Autobranche in zwaar weer…

voorraad auto's

Er blijft bij consumenten een hardnekkig vooroordeel zweven ten aanzien van de verdiensten in de autohandel. Consumenten menen nog altijd dat een autodealer of handelaar duizenden euri in zijn zak steekt als hij een of andere auto verkocht heeft. Maar dat is eigenlijk al een jaar of 15 niet meer zo. Er zijn onderlinge verschillen, zo is de een wat slimmer dan de ander, en vooral de vrije handelaren draaien betere bruto marges dan de merkdealers. De steeds hoger oplopende kosten voor personeel, representatieve panden, vloten demonstratie- en voorraadauto’s en de uiterst lastige marktverhoudingen maken het de merkdealer niet al te gemakkelijk. Uit het door de BOVAG onder de naam ‘Branchebarometer’ uitgegeven rapport over het jaar 2009 blijkt heel duidelijk dat de branche zware tijden meemaakt. Alles heeft te maken met de economische crisis. Want er wordt minder verkocht, als er al wordt verkocht staan de transacties onder druk, de doorstroming van tweedehands ingeruilde auto’s is stroef en de nieuwverkopen zijn juist daar waar men het minste kan verdienen, bij kleinere modellen. En dus draaien flink wat autobedrijven met verlies intussen. Uiteraard zijn er wel een paar die het goed doen. De truc om dat te bereiken is relatief simpel. Lage kosten, overhead indammen, niet te veel korting geven, zorgen voor gezonde doorstroming van ingeruilde ‘handel’, goed inkopen, het aantal service- en onderhoudsbeurten opvoeren, klanten beter behandelen en daardoor binden. Nieuw concept? Nee, niet echt. Maar in tijden van nood wel dringend nodig! Want veel te lang werden klanten uit de markt gekocht met bijna idioot hoge inruilprijzen, vaak nog gekoppeld aan extra kortingen. Opmerkelijk is ook dat veel autobedrijven nog steeds draaien op geleend geld. Dat is een slechte ontwikkeling. Dat hebben de banken die het geld uitlenen aan den lijve ondervonden. Want vaak zijn de balansverhoudingen bij autobedrijven nog heilig in vergelijking met die van de banken die hen geld lenen. Maar feit is wel dat de ene sector toch slimmer is om terug te kunnen keren naar winstgevendheid dan de andere. Mocht u intussen hebben ontdekt dat uw huidige auto ineens toch wat minder wordt overgewaardeerd dan u van vroeger gewend was, weet u hoe het komt. Dealers en handelaren moeten wel. Anders kunnen ze de poorten binnenkort definitief sluiten. En daar zit niemand op te wachten toch?

Furness.HPIM0214

Lees ook:Banken kunnen dealers maken en breken
Lees ook:Autosociaal brengt garage en klant bij elkaar…
Lees ook:Saab nu echt aan de rand van de afgrond..
Lees ook:Marktplaats laat dealers anders adverteren…
Lees ook:Aantal faillissementen dealerland zorgelijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.