Banken kunnen dealers maken en breken

HYundai van Trigt in Oud-Beyerland moest ook de poorten sluiten..met dank aan de Rabobank...

HYundai van Trigt in Oud-Beyerland moest ook de poorten sluiten..met dank aan de Rabobank...

In tijden als deze, waarin feilloos duidelijk wordt dat veel autobedrijven jarenlang hebben gewerkt met te kleine marges en te veel ‘vreemd kapitaal’, is de steun van de lokale bankdirecteur van essentieel zo niet cruciaal belang. Maar helaas zit de bankwereld zelf ook lang niet zo solide in elkaar als we jarenlang hebben willen geloven. De vele honderden miljarden aan staatssteun die over de hele wereld aan de bancaire sector werd verstrekt droeg niet bij aan heel veel zekerheid. En dus zijn de kredietbeoordelaars van die banken steeds minder snel geneigd om enig risico te nemen bij het uitlenen van voor de bedrijfsvoering van o.a. dealerbedrijven benodigde gelden. De in het verleden vaak verstrekte onderpanden blijken flink afgewaardeerd en als dan ook de omzetten achter blijven bij het gewenste niveau komen flink wat autobedrijven in de problemen. Kijk, de bankwereld was nooit al te scheutig met het verstrekken van risicodragend kapitaal, maar tegenwoordig zijn de eisen die men daar stelt buitenproportioneel. en wil eigenlijk 500% zekerheid dat het geleende geld ook weer terugkomt inclusief de berekende rente en dat kan juist in de toch al niet overgefinancierde autosector leiden tot grote problemen. En dat zien we links en rechts dan ook vertaald in faillissementen of stopzetting van de bedrijfsvoering. Zelfs de Rabobank, toch altijd door haar regionale betrokkenheid bij haar bekende ondernemers meer geliefd in autoland dan andere banken, haalt de teugels nu zodanig aan dat flink wat autobedrijven er door in de ellende worden gestort en moeten sluiten. Het is maar te hopen dat de overblijvende ondernemers in deze sector, straks, als het weer wat beter gaat, nog steeds in hun geheugen hebben zitten wie hun vrienden waren in lastige tijden en wie slechts ging voor de bijna obligate ‘zekerheden’. Want kennelijk is het zo dat als je zelf geld hebt gekregen, je dat maar heel lastig zelf ook doorsluist naar de economie. Daarvoor is ondernemersbloed nodig, en dat is vaak wel in de autosector te vinden en veel minder in de bancaire omgeving.

Lees ook:Autobranche in zwaar weer…
Lees ook:Aantal faillissementen dealerland zorgelijk
Lees ook:Garmin moet inkrimpen
Lees ook:Golf nog steeds meest gewilde occasion
Lees ook:Saab nu echt aan de rand van de afgrond..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.