Weinig compact; Chevrolet Chevelle…

CC4Het was voor de Amerikaanse autobouwers vrijwel onmogelijk om echte ‘compacts’ te bouwen op het moment dat het nodig was om economische redenen. De meeste van die wagens die men dan op de markt bracht bleken uiteindelijk in onze, Europese, ogen nog beste slagschepen te zijn. Een voorbeeld was de Chevrolet Chevelle die in 1964 werd uitgebracht om het ‘gat’ te dichten tussen de ‘kleine’ Chevy en de grotere modellen als de Bel Air. Met een lengte van bijna vijf meter en een gewicht van rond de 1400 kilo was de Chevelle bepaald geen compacte auto meer, maar ten opzichte van nog veel grotere slagschepen die Chevrolet indertijd ook uitbracht leek hij een stuk efficiënter qua materiaalgebruik dan al die grote bakken. De Chevelle van het eerste type was een keurig nette, wat saaie auto met vrijwel alleen rechte carrosserielijnen die de auto een wat hoekig voorkomen gaven. CC1Voor de prijskoper was er een bedaagde zes-in-lijn van 3,2 liter in de aanbieding. Goed voor 122pk en met een top van 150km/u. Een auto voor keurige burgermannen en ambtenaren. Er werden twee uitrustingsniveaus geleverd, de 300 en de Malibu. Die laatste was er ook met een V8 waar je 195pk uithaalde en die de auto qua rijeigenschappen meteen in een andere klasse deed belanden. Toch was de Chevelle om te zien een saaie auto. Hij paste wat dat betreft bij de ingetogen stijl die de Amerikanen zichzelf oplegden in die jaren na de overdadige vleugels die tussen 1955 en 1961 de dienst hadden uitgemaakt op de toen gebouwde modellen. CC3Maar de gemiddelde Amerikaanse autokoper was niet zo positief over die strakke vormgeving. Zelfs een erg aardige cabrioletversie kon daar niet aan veranderen. Een stationcarversie bood enorm veel extra ruimte, maar de bak hing nogal ver over de achterwielen heen en dat maakte dat de auto wat onevenwichtig oogde. Toch werden juist die auto’s weer populair bij overheidsdienaren, vooral vanwege de extra opbergruimte. In 1965 werd de Chevelle iets gewijzigd, kleine details maakten het onderscheid. Chevrolet voegde ook nog wat luxere varianten toe om zo nog wat extra kopers over de streep te trekken. Dat lukte echter pas toen met een jaar later de nieuwe Chevelle op de markt bracht. CC6Die kreeg een veel vloeiender carrosserie, waarmee men afscheid nam van dat hoekige eerste model. Door wat te goochelen met aanduidingen ontstond ook het beeld van een compleet nieuwe auto, hoewel onderhuids als zo vaak bij de Amerikaanse merken, alles echt bij hetzelfde bleef. Die tweede versie werd een groter succes dan die hoekige voorganger. Binnen twee jaar werden er twee keer zoveel wagens van dit type verkocht als voorheen het geval was geweest.CC2 En bleef de Chevelle nog een aantal jaren in de catalogi van Chevrolet staan als hun antwoord op Europese middenklassers. Maar met compact had het toen allemaal allang niet meer van doen. Ook in ons land zijn die Chevelles bekend en ze doen in goede staat nog best behoorlijke prijzen als klassieker. Reken op een prijs van rond de acht mille voor een leuke sedan, ietsjes meer voor een stationcar en bijna het dubbele voor een cabriolet. Interessante klassieker.

Lees ook:Niet zo compact; de Chevrolet Chevelle 1964-65
Lees ook:Chevrolet Volt in pre-productie
Lees ook:De meest aansprekende Camaro…
Lees ook:Compacte Chevy uit de 70′s; de Vega!
Lees ook:GM schaakt met banen

2 reacties op “Weinig compact; Chevrolet Chevelle…

  1. Christopher Peycke

    Als “compact” was de Chevelle ook nooit bedoeld, immers had GM al de verguisde Corvair en de populaire Chevy II/Nova in het aanbod. De Chevelle was het antwoord op de door Ford (Iacocca) in 1962 gelanceerde Fairlane die op een uitgerekt “Falcon”-platform stond. GM vondt de productiekosten van een zelfdragend chassis te hoog en lanceerde de “A-body”-ladderchassis die vanaf het begin te labiel geconstrueerd was en het kwaliteitsimago van GM ernstige schade zou toebrengen. Maakt niet uit, alle derivaten van Pontiac, Oldsmobile en Buick werden in miljoenenantallen verkocht en boden ook de basis van muscle cars als Pontiac GTO, Oldsmobile 442 en Buick GS-Series. Toen de voorwielaangedreven “X-Body” vanaf 1980 met ernstige mankementen kampte bleef men de “A-body” met succes tot 85 produceren. Een prima voorbeeld hoe je met een investering van niks je marktaandeel kunt vergroten

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Ach, in de VS is Compact sowieso een beladen begrip….

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.