2011; 1500 hufters in therapie

Wie net als ik wel eens wat heen en weer rijdt over de Nederlandse snelwegen ontdekt vanzelf dat er medeweggebruikers zijn die het met de regels niet zo nauw nemen en menen dat zij zich alles kunnen veroorloven. Ik heb wel eens het idee geopperd om als autofabrikanten richtingaanwijzers, spiegels en dat soort accessoires gewoon maar weg te laten bij die rijdende producten, immers, veel automobilisten gebruiken die dingen niet. Bumperkleven is een intimiderende vorm van communiceren geworden. ‘Ik heb haast, ik moet er langs en jij moet opzij….’ lijkt de belangrijkste motivatie van dit soort lieden. Voorbehouden aan de leaserijder met de dikke Audi of BMW van de zaak, maar ook toegepast door de Golf 1 en 2 rijders of de Honda CRX-coureurs. Diagonaal van baan drie naar een afslag doorsteken is ook normaal gedrag kennelijk en als het niet links kan dan passeert men gewoon twee, drie banen dik de auto’s die langzamer voortbewegen dan het voor zichzelf gewenste tempo. Toch doet de politie samen met justitie wel iets aan deze overlast bezorgende huftertjes. Zo veel zelfs dat men er vorig jaar 1500 staande hield en doorspeelde naar een speciaal in het leven geroepen instituut voor gedragsverandering. Psychologische aanpak van mensen die zichzelf niet voldoende in de hand hebben. Of het helpt weet ik niet, ik vrees het ergste. En ik vraag me ook af of men niet de snelrijders vooral ziet als hufters en die bumperklevende snijdende en agressief gedrag vertonende lieden domweg niet te pakken krijgt. Wellicht is het ook goed om de rijlessen eens wat aan te scherpen. Invoegen is een discipline die niet echt wordt beheerst. Snelheid maken, invoegstrook gebruiken, in de spiegels kijken, richtingaanwijzer uitzetten naar links, niet over een doorgetrokken streep heen meteen ‘doorstoten’, het mag best eens wat meer geoefend worden. Andersom moet je als automobilist anderen ook de ruimte geven. Wie dat niet doet maakt zich ook schuldig aan hufterig gedrag. Maar kennelijk bepalen we allemaal zo onze eigen regels als we onderweg zijn. ‘It’s war out there’ en dat leidt soms tot tenenkrommende acties. Slecht voor de zenuwen, het hart en soms het lijf……

Lees ook:Jonge chauffeurs sneller afgeleid; groter risico op ongelukken!
Lees ook:Bumperkleven blijft ergerlijk…
Lees ook:Heftige beelden…
Lees ook:Politie op jacht naar hufters…
Lees ook:TCA knokt door voor Schiphol-licentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.