Die fraaie eerste Wartburgs….

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAVoor het geld hoefde je het niet te laten, want je kreeg heel veel auto voor je geld. Maar toch werden ze bij ons veel minder populair dan bijvoorbeeld in België of Engeland. Ik heb het vandaag over de eerste Wartburg’s. Producten van de naoorlogse Oost-Duitse auto-industrie die op dat moment een volstrekte draai moest maken naar een systeem dat men voorheen in het vrije concurrentieverkeer nooit had meegemaakt. Want Oost-Duitsland werd indertijd de Deutsche Demokratische Republik en het kapitalisme maakte plaats voor het staatsgestuurde socialisme. Om zo snel mogelijk te zorgen voor broodnodig vervoer van vooral overheidsdienaren werd aan de vroegere DKW-fabrieken in Eisenach de opdracht gegeven een modernere opvolger te bouwen voor de aloude IFA’s, die in feite klonen waren van de vooroorlogse DKW-modellen die daar waren gebouwd. KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERAEn zo ontstond in 1955 de Wartburg P311. Een volledig bij de tijd passend ontwerp dat zich qua ruimte, interieur en wegligging kon meten met alles wat in deze klasse uit het westen kwam. Onderhuids was het echter 180 graden anders. Want de ontwerpers van Wartburg moesten genoegen nemen met de aloude tweetaktmotoren die nog stamden uit de IFA’s die men ook nog steeds produceerde. Die motoren waren overigens wel bewezen degelijk, onderhoudsvriendelijk, en leverden relatief veel vermogen bij een lage cilinderinhoud. Nadeel was het wonderlijk pruttelende geluid en de walm die via de uitlaat de motor verliet. De eerste Wartburgs hadden een 900cc motor die de voorwielen aandreef en 37pk leverde. Het was een driecilinder die zich op de snelweg toch gedroeg als een wat grotere motor met meer vermogen. Wat voor de toenmalige West-Duitse DKW’s gold (3=6) was ook van toepassing op de Wartburgs. De wagen oogde modern, had een fraai interieur en bood de nodige ruimte voor inzittenden en hun bagage. Voor de gemiddelde DDR-burgers was hij echter vanaf het eerste moment te duur. Maar ambtenaren, partijfunctionarissen en politiediensten werden gretige afnemers. WB311-3De oer-Wartburg werd al snel geleverd als sedan met vier portieren, maar er kwam ook een erg vlotte Coupe uit die de toets der kritiek ook meer dan goed kon doorstaan. Op basis van die (technisch overigens gelijke) Coupe leverde Wartburg ook nog een open variant die als cabrio maar heel kort werd gebouwd. De partijleiding vond de auto veel te wulps en wilde dat er meer sedans werden gebouwd. In 1958 verscheen er ook een wat curieuze zgn. ‘campinglimousine’, in feite een soort stationcar met een opgezet ‘glazen’ carrosseriedeel dat de plek innam van de kofferklep bij de sedan. Een zeer begeerde auto, die ook relatief kort werd geproduceerd. Voor hen die wel de ruimte wilden maar niet de prijs kon betalen van die opvallende uitvoering bracht men gelijktijdig een echte combi uit die er erg aardig uitzag en opviel door een achterdeur die opzij moest worden geopend. En omdat het nu eenmaal zo was dat de DDR een arbeidersparadijs heette te zijn kwam er ook nog een pick-up uit, die 500 kilo laadvermogen bezat en vooral op het grote platteland van het toenmalige Oost-Duitse imperium populair werd. WB311-5In 1962 kreeg de oer-Wartburg een facelift. Belangrijkste verschil met de voorganger was dat er een 1000cc tweetaktmotor werd ingebouwd die 45pk leverde en een top van 125km/u. De auto zelf kreeg wat retouches, meest opvallend was de nieuwe grille. Maar de vormgeving bleef verder zoals voorheen. Bij de Combi leverde men nu wel een omhoog klappende achterklep die het gebruiksgemak sterk verbeterde. In 1965 kreeg de P311/2 alvast wat technische zaken mee die al bedoeld waren voor zijn veel bekendere opvolger, de 353. Zo werden schroefveren op alle vier de wielen gemonteerd wat het comfort sterk ten goede kwam, werden de wielen wat kleiner, 13 inch ipv 15 inch, verdwenen de verschillende doorsmeerpunten onder de auto en kreeg het stuurwiel nog maar twee spaken. WB311-7Het maakte de 311/2 tot een plezierige reisgenoot. Maar haar tijd was toch wel gekomen. De 353 kwam vanaf 1966 in productie en was een zodanig ander product dat de P311/2 al snel als een beetje ouderwets werd ervaren. Toch was het een icoon van het DDR-denken in de overgangsperiode van na de oorlog. In ons land zijn het altijd wat weinig verkochte wagens geweest. De tweetaktmotoren in combinatie met de prijs/kwaliteit zullen een rol hebben gespeeld. Nu zijn het best gevraagde klassiekers. Een goed en ‘hard’ exemplaar doet toch al snel tussen de drie en de tien mille, afhankelijk van de uitvoering. Daar krijg je dan een echte klassieker voor. Het is alleen te hopen dat je buren niet te veel ophebben met het milieu want een bijdrage aan de schone lucht doe je er niet mee. (Beelden: Internet)

Lees ook:DDR-middenklasser; Wartburg 311/2
Lees ook:Die andere Oostduitser – de Wartburg 311 en 353
Lees ook:Onbekend, maar nu geliefd; Wartburg 353
Lees ook:Aangename pruttelaar; Wartburg 353
Lees ook:Fraaie Britse sportwagen; de Sunbeam Alpine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.