Autoverkopen eerste halfjaar 2008

 Ford Focus zorgt voor een flinke bijdrage aan het succes van het merk in NL

Hoewel de verkopen in de maand Juni duidelijk minder goed waren als wordt gekeken naar dezelfde maand van 2007, zijn er in dit hele eerste halfjaar toch nog meer auto's verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar.

Ford is na zes maanden in 2008, martkleider!  

Het eerste halfjaar van 2008 is alweer om en de omzetresultaten van de dertig best verkopende merken zijn intussen bekend gemaakt. De RAI geeft ook mij altijd een keurig overzicht van wat de diverse fabrikanten hebben gepresteerd. In totaal bleek de markt licht beter dan over dezelfde periode van vorig jaar. 1,8% meer nieuwe personenauto’s verkocht, wat een positieve bijdrage zal leveren aan de sterk tegenvallende Europese cijfers. Na zes maanden 2008 staat de verkoopteller nu op 300.453 nieuwe personenauto’s. En wat opvalt is dat kleinere modellen het flink beter doen dan grotere. Het kabinetsbeleid ter ontmoediging van het autogebruik middels extreme prijsverhogingen voor brandstof en autobelastingen begint kennelijk te werken….. In dit eerste onderdeel van de becijferingen kijken we even naar de verschillende merken.

Marktleider is nog steeds Ford, dat 181 auto’s meer verkocht dan de nummer 2, Volkswagen. Opel, vorig jaar na zes maanden nog marktleider volgt nu op korte afstond op plek 3. Peugeot houdt de vierde plek bezet, Toyota zakte van plek 3 naar vijf. Daarna volgen de Franse merken Renault (6), en Citroen (7). Fiat steeg een plaatsje en vinden we nu op 8, ruim voor Hyundai dat nu als beste Koreaanse merk de 9e plek bezet, waarna Volvo met een flink terug gelopen omzet de top 10 afrondt.

BMW doet het met dank aan haar actieve dealers steeds beter in ons land 

Daarna wordt het weer interessant als we op 11 (vorig jaar nog 13) BMW aantreffen, dat concurrent Audi terug verwees naar een 12e plaats. De trotse Duitsers worden op de hielen getrapt door Suzuki dat echt op de weg terug naar boven lijkt en maar een paar honderd Swiftjes hoeft te verkopen om de nu bezette 13e plek te verruilen voor een hogere notering. Kia tuimelt nog steeds terug en kan haar groei niet vasthouden, zelfs niet met een hele reeks nieuwe modellen. Seat wacht met smart op de nieuwe Ibiza, want de omzet daalt nog steeds en de Spanjaarden staan nu op de 15e plek. Daarmee blijven ze Mercedes-Benz met een marge van 30 auto’s voor. Skoda stijgt weliswaar iets in omzet maar komt toch niet los van de 17e stek die het nu al een tijdje bekleedt. Bij Nissan is de glijvlucht uit de afgelopen jaren weer omgezet in een stijging en dat houdt in dat de Japanse Renaultdochter nu op 18 te vinden is, op de voet gevolgd door Honda dat eindelijk weer eens groeicijfers laat zien van enige importantie. Dat geldt niet voor Mitsubishi, want daar zakt men steeds verder terug en het merk staat nu op de 20e plek. In de opsomming van de volgende tien plekken zien we Chevrolet afglijden naar bedenkelijke aantallen. Het vroegere Daewoo kan niet profiteren van de naamsverandering die het merk uit het slop had moeten trekken. Waar het echt goed mee lijkt te gaan is Dacia. Men steeg van de 31e plek naar de 24e en de groei lijkt nog maar net te zijn begonnen. In het kielzog van de Roemenen wordt New Mini meegezogen dat met een geringe groei nu toch weer een plekje stijgt en 25e is van de 30 beste merken in Nederland. Voor Alfa Romeo (26) en Saab (27) lijkt er bijna geen redding meer mogelijk, beide merken zakken steeds verder terug en verkopen nog slechts marginale aantallen auto’s. Op de laatste en dertigste plaats zien we Subaru staan. In zes maanden tijd zetten de dealers van dat sportieve merk slechts 890 auto’s weg.    

Lees ook:Autoverkopen eerste 10 maanden 2008
Lees ook:Autoverkopen 1e halfjaar – weinig winnaars!
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:Europese autoverkopen stijgen weer…
Lees ook:Europese autoverkopen stagneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.