Ford’s mateloos populaire Anglia

Ford Anglia 100E 1957Waar het tegenwoordige merk Ford vooral ‘wereldauto’s’ bouwt en er vrijwel geen onderscheid meer bestaat tussen bijvoorbeeld Duitse en Engelse Fords was er een jaar of vijftig geleden nog geen sprake van een dergelijke benadering. Je had typische Engelse en ook typische Duitse Fords. Die Engelse waren ook bij ons mateloos populair en dat zat hem dan vooral in het value-for-money aspect van de in Dagenham gebouwde wagens. Een zeer populair model in die tijd was de Anglia, die zijn oorsprong kende in de jaren van voor de oorlog. Het waren relatief simpele en wat ouderwetse wagentjes die toch een eigen publiek wisten te trekken. Ford bouwde er ook een iets verlengde en van vier portieren voorziene versie van die men wonderlijk genoeg niet als Anglia maar als Prefect in de prijslijst zette. In 1953 bracht Ford een nieuwe serie personenwagens op de markt die veel moderner oogden en wat leken op de grotere Zephyr en Consul uit die dagen. Ford Anglia EstateVan deze nieuwe kleine Fords kwamen ook al snel stationcars en bestelwagens uit en die verhoogden de aantrekkelijkheid van het gamma aanmerkelijk. Ook hier waren deze Anglia’s en Prefects met hun zelfdragende pontoncarrosserie en betrouwbare 1200cc grote zijkleppers zeer gevraagd. De nu als Anglia 100E aangeduide Engelse Ford deed het redelijk goed tot de nieuwe Anglia 105E verscheen, die vanaf 1959 de oudere naamgenoot op de productielijnen zou vervangen. De nieuwe Anglia was een heel andere auto dan de voorganger. Hij oogde in zijn tijd hypermodern en had o.a. een wonderlijk schuin naar binnengerichte achterruit en daarover een soort dakje waar de kap van de auto nog iets doorliep. Ford Anglia 105E 1960Dat zorgde voor een vrijwel altijd droge achterruit. Het raam zelf kwam uit de States waar het ook dienst had gedaan in de Lincoln Continental Mk.3. Onder de motorklep was het ook allemaal moderner geworden, een kopklepper van net geen 1000cc zorgde voor de aandrijving, in later versies kwamen ook 1200cc’s weer in actie. Ook van deze kleine Ford verschenen weer talloze uitvoeringen, zoals pick-ups, stationcars en bestellers. De basiscarrosserie van de sedan was, en dat was in die dagen echt state-of-the-art, in de windtunnel ontworpen en de auto had voor zijn tijd een redelijk lage luchtweerstandswaarde. Ford Anglia racer during race in 2007Daardoor reed die Anglia ook best, het was een vlotte auto met een groot sportief vermogen. Veel van die Anglia’s kwamen dan ook in handen van race- en rallyrijders en die hingen er allerlei soorten motoren in om de wagens nog competitiever te krijgen. Tot op de dag van vandaag kom je deze Anglia’s nog wel tegen. Toch hield men het in 1967 bij de productie van de kleine Ford voor gezien en stapte Ford over op een nieuw model met een andere naam en een nog grotere potentie; de Escort. Maar niet nadat alleen al van de Anglia 105E maar liefst 1.1 miljoen exemplaren waren geproduceerd. Dat waren nog eens tijden voor de Engelse tak van Ford. Ford Anglia 1965 restauratedOpvallend is trouwens dat de ontwerpgedachte van de kleine Anglia in 1961 ook werd toegepast op de veel grotere Consul 315. Ook die wagen had de wat kromme aflopende daklijn in combinatie met een schuin naar binnen staande achterruit. In feite was de Consul daarmee een vergrote Anglia. Alleen bleef het succes van het kleine broertje voor de Consul uit. Al na drie jaar trok Ford de stekker uit de productie en zette men alle kaarten op de veel modernere Cortina die een tegenwicht vormde voor de uit Duitsland afkomstige Taunus M serie. Maar dat is een heel ander verhaal. (Foto’s: Internet)

Lees ook:Nog steeds geliefd; de Ford Anglia 105E
Lees ook:Ford’s Britse succesnummer uit de jaren vijftig; de Anglia.
Lees ook:Erg leuk klassiek Fordje, de Anglia 105!
Lees ook:Zeer kort geproduceerd; Ford Consul 315
Lees ook:Populaire Popular…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.