Altijd link(s) op de A2

Elke week rijd ik zelf een keer of drie, vier over de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Soms ga ik er ergens halverwege af, even overleggen in Breukelen of Woerden, dan weer vervolg ik mijn weg na de Domstad in de richting van een van de andere in de agenda staande bestemmingen. Die enorm brede snelweg A2, met dank aan voormalig Minister Eurlings is deze weg nu vrijwel filevrij, kent maar een enorme grote beperking. De toegestane snelheid. Opmerkelijk genoeg mag je er slechts 100km/u en bewaakt Big Brother je daar met enig fanatisme. De eerste bon voor een overschrijding van de toegestane snelheid met 4km/u heb ik al binnen. Trajectcontrole middels camerasystemen boven de weg waken over de veiligheid, maar vooral uw portemonnee. Wie te snel rijdt betaalt daarvoor. Hoe sneller hoe beter voor de schatkist! En dat schijnt op die weg een goudmijn te zijn. Vervelender is echter dat dit leidt tot een bijna gefrustreerde manier van rijden. Vijf banen breed (en soms nog meer bij in-en uitvoegstroken) rijden auto’s in treintjes achter en naast elkaar. Met vrijwel dezelfde snelheid. En omdat we echte Nederlanders zijn zie je als beeld dat vrachtwagens vooral rechts rijden, de tweede baan is dan voor de aannemers met hun Vito’s, Crafters of Ducato’s en de particuliere lieden in hun AA-klasse Aygo’s en soortgelijken.
Baan drie is voor de ‘net even slimmere’ en wat snellere middenklassers terwijl de echte leasebakken op baan vier blijven rijden om niet tussen al het gepeupel verzeild te raken. De vijfde baan is dan voor hen die zich helemaal niks van die controles aantrekken en buitenlanders die niet weten hoe de tolheffing in dit land in elkaar steekt. Wie zich in baan twee vast rijdt achter een bestelwagen en naar baan drie wil voor een passeeractie wordt daarbij vast gereden door de daar aanwezige lieden en uitwijken naar baan vier is er helemaal niet bij. Voor je het weet heb je zo’n rijdende container van Volvo of Audi in je nek. Frustraties opwekkende situaties dus, die je een stuk verder, na Vianen mag je 130km/u, direct kwijt bent. Omdat je dan weer normaal mag rijden en niet wordt bekeurd omdat het geld oplevert. Ook al rijden de dikke leasebakken en suv’s ook daar nog steeds constant links. Dat deel van de snelweg is immers van hen en hen alleen. Waarbij die aannemers in hun rijdende gereedschapschuren ineens soortgelijk gedrag vertonen. Het blijft lastig in ons land met dat verkeersgedrag. Alsof we officieus toch nog met de Engelsen gelijk op gaan en vooral links willen rijden. En dat allemaal om die tol te vermijden en ons imago en ego te strelen. Madurodams gedrag op een snelweg zo breed als een beetje behoorlijke landingsbaan op Schiphol….

Lees ook:Nur Links!
Lees ook:Te hard rijden is gewoon hetzelfde als rijden met slok op…
Lees ook:Trajectcontrole slimmer dan gedacht
Lees ook:Flitsmarathon
Lees ook:2011; 1500 hufters in therapie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.