Bovenmaats; Lincoln Continental 1946

Het Amerikaanse automerk Lincoln werd ooit opgericht door Henry Leland, een ondernemer die voordat hij in 1921 voor zichzelf begon bij Cadillac zijn sporen had verdiend. En die met zijn eerste ontwerpen in dezelfde klasse als zijn voormalige werkgever wilde scoren. Maar dat lukte niet best. Het ging hem in feite zo slecht dat hij al na een jaar zelfstandigheid zijn bedrijf moest verkopen aan Ford. Ford zag direct een grote kans om met Lincoln de concurrentie aan te gaan met General Motors dat in dit marktsegment dus met Cadillac actief en succesvol was. Lincoln bracht heel wat fraaie modellen op de markt, die voor een klein deel ook in ons land verkocht zijn. Lincolns waren naar onze begrippen net even te groot of te dorstig, maar er waren echte liefhebbers voor te vinden. Voor de oorlog was de Zephyr een succesvolle Lincoln, na de oorlog werd dat de Continental die nog steeds wat ouderwets overkwam, maar wel was uitgerust met een enorme twaalfcilinder motor met vijf liter inhoud, die staande voorin en met zijkleppen uitgerust in ieder geval zorgde voor voldoende trekkracht en comfort. In feite was die twaalfpitter een ontwikkeling uit de staande acht van Ford en dat zorgde voor voldoende betrouwbaarheid. Toch werd de motor in 1948 vervangen door een V8, die meer vermogen haalde uit een grotere inhoud. De Continental van 1946 werd een jaar of drie gebouwd en kwam in verschillende uitmonsteringen naar de Amerikaanse markt. Meest populair was de Convertible en de Convertible Coupe. De van een dichte kap voorziene Coupe en Sedan uit 1947 werden gek genoeg indertijd nog het best verkocht. De grote Lincoln, hij had een wielbasis van 310 tot 350 cm en woog in bepaalde uitvoeringen toen al ruim 2 ton, was een opvallende wagen, en viel vooral op door zijn enorme brede verchroomde grille. De koplampen, ingebouwd in de los staande voorschermen, waren ook vervat in chromen ornamenten. De wagens hadden al voorruiten uit een stuk, en dat was in 1946 bepaald nog niet standaard op alle Amerikaanse auto’s. Al met al zijn er van die eerste naoorlogse Lincolns iets van 46.000 exemplaren gebouwd in drie jaar tijd en zijn nu enorme veel geld waard voor de verzamelaar van klassieke wagens. Een beetje gave Continental doet al snel iets van zeventig mille, zo niet meer, en dat is wel klasse waardig. Maar in ons land zijn ze zeer schaars en dat brengt en houdt de prijzen ook op behoorlijk niveau.

Lees ook:Nieuwe Lincoln Continental op komst…
Lees ook:Ford haalt bijna 1 miljoen auto’s terug…
Lees ook:Echte gezinsbeul…Ford Country Squire 1973
Lees ook:Nog steeds geliefd; de Ford Anglia 105E
Lees ook:Ford’s mateloos populaire Anglia

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.