Nieuwe hoop voor de Phaeton

Ooit, het lijkt al weer een eeuw geleden, liep ik samen met een aantal PR-collega’s vanuit heel Europa rond op een vrij kale bouwplaats in een of andere desolate buitenwijk van Dresden. De modder plakte aan de keurige zwarte schoenen en we keken daar naar iets wat er nog niet was. Een glazen fabriek waarin Volkswagen van plan was om haar duurste auto ooit te gaan bouwen. Waar werk geschapen zou worden voor veel inwoners van die in de oorlog en daarna zo getroffen Oost-Duitse stad. We kregen een kijkje in de keuken van wat toen nog de ontwikkeling was van een nog niet vooral benoemde auto. Dat werd de Phaeton. Bombastisch, luxe, uiterst comfortabel, groot, snel. Maar ook een Volkswagen. En daarmee spatte de droom bijna vanaf de start uiteen. Alles aan de auto was goed, behalve zijn afkomst. De gemiddelde topmanager koos voor een Mercedes, een BMW of Audi, een Lexus wellicht, maar een Volkswagen is net een stap te ver. En dus kwam er van de geplande productie in die prachtige Dresdense fabriek weinig terecht. In plaats van 30.000 Phaetons per jaar was men al blij als het derde van dit aantal werd gehaald en dat is nu, zo’n tien jaar later, niet veel beter geworden. De grote Volkswagen werd een zorgenkind. De erfenis van vroegere baas Piech, die geloofd dat zijn merk in staat was ook in het topsegment mee te kunnen met de concurrentie. In feite een auto neerzette die concurrentie bood aan het eigen huismerk Audi. Intussen is de Phaeton een paar maal voorzien van retouches, aangepast aan de eisen van de tijd. Een ‘afgespekte’ versie kwam in het programma, maar de economische crisis gooide extra roet in het eten. De auto verdween van de Amerikaanse markt en ook in Europa zakten de verkopen in elkaar. Gelukkig is Volkswagen ongekend sterk als speler op de Chinese markt. En behaalt men ook met de Phaeton daar in het oosten fikse omzetstijgingen. En dus steeg de vraag naar de grote VW met zo’n dertig procent, moesten er extra mensen worden aangenomen in de fabriek en stijgt het vertrouwen dat er wellicht dit jaar al tienduizend Phaetons worden verkocht. Vorig jaar waren dat er 7.500. De hoop op beter is in Dresden zo gestegen dat men zelfs een herintroductie op de Amerikaanse markt overweegt. En krijgt de auto eindelijk een kans om zich te bewijzen als een mooie imagobouwer. Want wat je er ook van kunt vinden, een auto is het wel. Dass Auto wellicht. Mits je beschikt over een bovenmodaal inkomen. Dat wel natuurlijk!

Lees ook:Toch weer een nieuwe Phaeton….
Lees ook:Nieuwe motor voor Volkswagen Phaeton
Lees ook:China krijgt primeur nieuwe Phaeton
Lees ook:Heilige huisjes omschoppen: Volkswagen CrossPhaeton
Lees ook:Geen Phaetons meer bij VW

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.