Eeuwfeest bij BMW

327-1Zou zo maar een leuk feestje kunnen worden. Honderd jaar geleden werd BMW opgericht. Niet om auto’s te kunnen bouwen, daar hield men zich in het begin echt niet mee bezig, wel om vliegtuigen te voorzien van aandrijflijnen. Het Beierse merk bouwde daar een beste naam mee op, net als met haar motorfietsen. Pas in de jaren twintig verschenen de eerste auto’s. In eerste instantie klein en bescheiden, later met meer ambitie en tegen de Tweede Wereldoorlog sportief, luxe en van wereldfaam. Tijdens de oorlog was het merk een groot leverancier van voertuigen voor de Wehrmacht en Luftwaffe, maar men bouwde ook duizenden vliegtuigmotoren en motorfietsen voor de Duitse oorlogsmachinerie. 14490403_ff3d2de8dd_mToen de oorlog was afgelopen moest men in Beieren weer even op adem komen. Maar lang duurde dat niet, al snel zette men weer de nodige (vooroorlogse) auto’s in elkaar. Een deel van de fabrieken verdween overigens achter het ijzeren gordijn en daar werden in de Sovjet-zone ook BMW’s gebouwd op basis van de vooroorlogse tekeningen en techniek. Een erg fraaie nieuwe auto was de BMW 501 van 1952. Rond, luxe, en voorzien van een zes-in-lijn van twee liter. Een auto voor de mensen die niet te veel hadden geleden door het oorlogsgeweld. B7-2Leverbaar als sedan, cabrio en in latere bouwjaren zelfs met een nog wat grotere motor uitgerust. Maar lastig te verkopen door de hoge prijzen. BMW wankelde, zeker ook toen haar sportwagens (503/507) ook in heel kleine aantallen werden verkocht. De oplossing bleek de licentiebouw van een auto voor het volk. De Isetta die vanaf 1955 werd geproduceerd en zorgde dat BMW het financieel redde. Later volgden nog de bescheiden 600 en 700. Een echt succes bij de middenklassers werd behaald met de vlotte 1600 uit 1964 en de vlottere broer TI die met een 1,8 liter voorin anno 1965 goed was voor een top van 175km/u. 1_bmw_z4_profileBMW was meteen terug en de verkopen werden gezond genoeg om het gamma snel te verbreden. Wat daarna volgde was een expansie die zijn weerga niet kende. BMW Is tegenwoordig een groot merk, naast eigen auto’s is men eigenaar van MINI en Rolls Royce, is op het gebied van motorfietsen nog steeds toonaangevend en in ons land zelfs marktleider. BMW M-Klasse Sportscar by Indres NoahDe belangen in lucht- en ruimtevaart nog steeds groot en de omzet- en winstcijfers liegen er niet om. Dat BMW status geeft aan mensen helpt vaak goed mee, reden waarom BMW ook zo geliefd is in landen als China en Rusland. We zullen er dit jaar nog wel meer over te horen of te lezen krijgen, maar dat men in Munchen een feestje zal vieren lijkt mij logisch en voorspelbaar.(foto’s: BMW/Archief/internet)

Lees ook:Vooroorlogse sportieve klassieker; BMW 327
Lees ook:De eerste BMW’s met nieren….
Lees ook:Befaamd en bijna vergeten; Hudson
Lees ook:Onbekende Skoda; de 1200 Sedan
Lees ook:De ringen van DKW…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.