Geen Phaetons meer bij VW

VW PhaetonOoit, in een ander leven, liep ik rond op de bouwplaats in Dresden waar Volkswagen haar prestigieuze glazen fabriek plande. Men wilde een groot model bouwen en dat moest op de meest revolutionaire wijze gaan gebeuren. Een paar jaar later was het zover. De eerste VW Phaeton werd getoond. Gebouwd in die fraaie fabriek in het oosten van Duitsland en bedoeld om de topklasse van het koperspubliek te interesseren. Recht tegenover de Audi A8 gezet die hetzelfde publiek trachtte ter verleiden en ook als concurrent voor de grote BMW´s en Mercedessen. Technisch was er met de Phaeton weinig mis. Motoren die er niet om logen, een uitrusting die luxe en comfort boven revolutionair denken stelden. Een Volkswagen in al haar genen maar dan met een plus. Stjltechnisch een Passat met een overmatige eetlust. Maar er waren kopers gevoelig voor. VW-Ad-smRijden deed de Phaeton als een ICE, de verkopen bleven bescheiden. Zeker in ons land. Door de BPM en zo meer was de prijs domweg te hoog voor het meegeleverde imago. Exclusiviteit kent een prijs en Volkswagen werd door vele niet gezien als een alternatief voor die andere grote 3, waaronder het eigen concernmerk Audi. Dus werden er relatief weinig van verkocht. En dat gold voor de hele wereld. van de geplande jaarproductie rond de 20.000 stuks kwam niets terecht, bij nog geen zesduizend bleef de teller steken. Wagens die nog wel werden verkocht. Maar die grotere aantallen zeker niet. De Phaeton is nu een relatief dure occasion geworden. De Russen zijn er gek op, wat oliesheiks, maar voor de gemiddelde burger zijn de kosten per kilometer gewoon te hoog. Onderhoud is meer dan een rib uit je lijf per keer, een paar banden kosten zowat net zoveel als bij een beetje vrachtwagen. Kortom, geen auto voor de gemiddelde burger. VW Phaeton 2012 foto VWMaar wel iets heel bijzonders en met een W12 voorin supersnel. In de glazen fabriek zullen geen Phaetons meer worden gebouwd. Intussen lopen er andere wagens van de band. Waarmee meteen ook het einde van het tijdperk Piech is begonnen. Diens kindje wordt niet meer gebouwd. Zijn wil niet langer wet. Bijna jammer, want als verschijning had die Phaeton wel iets. Opvallend onopvallend, maar eenmaal onderweg, een geweldig stuk vervoer. Maar daar moet je dan wel de kopers voor hebben natuurlijk. (AMuS)

Lees ook:Toch weer een nieuwe Phaeton….
Lees ook:Nieuwe hoop voor de Phaeton
Lees ook:China krijgt primeur nieuwe Phaeton
Lees ook:Heilige huisjes omschoppen: Volkswagen CrossPhaeton
Lees ook:VW showt schets van nieuw model…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.