hele jas heeft uitgedaan in 2008. De Duitsers worden op de hielen getrapt door Peugeot, dat langzaam maar gestaag omhoog komt naar de top drie. Toyota (5) houdt haar omzetverlies beperkt en mag op een mooi jaar 2008 rekenen. Dat geldt ook voor Renault (6) dat het veel beter doet dan in 2007. Fiat op 8 gaat ook als een speer en verkocht dit jaar ruim drie duidend auto’s meer dan in 2007. Bij het Koreaanse merk Hyundai gaat het ook beter dan vorig jaar. De Koreanen blijven Audi voor dat intussen weer terug is in de top 10 en daarbij Volvo verwees naar plek 11. Opvallend is de stijging van BMW (12) en Suzuki (13), terwijl het Spaanse VW-merk Seat weliswaar ook een plekje won t.o.v. vorig jaar, maar toch minder auto’s verkocht. Bij Kia lijkt geen rem te zitten op de terugval in de omzet, het merk zakt steeds verder terug in de kopersbelangstelling en staat nu op de 1e plek. Bij Skoda wil het ook maar niet lukken om de doelstellingen te behalen en het merk staat nu op 18 met vrijwel gelijkblijvende verkopen t.o.v. 2007. Dat geldt niet voor Daihatsu. De bewust gekozen ‘groene status’ van het Japanse merk doet de verkopen goed en men bivakkeert nu op de 19e plaats. Honda, ik berichtte er al eerder over, doet het met dank aan haar hybridemodellen ook prima, en is nu een top 20 merk geworden en duwde collega-Japanner Mitsubishi naar de 21e plaats terug. Bij Chevrolet (v/h Daewoo) wil het ook niet meer echt lukken. De semi-Amerikanen duikelen steeds verder terug en staan met een schamele 6700 auto’s op een 23e plek. Dat is nog boven Dacia maar daar is de groei er nog lang niet uit en het zal niet te lang duren dat de Roemeens/Argentijnse Renaults de plek van de Koreaans/Amerikanen overnemen.

Je zou toch denken dat er heel wat meer belangstelling is voor een merk als Chrysler dan nu het geval is, die 300C blijft een plaatje... 

Bij Alfa en Saab hangt inmiddels de stormbal uit en dat geldt ook voor Chrysler want dat merk zette nog maar 62 nieuwe auto’s weg, ondanks de lage dollarkoersen en het eens zo grote merk speelt nog slechts een marginale rol in het Nederlandse autolandschap.   

  

Lees ook:Autoverkopen eerste halfjaar 2008
Lees ook:Autoverkopen eerste negen maanden 2008
Lees ook:Autoverkopen 10 maanden 2014; stilte voor de storm?
Lees ook:VW had beste oktobermaand ooit…
Lees ook:Na tien maanden; winnaars en opvallende verliezers!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.