McLaren Automotive, de Britse fabrikant van luxe sport- en supersportwagens heeft wederom een record jaar achter de rug. In 2016 werden maar liefst 3.286 auto’s verkocht. Een verdubbeling van de aantallen; een jaar eerder werden 1.654 exemplaren aan de man gebracht. De toename in verkoop van 99,3 procent valt samen met voor het derde jaar op rij schrijven van zwarte cijfers en het bereiken van de productiemijlpaal van de 10.000 auto’s. Een hoogtepunt van een succesvol recordjaar.
De enorme verkoopgroei, van 1.654 auto’s in 2015 naar 3.286 exemplaren in 2016, is te danken aan groei in alle regio’s. De verwachtingen van het bedrijf voor 2016 van 3.000 exemplaren werden zelfs ruimschoots overtroffen. In het eerste volledige productiejaar van de Sports Series-familie zijn er 2.031 exemplaren afgeleverd, waarvan de meerderheid als McLaren 570GT en 570S is geproduceerd. De Super Series leverde ook een belangrijke bijdrage in het succes van het merk. Met name de McLaren 675LT Coupé and Spider, beide binnen luttele weken uitverkocht, hadden een groot aandeel. In totaal werden in 2016 1.255 modellen uit de Super Series verkocht. Geografisch gezien blijft Noord-Amerika met 1.139 auto’s en een groei van 106% ten opzichte van 2015, wederom McLaren Automotive’s grootste markt. Europa verkocht in 2016 996 auto’s, een groei van 153%. In groeimarkt China werden 228 auto’s verkocht.
In maart vorig jaar, tijdens de autotentoonstelling van Geneve, onthulde McLaren Automotive de details van het Track22 businessplan, waarin de strategie voor het bedrijf tot 2022 is omschreven. Met de voortdurende focus op het bouwen van de meest verfijnde sport- en supersportauto’s ter wereld en de belofte om 20 tot 25 procent van de omzet te investeren in Research and Development voor toekomstige producten en technologieën. Over de zes jaar die het plan omvat, betekent dit een investering van meer dan 1 miljard Pond en de lancering van 15 nieuwe modellen of afgeleide daarvan. Van die modellen zal minimaal 50% tegen het einde van de businessplanperiode zijn voorzien van hybridetechniek. Het businessplan voorziet ook in de ontwikkeling van een volledig elektrische aandrijflijn voor een conceptcar, dit om het mogelijke gebruik daarvan te onderzoeken in een toekomstige Ultimate Series. In 2016 startte de eerste ontwikkelingen van het prototype.
Voor het McLaren Production Centre in Woking was 2016 een overgangsjaar. In januari van dat jaar is op deze enige locatie waar McLaren’s sportauto’s en supersportauto’s worden geproduceerd een tweede productieshift gestart, gedreven door de wereldwijde vraag naar de nieuwe Sports Series. De tweede shift leverde in totaal 250 nieuwe arbeidsplaatsen op, op onder meer productie, kwaliteitszorg en de logistieke afdeling. Door deze strategische ontwikkeling nam de capaciteit in het productiecentrum toe van 10 tot 20 auto’s per dag. De maximale jaarcapaciteit is met de uitbreiding van productie gegroeid tot 5.000 eenheden. Tegenwoordig wordt 90% van de totale productie geëxporteerd. In juli 2016 vierde het Production Centre zijn vijfde verjaardag van McLaren Automotive als autofabrikant. Na een 14 maanden durende voorbereiding rolde op 5 juli 2011 de eerste auto, een McLaren 12C, van de band in het nieuwe McLaren Production Centre. Het betekende de geboorte van het McLaren zoals we dat nu kennen. Na ruim vijf jaar sloot het merk 2016 af met de productie van de 10,000e auto. Het illustreert het tempo waarmee het bedrijf zich ontwikkelt: het kostte 42 maanden om de eerste 5.000 auto’s te bouwen, na slechts 22 maanden waren de volgende 5.000 eenheden voltooid.