Enorme indruk gemaakt; Chevrolet Stylemaster 1948

Chevrolet Stylemaster green front - restored

Ik kan me nog heel goed herinneren dat mijn oom en naamgenoot met een dergelijke auto voor de deur kwam. Ik was zelf nog maar erg klein, maar die auto was enorm. Vooral de grille maakte indruk met al die chromen banen en het ding leek wel zo groot als een huis. Binnen in was het flink groot. De klokken, het stuur, de banken. En het geluid van die motor was zijdezacht. Zou ik toen een ‘tik’ hebben opgelopen voor Amerikanen? Hoe dan ook, de auto van ‘Ome Leo’ was een Chevrolet Stylemaster van 1948.

Chevrolet Stylemaster 1947 4d

Een schitterende auto, maar in feite niet veel meer dan een snel na de oorlog gefabriceerde versie van de Chevy’s die voor de oorlog al werden gebouwd. Je zag ze als sedans, coupés en zelfs als cabrio’s. En veelvuldig, want Chevrolet was een zeer succesvol merk na de oorlog. Het merk lifte mee met de geallieerde soldaten die ons van die vreselijke bezettingsjaren verlosten en ze waren nog relatief goedkop ook. Nu was het wel zo, dat wat ik voor het gemak maar een Stylemaster noemde net zo goed een Fleetmaster kan zijn geweest, door al het chroom zag je de verschillen nauwelijks.

Chevrolet Stylemaster 1948 2d

Maar indrukwekkend waren die wagens wel. Die Stylemaster sedan, zoals mijn oom die reed, had een zes-in-lijn voorin staan met een inhoud van 3,5 liter. Die motor leverde 91pk bij 3300tpm en gaf de Yank een topsnelheid van 125km/u. Veel sneller moest je er ook niet mee rijden, want de auto was bepaald niet gemaakt voor snel bochtenwerk of lekker raggen over, met toen nog veel gebruikte kopsteentjes uitgevoerde, wegen. Maar als je het tempo rond de 100km/u hield was het een zeer comfortabele auto. Die wel hield van een slokje, want benzine kostte in Amerika vrijwel niets en onze literprijzen voor benzine waren ook niet overdreven hoog.

Chevrolet Stylemaster poster

Staat tegenover dat de Nederlandse gebruikers vaak ook niet zoveel verdienden, dus de tank werd in die dagen zelden helemaal vol gegooid. Voor tien gulden reed je een eind in de rondte! De Stylemaster werd ruim 500.000 keer geproduceerd tussen 1946-1948 en de auto was daarmee een groot succes. Hij werd in 1949 opgevolgd door de moderner ogende, maar technisch zeer verwante Styline Deluxe. De Chevy van mijn oom deed nog jaren dienst, het ding was enorm sterk. Toch ging hij later ook over op een Europeaan. Maar toen reden wij al niet meer met hem mee in het weekend. We hadden zelf een auto…..

Chevrolet Stylemaster 1948 silver 4d

Lees ook:De eerste BMW’s met nieren….
Lees ook:Vooral als schaalmodel bekend geworden; de Riley Pathfinder!
Lees ook:De eerste met ruitjes…
Lees ook:Eeuwfeest bij BMW
Lees ook:Late trendvolger; Skoda 1000MB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.