Snelste tweecilinder boxer…Panhard BT/CT24

Het toen toch wat kleurrijke Franse merk Panhard maakte het zich in de jaren zestig van de vorige eeuw extra moeilijk door op basis van de tot dan gebruikte techniek voor de PL17 een schitterend uitziende en goed rijdende coupe te ontwikkelen die bedoeld was voor een wat andere doelgroep. En zo ontstond de B-serie Coupe die bedoeld was als vierzitter maar wel met het uiterlijk van een echte sportcoupe. De B-serie dankte veel van de vormgeving aan een heel bijzondere, fraai gestroomlijnde conceptcar, de CD die tussen 1962-1964 in een heel beperkte serie werd gebouwd en vooral bedoeld was voor het circuit. Voor de productieversie die in 1965 op de markt werd gebracht gebruikte men weliswaar dezelfde motor, maar het uiterlijk van de auto was wat minder glad, praktisch wat handiger. Maar het werd ook meteen een schier onbetaalbare auto, want wie had er nu in die jaren ruim 5000 euro over voor een auto met een tweecilinder boxermotor met een inhoud van slechts 845cc. Het eigenwijze merk zorgde er wel voor dat die sportcoupe prestaties leverde die zelfs nu nog opmerkelijk zijn. Bij 60pk vermogen haalde de als 24BT verkochte auto een top van 150km/u. Het kon nog sneller, maar dan moest je de wat ingekorte CT aanschaffen, die kwam met dezelfde motorisering tot 160km/u. Voorwaar een prestatie. En dan had je een goed rijdende en aan de weg klevende sportieve wagen. Maar de Panhards uit die dagen waren ook berucht om hun ontelbare technische problemen. De boxers zopen olie, het elektrische systeem, zonder zekeringen, was een wanhoop. Daarbij werden Panhards in zijn algemeenheid slecht in elkaar gezet en waren de wagens zeer slecht bestand tegen roest. Het resultaat was dan ook dat het imago het merk al snel achterhaalde en de sportieve versies nauwelijks werden verkocht aan de kritische Hollanders. De problemen brachten het merk zelf aan de rand van de financiële afgrond en de directie van het al zo oude Panhard verkocht een deel van het aandelenpakket aan Citroen. En daar wisten ze wel raad met de probleemdochter. Nadat eerst de problemen in de motoren werden opgelost trok men stukje bij beter de stekker uit Panhard en verdween dat roemruchte automerk uit de catalogi. En werden de rijdende Panhards door hun eigenaren met kunst-, en vliegwerk, liefde en aandacht, nog een paar jaren rijdend gehouden. Intussen zijn Panhards zeer zeldzame wagens geworden en zijn ze als klassieker niet zo gezocht. De problemen zijn nog steeds te groot voor de gemiddelde knutselaar. Toch doet een CD iets van 16 mille, een CT rond de acht mille en een BT nog wat minder. Je krijgt dan wel heel bijzondere auto’s die door hun geluid en uiterlijk direct op zullen vallen tussen alle hoekige vormen van klassiekers uit diezelfde bouwjaren.

Lees ook:Wederopstanding van Panhard en de Healey
Lees ook:In zijn tijd zeer modern; de Panhard Dyna!
Lees ook:Onbekende Franse klassieker; Panhard Dyna
Lees ook:Zeer kort geproduceerd; Ford Consul 315
Lees ook:Unieke Citroen; de GS Camargue

4 reacties op “Snelste tweecilinder boxer…Panhard BT/CT24

  1. Paulussen

    Deze Panhard ct 24 kan nog mee met de huidige auto’s wat het model betrefd,maar dan in electrische uitvoering

      /   Beantwoorden  / 
  2. Leo

    Het uiterlijk had hij al mee, was aardig vooruitstrevend indertijd….

      /   Beantwoorden  / 
  3. Patrick

    Ik ken het merk Panhard al meer dan 50 jaar, reed er zelf mee en bezit er nog twee: een PL17 en een 24BT. Zoveel technische problemen hadden die auto’s niet, ze waren zelfs heel betrouwbaar maar je moest wel een bekwame garagist hebben voor die ongewone, vooruitstrevende techniek. En olie zuipen deden ze zéker niet, dat is volkomen fout. De vooroorlogse modellen die zonder kleppen waren volgens het Knigt patent daarentegen wel.Elektriciteit gaf ook geen problemen, er waren inderdaad geen zekeringen maar wel een hoofdschakelaar op het dashboard. Ze staken goed in elkaar maar de roestbehandeling was zo goed als onbestaande, sommige delen hadden helemaal geen bescherming en ze waren dus bijzonder roestgevoelig. Ze hadden een uitstekende wegligging en waren bijzonder zuinig zowel met brandstof(6l/100km)als met banden (soms 100.000 km). En de CD was geen concept car maar een eigen merk op basis van Panhard techniek: CD wat stond voor Charles Deutsch! Jammer dat er zoveel onwaarheden in dit artikel staan…

      /   Beantwoorden  / 
    1. Leo

      Mooi om te zien dat dit roemruchte Franse merk nog steeds haar eigen volgers kent…

        /   Beantwoorden  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.