Kon een Mustang aardig aan; Chevrolet Camaro RS 1969

CCRS02Net zoals Ford haar Mustang in die jaren constant bij de tijd bracht door er allerlei leuke of snelle varianten van te ontwikkelen en aan te bieden, deed Chevrolet dit ook met haar Camaro. Zo verschenen er op basis van de versie die in 1967 was uitgebracht een tweetal sportievere varianten die als RS en SS door het leven gingen. De RS (Rallye Sport) kwam er als agressief uitziende coupe, maar ook als vlotte en zeer geliefde convertible. Chevrolet leverde de auto’s met een V8 van 5,3 liter die er in basisuitvoering 210 pk uitperste en de vlotte Yank naar een top van 185km/u bracht. Dat waren waarden die aanspraken bij het veelal jeugdige koperspubliek uit die jaren. GMRS03De wagens vielen ook op doordat ze (anders dan bij de SS) bijzondere koplampen bezaten, met een soort lamellenlook. Dat onderscheidde de RS ook meteen van zijn flink mindere soortgenoten. De basisversies van de Camaro moesten het doen met simpele rond koplampen. In de loop van de jaren werden veel van deze potente Chevy’s lijdend voorwerp qua ombouw en stripinggekte. De wagens werden soms voorzien van nog zwaardere motoren of men plaatste een turbolader op het bestaande blok. Ze werden dan buitengewoon rap en dat was leuk voor op de racebaan. CCRS01Op de normale openbare wegen kon je met deze auto’s ook toen al niet veel sneller dan 110km/u omdat je anders mocht rekenen op een fikse bekeuring. En reken maar dat de politiekorpsen juist deze auto’s in de gaten hield. De Camaro’s van dit type werden slechts twee jaar lang gebouwd. Daarna werden ze afgelost door de later meer bekende varianten die ook bij ons zo populair werden onder leden van de penoze of zij die daar graag bij wilden horen. GMRS04De elegantie maakte plaats voor een lage en meer agressieve look. En voor een RS moest je dan nog een jaar of wat wachten. Het succes van die nieuwe Camaro hield de ontwikkeling van veel vlottere versies tegen. De hier beschreven uitvoeringen uit 1967-1969 zijn relatief betaalbaar voor een auto met deze uitmonstering. Reken op iets van 15 mille voor een goed exemplaar met een niet al te zwaar belaste motor. De SS-versies zijn ruim een mille of tien duurder…

Lees ook:Nieuwe Chevrolet Camaro laat zijn spierballen zien
Lees ook:Weinig compact; Chevrolet Chevelle…
Lees ook:Niet zo compact; de Chevrolet Chevelle 1964-65
Lees ook:De meest aansprekende Camaro…
Lees ook:Chevrolet scherpt de Camaro aan…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.