Na tien maanden; winnaars en opvallende verliezers!

Kijken we nog even naar welke merken het op dit moment in het jaar aardig of minder doen, zien we dat Alfa Romeo het na tien maanden niet zo lekker doet. De omzet dreigt weer te halveren na een prachtig jaar 2011. Audi daarentegen groeit, het merk nam de tweede plek qua omzet binnen Pon weer over van Skoda. Ook bij BMW omzetwinst, alk zit er nog wel een gaatje t.o.v. Audi. Chevrolet draait ook beter dan vorig jaar. Spark en Aveo houden daar de vlag van het Koreaanse deel van het merk overeind. Citroen levert in. Alleen de elektrische Zero doet het wat beter, maar met 102 auto’s op 10 maanden zet dat geen zoden aan de dijk. Dat zelfde beeld vertoont Dacia. Gehalveerd t.o.v. vorig jaar en dat was al niet best. Prijs alleen blijkt toch geen toverformule voor succes. Bij Daihatsu verkocht men uit voorraad nog 148 auto’s verdeeld over alle nog leverbare modellen. Opvallend is de groei bij Ferrari. 33% meer auto’s verkocht, maar in totaal zijn dat er dan maar 31. Fiat krijgt een draai om haar oren. Ook hier geen echte successen meer en de nieuwe Panda is al in de aanbieding. Ford, marktleider in oktober, levert toch flink in t.o.v. vorig jaar. Maar de Focus doet het beter, net als de Mondeo. Honda zit nog steeds op een glijbaan. Alle opgebouwde credits uit de afgelopen jaren lijken weer verspeeld te zijn. Dan doen de mensen bij Hyundai het beter. Hoewel de Koreanen ook inleveren is die omzetdaling beperkt. Van daling is geen enkele sprake bij Kia. Daar groeide de omzet aanzienlijk. Het lelijke eendje werd tot zwaan en is in ons land groter dan bekendere merken als Audi, BMW, Citroen, Fiat, Mercedes, en zo meer. Ook ‘moeder Hyundai’ delft nu het onderspit tegen het prijsbrekermerk. Opvallend is het Chinese merk Landwind. Met de CV9 als enig model lukte het de paar dealers van het merk om in tien maanden tijd precies 23 auto’s te verkopen. Lancia doet het nipt beter dan in 2011 het geval was. Dat geldt ook voor Landrover. Luxemerk Lexus scoort ook flink beter, maar de stijging komt volledig van de CT met hybride-aandrijving. Mazda behoort ook weer eens tot de stijgers. Lang geleden dat we dit fenomeen meemaakten. De nieuwe CX5 neemt de helft van alle verkopen voor zijn rekening. Mercedes blijft ongeveer op het niveau van 2011 staan, wat ook geldt voor BMW-dochter Mini. Helaas is dit niet het geval bij Mitsubishi. Gehalveerd dat Japanse merk. En dat wordt vast nog erger als de in ons land gebouwde Colt uit de verkoop gaat. Daling ook voor Nissan, Opel en Peugeot. Stijging weer voor Porsche dat zelfs zo populair lijkt te worden dat het over de duizend verkochte auto’s heen zal gaan dit jaar. Dat soort getallen zie je bij Renault ook maar dan bij het verlies aan omzet t.o.v. vorig jaar. De Fransen doen het eigenlijk best goed, zeker als je ziet dat ze hun verkopen juist behalen bij wat grotere modellen. Slimme verkooppolitiek! Saabrijders zijn er ook nog steeds, 53 om precies te zijn. De laatsten der Mohikanen. Seat heeft het lastig. De vorig jaar nog mateloos populaire Ibiza levert flink in en de kleine Mii compenseert dat verlies maar ten dele. Zelfde verhaal bij concerngenoot Skoda. Na het fantastisch verlopen jaar 2011 zit de klad er bij de Tsjechen aardig in, ook al blijven ze Seat nog wel aardig voor. Onderuit gaat nu ook Smart. Nog geen vierhonderd verkochte auto’s, de magie van de kleine stadsflitser lijkt over. Ook Suzuki levert fiks in, alleen de Splash doet het beter dan een jaar eerder. Toyota komt weer op het oude niveau terug en compenseert weer wat van het verlies dat men vorig jaar opliep door de ellendige gebeurtenissen in thuisland Japan. Kijken we bij Volvo, zien we dat de Zweden het qua verkoopbalans aardig in evenwicht houden. Net als marktleider Volkswagen dat dominant aan de leiding blijft staan en met de Up! een verkoopknaller van jewelste in huis heeft. Bij de andere modellen kraakt en piept het wel iets, maar men zal bij Pon zeker niet ontevreden zijn over de resultaten tot nu toe.

Lees ook:Meimaand begint zwak; verkopen blijven achter!
Lees ook:Bedrijfswagenverkopen nog steeds niet op peil…
Lees ook:11 maanden personenautoverkoop – nog steeds geen herstel…
Lees ook:Verkoopcijfers na twee maanden; licht herstel!
Lees ook:Na acht maanden verkoop; de merken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.