Erg fraaie Oostduitse cabrio; de Wartburg 313-1 Sport

Toen het voormalige Oostblok nog bestond en Duitsland in twee gedeelten was opgesplitst door de geallieerden en de Sovjet-Unie bleef in de nieuwe DDR een deel van de oude productielijnen achter van bekende merken als Auto-Union, BMW en Opel. Voor een deel waren die nog aardig intact en zo kon de fabricage van de voorheen gebouwde modellen zo weer worden opgepakt. En dat deed men ook, want ook in het oosten van Duitsland was een grote behoefte aan betaalbare auto’s in die eerste naoorlogse jaren. In Zwickau bouwde men al snel de aloude DKW’s van de typen F8 en F9 die later als IFA’s ook bij ons in Nederland werden verkocht. In Eisenach, een fabriek die men ‘erfde’ van BMW kwamen in eerste instantie EMW’s van de band, niet anders dan gekopieerde BMW-modellen, maar in 1953 ook IFA’s. Vanaf 1956 veranderde de benaming van de wagens die uit Eisenach echter, en adopteerde men de naam Wartburg, naar een niet ver van Eisenach gelegen kasteel. De eerste Wartburgs waren van het type 311 en die wagens zagen er gewoon goed uit, bijdetijds ook, al koos men bij de motorisering van de vlotte Oost-Duitser voor van de vroegere IFA overgenomen tweetaktmotoren. Ik beschreef die Warburgs al eens eerder. Er waren heel wat afgeleide versies te bewonderen in die jaren, een daarvan viel op door zijn moderne en bijna Mercedes-achtige uitstraling. Ik heb het over de Wartburg-Sport 313 die als tweezits cabrio lijnen liet zien die veel deden denken aan de 190LS of de BMW 507. Maar in tegenstelling tot die westerse voorbeelden was ook deze sportieve Wartburg uitgerust met een driecilinder tweetakt motor die met 50PK weliswaar meer vermogen leverde dan in de normale sedan of stationcar, maar toch niet zorgde voor erg opvallende prestaties. Wel was de sportieve cabrio een veertigtal kilometers sneller dan de basisversie. Maar het gehalte aan luxe en uitstraling was de communistische leiders een doorn in het oog, en al na drie productiejaren staakte men de bouw van de erg fraaie Wartburg om de vrijkomende middelen in te zetten voor de bouw van extra sedans en stationcars. Overigens bleef de 313-1 Sport een zeldzame verschijning. Vermoedelijk gingen er meer naar het westen dan er in de DDR beleven rondrijden en het is nu een extreem gezochte klassieker. Na de Wende zijn er een aantal gerestaureerd en naar concoursstatus gebracht en dan zie je meteen weer wat een mooie wagens dat toch waren, en welke erfenis men overnam van het vroegere BMW-concern. Wie een heel bijzondere Oost-Duitse cabrio wil rijden in onze omgeving en het geluk heeft er een te vinden die de moeite waard is moet wel rekenen dat hij/zij iets van tien tot vijftien mille in de binnenzak meebrengt. Dat is in Euro’s meer dan ze indertijd in guldens kostten. Maar dan heb je ook iets heel bijzonders…

Lees ook:Die andere Oostduitser – de Wartburg 311 en 353
Lees ook:DDR-middenklasser; Wartburg 311/2
Lees ook:Die fraaie eerste Wartburgs….
Lees ook:De eerste BMW’s met nieren….
Lees ook:Onbekend, maar nu geliefd; Wartburg 353

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.