In zijn tijd zeer modern; de Panhard Dyna!

In een tijdperk dat de meeste automobielfabrikanten teruggrepen naar vooroorlogse ontwerpen om hun productie sneller op gang te krijgen, startte het toenmalige Franse automerk Panhard met een heel ander uitgangspunt. Men zette in op de toenmalige hoogste stand der techniek, waarbij met een lichte constructie en een moderne maar kleine motor flink werd gespaard op het brandstofverbruik. En let wel, we schrijven het jaar 1946. De eerste auto die volgens deze filosofie werd ontwikkeld was de Dyna. Een model dat met onze huidige ogen nog wel herkenbaar is als een auto uit die periode, indertijd echter meer opviel door de vlotte en moderne lijnen, maar vooral ook door de gebruikte technologie. Zo was een deel van de auto opgetrokken uit lichtmetaal en huisde men onder de relatief smalle motorkap een kleine luchtgekoelde tweecilinder die 610cc groot was. Dat leverde een vermogen van 24 pk, maar dat zorgde toch voor redelijk prestaties. Latere versies van de Dyna kregen een 745cc of een 848cc motor mee en er was zelfs een versie te koop met een vierversnellingsbak met gekoppelde overdrive. Panhard bouwde van de Dyna een hele serie modellen, waaronder een sedan, cabrio, stationcar of zoals men dat noemde een cabrio-limousine die een volledig open dak combineerde met een volwaardige vierzits-carrosserie. De Dyna bleef in productie tot en met 1954, daarna schakelde men over op de nog veel modernere Dyna Z en de PL-17. Van de oorspronkelijke Dyna werden 55.000 exemplaren gebouwd. De auto leed aan kwaliteitsproblemen, een euvel dat Panhards bleef kenmerken tot het einde van het bestaan van deze fabriek. Ook als klassieker is het een auto met een bepaalde staat van dienst. Veel liefhebbers van de toenmalige Franse techniek worden tot wanhoop gedreven als er weer eens iets stuk gaat dat normaal nooit stuk hoort te gaan. Maar dat is wellicht de tol die je dan betaalt voor een auto die niet alledaags is, maar een bewijs dat modern indertijd ook een eigen plekje had in het hart van een bepaalde groep autokopers die niet in een ouderwetse auto wilden rijden. Toch zijn de prijzen voor de nog bestaande exemplaren pittig. Een goed exemplaar met een duidelijke paspoort van goed onderhoud doet al snel een mille of 14-15 en dat is best geld. (Dit onderwerp kwam eerder al in 2009 voorbij, maar i.v.m. overlijden van een goede vriend en Panhard-adept nog een keer in de herhaling als eerbetoon..)

Lees ook:Onbekende Franse klassieker; Panhard Dyna
Lees ook:Wederopstanding van Panhard en de Healey
Lees ook:Roestige topper – De Renault Fregate
Lees ook:Snelste tweecilinder boxer…Panhard BT/CT24
Lees ook:De bijna vergeten Fregate….van Renault!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.