Zeer kort geproduceerd; Ford Consul 315

FoCo1Ford heeft decennia lang in verschillende landen onderscheidende modellen gebouwd. Zo was een Britse Ford iets heel anders dan een Duitse, Franse of Amerikaanse. Een aardig voorbeeld van dit brede denken uit die dagen was de Britse Ford Consul 315. De auto was in feite een model dat bedoeld was als opvulling tussen de kleinere Anglia en de grotere Zephyr en Zodiac en kwam in 1961 op de markt. De auto viel direct op door zijn van de Anglia afgekeken schuin naar binnen geplaatste achterruit, maar ook de dubbele koplampen waren in dit tijd iets bijzonders. FoCo3Een styling met daarin een minivleugel op de achterschermen gaf de Ford iets frivools. Met wat fantasie zag je in de achterpartij van de Brit overeenkomsten met de Thunderbird uit die jaren en dat bezorgde deze Engelse Ford toch een apart uiterlijk. Helaas bleek dat uiterlijk voor de zeer conservatief denkende Britse kopers in die jaren een handicap. Men vond de auto eigenlijk niet mooi genoeg. De vierpitter die men er in lepelde was een doorontwikkeling van de aggregaten die ook al in de Anglia dienst deden. FoCo2Opgewaardeerd tot 1,3 liter bezorgde je dat 55 dravende paarden in het vooronder die de Consul naar 130km/u opstuwden. Dat was eigenlijk langzamer dan de vlotte Anglia en dat werd de tweede handicap voor de verkoop. Toch bood Ford voldoende extra’s om van de Consul een succes te maken zou je denken. Zo kon een koper naar wens een op de vloer gemonteerde versnellingspook laten inbouwen als alternatief voor de meer normale stuurversnelling. Ook kreeg de Consul schrijfremmen op de voorwielen en dat was in deze klasse indertijd bepaald niet standaard. Om de verkoop een extra stimulans te geven bracht Ford ook een Consul uit met 1,5 liter motor, die 87 pk’s beschikbaar had en een top beloofde van 135km/u. Foco 5Wie meer wilde kon bij Ford ook terecht voor de zeer elegante coupeversie van de Consul. Die auto werd aangeduid als Capri maar moet niet worden verward met de latere Duitse sportcoupe van die naam. Door zijn andere lijnvoering was die Consul Capri best een elegante auto. Kocht je een Capri GT haalde je dankzij twee Webercarburateurs op het 1500cc grote blok 155km/u. Niet meteen wereldschokkend, wel veel vlotter dan de sedan en standaard Capri beloofden. De Consul heeft maar drie jaar in de verkoopfolders gestaan. FoCo4Toen verdween hij al in vergetelheid. Is het een echte klassieker? Mwah. Echt duur zijn ze niet, een goede en roestvrije sedan gaat voor iets van 4 mille van eigenaar wisselen, een Capri is meer in trek, daar mag je dan wel 2 mille extra voor neertellen. Relatief weinig geld als je ziet wat voor een bijzondere Ford dit eigenlijk was.

Lees ook:Nog steeds geliefd; de Ford Anglia 105E
Lees ook:Ford’s mateloos populaire Anglia
Lees ook:Ford’s Britse succesnummer uit de jaren vijftig; de Anglia.
Lees ook:Erg leuk klassiek Fordje, de Anglia 105!
Lees ook:Ford’s grijze muis; de Corsair (1963-1970)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.