Categorie: "Autonieuws"

Elektrisch rijden bij BCA…

Citro-n-C-Zero-Dat elektrisch rijden bezig is met een opmars en op enig moment in de toekomst een wat steviger aandeel zal hebben in ons aller mobiliteit, is volgens sommigen zeker. Maar wat betekent de elektrisch aangedreven auto voor de tussenhandel? Hoe ziet de remarketing van de elektrische auto eruit, welke vragen gaan consumenten stellen bij aanschaf van een elektrisch aangedreven occasion? Antwoorden op deze vragen en meer staan centraal tijdens het EV Event van BCA op maandagmiddag 30 oktober aanstaande in Barneveld.
Als grootste autoveiling van Europa en met tientallen veilingen per week waarin duizenden personen- en bedrijfswagens verhandeld worden, is BCA specialist op het gebied van remarketing van alle soorten auto’s. Inmiddels wordt er steeds vaker een elektrisch aangedreven auto de veilinghal binnengereden. En dat roept specifieke vragen op, zowel van de tussenhandel, retailer als consument. BCA kijkt daarom graag met haar klanten naar de toekomst, en zal tijdens het EV Event op 30 oktober dieper ingaan op de elektrische auto, de beschikbare cijfers en nieuwe ontwikkelingen.

EV 01Vanuit diverse invalshoeken zetten specialisten van onder andere VWE, Tesla Motors, Nederland Elektrisch, ANWB en Innovam in korte presentaties uiteen hoe vanuit hun vakgebied of achterban tegen elektrisch rijden wordt aangekeken en welke vragen er zijn. Dit wordt ondersteund met cijfers en afgesloten met de mogelijkheid vragen te stellen aan het deskundigenpanel. Het programma is zowel interessant voor de tussenhandel als voor de eindgebruiker.

Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar voor het EV Event van BCA, dus bezoekers dienen zich vooraf aan te melden. Deelname is gratis. Geïnteresseerden
kunnen bovendien tussen 12 en 14 uur testrijden met een elektrische auto. Het programma wordt aan het einde van de middag afgesloten met een netwerkborrel.

KIA levert Stinger aan Rafael Nadal…

1_Rafael-Nadal-gaat-rijden-in-snelste-Kia-ooit-de-StingerKia heeft de sleutels van een gloednieuwe Kia Stinger overhandigd aan Rafael Nadal: de nummer één tennisprofessional en sinds 2006 wereldwijd ambassadeur van Kia. De overhandiging vond plaats in het bijzijn van Kia Motors Iberia President Yangseop Gihl, Managing Director Emilio Herrera en Marketing & Communications Director Ricardo de Diego bij de Rafael Nadal Academy in Manacor (Mallorca) – de thuisstad van Rafael Nadal.

03-Kia-Stinger-GT-Detail-EU-SpecDe samenwerking tussen Rafael Nadal en Kia in Spanje begon al in 2004, in de beginfase van zijn professionele tenniscarrière. Twee jaar later werd Nadal aangesteld als wereldwijd ambassadeur van Kia.
Rafael Nadal is een van de meest bekroonde en bejubelde sportmannen ooit. Hij begon zijn tennisavontuur in 2001 op 15-jarige leeftijd. Nog voor zijn 20ste levensjaar had hij al tien professionele ATP-titels (Association of Tennis Professional) op zak. Nadal heeft tot op heden zestien Grand Slam-titels, twee Olympische medailles, vier Davis Cup-overwinningen en 75 ATP-titels op zijn naam staan, evenals vele andere awards en prijzen. In 2017 won Nadal meer dan zestig wedstrijden, goed om zijn positie aan de top van de ATP-ranglijst verder te versterken.

3_Rafael-Nadal-gaat-rijden-in-snelste-Kia-ooit-de-StingerDe verkoop van de nieuwe Kia Stinger is reeds begonnen. De Stinger biedt keuze uit drie motoren: een 2,0-liter turbobenzinemotor, een 2,2-liter turbodieselmotor en een 3,3-liter Twin Turbo V6 Lambda II-benzinemotor met een vermogen van 272 kW (370 pk). Deze complete Gran Turismo is ontwikkeld in Europa – en beproefd op onder meer de befaamde Nürburgring Nordschleife – en is de krachtigste, snelst accelererende productieauto die ooit door Kia is gemaakt. Hij is in Nederland te koop vanaf € 59.995,-.

Audi brengt nieuwe A7 Sportback…

A7 2018 frontDe tweede generatie van de Audi A7 Sportback gaat wat uiterlijk vertoon betreft door waar de nieuwe A8 ophoudt. Zijn atletische proporties en sportieve lijnen onderstrepen zijn bijzondere karakter. Bovendien is de vierdeurs ‘gran turismo’ uitgerust met een futuristisch interieur, een vooruitstrevend lichtontwerp, hightech systemen en louter motoren met mild hybride technologie.
Audi maakte in 2010 een gedurfd statement met de eerste generatie A7 Sportback. De vierdeurs coupé combineerde elegantie met sportiviteit op een volledig nieuwe manier. In zijn tweede gedaante gaat de A7 Sportback verder op de designrichting die Audi met de compleet nieuwe A8 is ingeslagen. Het zijaanzicht van de A7 Sportback wordt gedomineerd door een lange motorkap, grote wielbasis, korte overhangen en een aflopende daklijn. Geprononceerd plaatwerk op de flanken dirigeert de aandacht naar de grote wielen van de A7 Sportback en benadrukt de quattro-genen van het model. Nog meer dan bij het huidige model het geval is, domineert de kenmerkende Singleframe grille de neus van de vierdeurs coupé. Hij is breder en lager en wordt geflankeerd door langgerekte koplampen met innovatieve lichttechniek.

A7 Sportback front 800_a7sportback1De nieuwe Audi A7 Sportback is 4.969 millimeter lang, 1.908 millimeter breed, 1.422 millimeter hoog en heeft een wielbasis van 2.926 meter. Zijn combinatie van strakke lijnen en gespierde wielkasten refereert aan de brede ‘schouders’ van de Audi Ur-quattro. Aan de achterzijde lopen de lijnen van de A7 Sportback naar elkaar toe, zoals op de achtersteven van een jacht. Ondanks dat, is de bagageruimte 535 liter groot. Door de achterste zitrij om te klappen kan die worden vergroot naar 1.390 liter. In de kofferklep bevindt zich, net als bij de vorige generatie A7, een spoiler die automatisch omhoog komt op hoge snelheid. Helemaal onderaan is de A7 Sportback voorzien van een antracietkleurige diffuser met chromen elementen erin.
Verder is er weinig chroom te ontdekken aan de nieuwe A7 Sportback. De zes spijlen van de Singleframe grille zijn uitgevoerd in hoogglans zwart. Daarbij oogt de vierdeurs gran turismo met het optionele S line pakket nog sportiever. Hij beschikt dan over een aangepaste voorbumper en diffuser, andere luchtinlaten en gewijzigde zijskirts.

A7 Sportback rear 800_a7sportback3De Audi A7 Sportback is te bestellen in één van vijftien kleuren, waarvan er acht nieuw zijn (Avalon Green, Firmament Blue, Navarra Blue, Seville Red, Soho Brown, Typhoon Gray, Triton Blue en Vesuvius Gray). Uiteraard is het ook mogelijk om de auto een gepersonaliseerde tint mee te geven. Er zijn bovendien drie soorten koplampen leverbaar: LED, HD Matrix LED en HD Matrix LED met lasergrootlicht. De achterlichten zijn opgebouwd uit dertien verticale segmenten die aan iedere zijde worden verbonden door een LED-strip; wederom een hommage aan de Audi Ur-quattro.
In het interieur van de A7 Sportback vervangen twee touchscreens de traditionele knoppen en bedieningselementen. De grootste ervan meet 8,6 inch en is weggewerkt in de middenconsole. Net als in de nieuwe Audi A8 geven de touchscreens in de A7 Sportback haptische feedback als ze worden aangeraakt. Verder valt er uiteraard veel te kiezen op het gebied van interieurkleuren, bekledingsmaterialen en afwerkingsdetails. Naast de standaardstoelen biedt de Audi A7 Sportback ook de optie van sportstoelen en S sportstoelen. Die laatste twee zijn bekleed met naar keuze Nappa-leer en Alcantara of Valcona-leer.

Met de AI-knop op het dashboard kan de bestuurder de Audi AI remote parking pilot en de Audi AI remote garage pilot activeren. Beide systemen zijn vanaf volgend jaar beschikbaar. Ze rijden de A7 Sportback zelfstandig in en uit een parkeervak of garage. De bestuurder kan zelfs van tevoren uitstappen en de Audi AI-functies aansturen met de myAudi-app op zijn telefoon. Het enige dat hij hoeft te doen, is de Audi AI-knop ingedrukt houden. De auto bouwt een 3D-beeld op van zijn omgeving door informatie uit diverse sensoren samen te brengen. Afhankelijk van het uitrustingsniveau heeft de Audi A7 Sportback tot wel vijf radarsensoren, vijf camera’s, twaalf ultrasone sensoren en een laserscanner.

A7 Sportback drive 800_a7sportback5In eerste instantie komt de nieuwe Audi A7 Sportback op de markt als 3.0 V6 TFSI (250 kW/340 pk en 500 Nm). Hij sprint in 5,3 seconden van stilstand naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u. Volgens de NEDC-meetmethode verbruikt de Audi A7 55 TFSI 6,8 liter benzine per 100 km*, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 154 g/km*. De 3.0 TFSI is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro-vierwielaandrijving. Voor de A7 Sportback komen vlak na de introductie meer benzine- en dieselmotoren beschikbaar, zowel met vier als met zes cilinders.
Alle motoren in de A7 Sportback zijn uitgerust met een mild hybride systeem (MHEV) voor meer comfort en een betere efficiency. De motoren gebruiken een elektrisch systeem van 48 Volt. Een zogenoemde belt alternator starter (BAS) werkt samen met een lithium-ion batterij en kan maximaal 12 kW aan energie terugwinnen via het remmen. Bij snelheden tussen de 55 en 160 km/u kan de A7 Sportback vrijlopen met de motor uit, waarna de BAS hem bijna ongemerkt weer start.
De start-stopfunctie van de vierdeurs coupé is uitgebreid. Als de A7 Sportback stilstaat, houdt de start-stopfunctie via de standaard camera in de neus de auto’s voor hem in de gaten. Beginnen die te bewegen, dan wordt de motor van de Audi alvast aangezet. In het dagelijkse verkeer zorgt de MHEV-techniek ervoor dat het brandstofverbruik van de A7 Sportback met zo’n 0,7 liter per 100 kilometer* wordt teruggedrongen.
De nieuwe Audi A7 Sportback is vanaf medio november te bestellen en vanaf februari volgend jaar in ons land leverbaar.

911 Carrera T – minder is meer!

911 Carrera T 800_p17-0890-a3-rgbMet de nieuwe 911 Carrera T laat Porsche het puristische concept van de 911 T uit 1968 herleven. Dat betekent: minder gewicht, kortere overbrengingen van de handgeschakelde transmissie en achterwielaandrijving met een mechanisch sperdifferentieel voor optimale prestaties en ongefilterd rijplezier. De nieuwe 911 Carrera T (van Touring) is gebaseerd op de 911 Carrera met 272 kW/370 pk. Hij beschikt over diverse features die niet beschikbaar zijn voor de 911 Carrera, zoals het PASM sportonderstel dat de carrosserie met 10 mm verlaagt, een iets lichter Sport Chrono Pakket door het ontbreken van de stopwatch op het dashboard, een kortere versnellingspook met rood schakelpatroon op de pookknop en sportstoelen waarvan het centrale deel met Sport-Tex is bekleed. In tegenstelling tot de 911 Carrera is de 911 Carrera T leverbaar met achterasbesturing.

De uitvoeringsdetails van de 911 Carrera T staan stuk voor stuk in het teken van optimale sportiviteit en gewichtsbesparing. De achterruit en de zijruiten achter zijn gemaakt van lichtgewicht glas en vanuit het interieur zijn de deuren met lussen te openen. De geluidsisolatie is sterk verminderd en de zittingen achterin zijn weggelaten (wel leverbaar als optie). Het is ook mogelijk om het Porsche Communication Management (PCM) achterwege te laten. Het resultaat: een leeggewicht van 1.425 kg, waarmee de tweezits Carrera T 20 kg lichter is dan een vergelijkbaar uitgevoerde 911 Carrera.

911 Carrera T 800_p17-0893-a3-rgbOok optisch onderscheidt de 911 Carrera T zich. Hij beschikt over een geoptimaliseerde voorspoiler en de SportDesign buitenspiegels zijn uitgevoerd in agaatgrijs metallic. In het zijaanzicht springen naast de 20-inch Carrera S wielen in titaangrijs ook de 911 Carrera T logo’s in het oog. Eyecatchers aan de achterzijde zijn de spijlen in het luchtrooster, het 911 Carrera T logo in agaatgrijs en het sportuitlaatsysteem met zwarte uitlaatpijpen. De 911 Carrera T is leverbaar in zwart, lavaoranje, Indisch rood, racinggeel, wit, Miami blauw of in de metallic tinten Carrarawit, diepzwart en GT-zilver.

Uiteraard is ook het interieur zeer sportief. Standaard zijn viervoudig elektrisch verstelbare sportstoelen waarvan het centrale deel is bekleed met Sport-Tex stof. In de hoofsteunen is een zwart 911 logo gestikt. Optioneel zijn nog sportievere kuipstoelen leverbaar. Het GT-sportstuurwiel is met leer bekleed en via de rijmodus-schakelaar is het mogelijk het gewenste rijprogramma te kiezen. De korte versnellingspook met daarop het in rood uitgevoerde schakelpatroon is een exclusief 911 Carrera T kenmerk. De afwerkingselementen op dashboard en deuren zijn zwart en dat geldt ook voor de lussen waarmee de deuren zijn te openen. Met het nieuwe Carrera T interieurpakket wordt de uitstraling nog sportiever. De contrasterende kleuren racinggeel, Indisch rood of GT-zilver zetten accenten op diverse interieurdelen zoals de veiligheidsgordels, het 911 logo op de hoofdsteunen, de deurlussen of de Sport-Tex bekleding.

911 Carrera T 800_p17-0888-a3-rgbDe 3,0-liter zescilinder boxermotor met bi-turbo levert een vermogen van 272 kW/370 pk en een maximaal koppel van 450 Nm tussen 1.700 en 5.000 tpm. De gewichts-/vermogensverhouding van 3,85 kg/pk zorgt voor betere prestaties en nog meer rijdynamiek. Dankzij de handgeschakelde transmissie met kortere overbrengingen en het sperdifferentieel sprint de 911 Carrera T in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/h. Daarmee is hij 0,1 seconde sneller dan de 911 Carrera. De accelaratie van 0 naar 200 km/h duurt 15,1 seconden. Met de optionele Porsche Doppelkupplung (PDK) duurt de acceleratie van 0 naar 100 km/h 4,2 seconden en die van 0 naar 200 km/h 14,5 seconden. Ongeacht de transmissie ligt de topsnelheid boven de 290 km/h.
De 911 Carrera T wordt in januari volgend jaar in ons land verwacht. Hij is nu al te bestellen bij de Nederlandse Porsche Centra. De consumentenadviesprijs bedraagt € 143.100* voor de versie met PDK en € 149.016* voor de versie met handbak.

Tesla ‘Made in China’ op komst…

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_img-25517266_width=2048_height=1536_cq=0Tesla gaf dit weekend toe dat het onderhandelt met de Chinese overheid voor de vestiging van een fabriekslijn van haar elektrische auto’s in dat grote land. Daarmee zou de autobouwer die niet zo genoemd wil worden, in staat worden gesteld die lucratieve markt te bedienen zonder dat men 25% invoerbelasting hoeft te betalen. En dat over de prijs van die Tesla’s scheelt veel. Tesla onderhandelt ook over haar technologie, want men is bang dat die in China slechter beschermd kan worden dan elders in de wereld. Tesla zoekt nu naar een mogelijkheid om de auto’s alsnmog zodanig te kunen produceren en importeren dat men weliswaar die invoerrechten moet betalen omdat men de technologie niet zal overdragen aan de Chinezen, maar dat de fabricagekosten zodanig worden gedrukt dat het alsnog zin heeft die batterijwagens daar te verkopen. Het zou Tesla ook verlossen van het dilemmma dat het weliswaar goed verkoopt maar nauwelijks aan de vraag kan voldoen. Elke nieuwe markt brengt dito problemen mee voor de logistiek van de EV-aanbieder en dat zorgt dan weer voor extra kosten en verliezen. Volgens persbureau Reuters zou Tesla terechtkunnen in Shanghai voor een ‘vrijhandeslzone’ om zo alle problemen in China te vermijden. (Reuters)

Nieuwe lakken bij Lexus…

Lexus LC500h lak LC-Breezy-BlueLexus laat een nieuwe, ongekende laktechnologie zien die andermaal de kunde van Lexus’ Takumi – ambachtslieden – onderstreept. De vernieuwende manier van werken heeft geresulteerd in een carrosserielak die zijn gelijke niet kent en volgens het persbericht geïnspireerd is op de oogverblindende Morpho-vlinder uit de regenwouden van Midden- en Zuid-Amerika. Lexus introduceert dit Structural Blue in een gelimiteerde oplage op zijn nieuwe high-performance premium coupé LC.

Lexus LC500h Limited Edition - lakDe carrosserielak van de Lexus LC Structural Blue Edition vindt zijn inspiratie in de natuur. Om precies te zijn in het verbazingwekkende kleureffect waar de vlindersoort ‘Morpho menelaus’ om bekendstaat. De prachtig blauwe kleur van de vleugels is niet het gevolg van pigment, maar van de microscopisch gestructureerde oppervlakte van de vleugels. De kleur verandert met de waarnemingshoek en de intensiteit neemt toe bij sterk licht. De transparante lak die Lexus exclusief op de LC toepast, is voorzien van een vergelijkbare structuur. De schitterend blauwe kleur die ontstaat, versterkt het dynamische, onderscheidende design van de premium coupé. Deze fraai uitgedoste Lexus is te koop vanaf 133.495 euro. Geen koopje, maar je krijgt wel iets bijzonders en met een meer dan hoogwaardige afwerkingskwaliteit natuurlijk.

MAN neemt over 2 jaar elektrische bussen in productie…

MAN Lion City elektrische bus 1920_manlioncity2MAN neemt eind 2019 een volledig elektrisch aangedreven stadsbus in productie. Voorafgaand daaraan start in 2018 een praktijkproef met voorserie-exemplaren bij verschillende Europese OV-aanbieders. MAN richt zich ook op het vinden van sterke partners om de introductie van alternatieve aandrijfmethoden in stadsverkeer te ondersteunen en tevens op de laadtechnologie.
In 2018 onthult MAN in het kader van zijn eMobility Roadmap een voorserie-versie van een volledig elektrisch aangedreven stadsbus. Deze BEV (battery electric vehicle) wordt met medewerking van Europese OV-aanbieders aan een grote praktijkproef onderworpen. De focus ligt daarbij op de geschiktheid voor dagelijkse inzet. Daarbij maakt MAN gebruik van de expertise van partners die al ervaring hebben met bijvoorbeeld de inzet van elektrisch aangedreven bussen of de energievoorziening ervan.

MAN Lion City elektrische busMAN heeft intussen ruime ervaring opgedaan met elektrische aandrijflijnen en -componenten in de Lion’s City Hybrid. Daarmee heeft het merk een uitstekende uitgangspositie om ook een praktische en efficiënte oplossing in het segment van elektrisch aangedreven stadsbussen te kunnen bieden. Daarbij vertrouwt MAN op de depot charging technologie via CSS-interface, die zich inmiddels heeft bewezen. Uit een Europees onderzoek waarbij bijna tweehonderd klanten werden ondervraagd, kwam naar voren dat een flexibele en ononderbroken inzet van stadsbussen (zonder tussentijds laden) belangrijker is dan een grote actieradius. Om dat te realiseren heeft MAN een modulair concept opgesteld, waarbij klanten bijvoorbeeld het aantal opslagmodules kunnen kiezen. Het merendeel van de klanten geeft aan dat een actieradius van 200 km onder normale dagelijkse omstandigheden volstaat. MAN zal hieraan voldoen. Bij het ontwerpen van de opslagmodules is het van belang om ook de aanzienlijke invloed op de actieradius van onder meer airconditioning en verwarming in te calculeren.

Nieuwe C3 doet het goed bij CITROËN

CL 16.061.004_1Nog geen jaar geleden kwam de nieuwe C3 uit en nu al blijkt de auto Europees gezien een aardig succesvol model. In negen maanden tijd zijn er al 200.000 van verkocht en dat is 64% dan de vorige C3 aan orders binnenharkte voor de Fransen. Het nieuwe uiterlijk, de optionele Airbumps op de flanken, en de mogelijkheid om jouw C3 zeer persoonlijk te laten uitvoeren helpen in de moderne tijd aan succes. Opvallend is ook dat de kopers van de nieuwe C3 in 45% van alle gevallen kiezen voor de duurste versie, 60% een uitvoering we met twee lakkleuren en dat 30% een aparte interieurkleur geleverd wil krijgen. Het lijkt er op dat die C3 het goed zal doen in de komende periode.

Toyota showt comfort van waterstofauto’s in concept…

Toyota FCRC 2018Toyota stelt de Fine-Comfort Ride Concept voor: een futuristische premium brandstofcelauto. Belangrijke kenmerken zijn een supercomfortabel flexibel interieur, Artificial Intelligence in de vorm van de zogeheten AI Agent en elektropower met waterstof als duurzame energiebron. Hierbij stoot de Toyota Fine-Comfort Ride alleen water uit.

FCRC 20171018_02_11-1500x1000Toyota onderzoekt met de ontwikkeling van de Fine-Comfort Ride de verdere mogelijkheden van brandstofcelauto’s. Die mogelijkheden zijn enorm, onder meer vanwege de uitstekende milieuprestaties zoals geen CO2-emissie en nul uitstoot van stikstofoxiden (NOx) in combinatie met praktische eigenschappen als een tanktijd van circa slechts drie minuten en – in het geval van de Fine-Comfort Ride – een  actieradius van 1.000 kilometer.

De Toyota ingenieurs vonden voor het exterieur inspiratie in de vorm van een diamant. Dat heeft geleid tot een passagierscompartiment dat aan de voorzijde en in het midden breder is dan aan de achterzijde. Hierdoor beschikken de passagiers vooral op de eerste en tweede zitrij over maximale ruimte. Bovendien had dit een positief effect op de stroomlijn van de Fine-Comfort Ride.
De Toyota Fine-Comfort Ride maakt handig gebruik van de flexibele indeling die uniek is aan elektrisch aangedreven auto’s, inclusief de mogelijkheid de elektromotor in een wiel te plaatsen. Daarbij zijn de wielen zo ver mogelijk op de hoeken geplaatst. Dit levert behalve veel interieurruimte extra stabiliteit en stilte op, kenmerken die passen bij een premium auto als de Fine-Comfort Ride.
Innovatief studiemodel benut voordelen elektrische aandrijving met waterstof optimaal

FCRC 20171018_02_13-1500x1000Het studiemodel is 4.830 mm lang, 1.950 mm breed en 1.650 mm hoog. De wielbasis bedraagt een indrukwekkende 3.450 mm. Binnen die lange wielbasis creëert Toyota zes zitplaatsen, met op de eerste en tweede zitrij twee verstelbare zitplaatsen. De stoelen op deze rijen passen zich voor maximaal comfort aan het postuur van de passagier aan. Extra comfort biedt de toegepaste AI-technologie in de vorm van de zogeheten ‘AI Agent’ die emoties herkent en de voorkeuren van de bestuurder leert kennen. Informatie is voor alle inzittenden toegankelijk. Zelfs de ruiten fungeren als touchscreens.
Toyota onthult de Fine-Comfort Ride op de Tokyo Motor Show 2017 die op 28 oktober tot en met 5 november voor het publiek geopend is. Een ander Toyota waterstofvoertuig dat hier onthuld wordt, is de Sora, een openbaarvervoerbus.

De nieuwe Polo is leverbaar bij de VW-dealers…

VW Polo 2017-8 800_db2017au01242-largeDe compleet nieuwe Volkswagen Polo staat sinds afgelopen weekend bij de Nederlandse VW-dealers. Zijn vanafprijs van 15.550* euro is lager dan die van zijn voorganger en dat terwijl hij veel meer ruimte, de nieuwste technologie én een aanzienlijk completere uitrusting biedt. Naast efficiënte en krachtige TSI- en TDI-motoren is de Polo nu ook leverbaar als TGI, met een motor die geschikt is voor aardgas. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe Polo in alle richtingen gegroeid. Daardoor is hij van binnen aanzienlijk ruimer; niet alleen voor de inzittenden (de wielbasis werd 9,4 centimeter groter), maar ook wat ruimte voor de bagage betreft. De kofferbak groeide met 25 procent van 280 tot 355 liter.

VW Polo 2017-8 brownDe Polo is leverbaar met diverse benzinemotoren met vermogens die uiteenlopen van 48 kW/65 pk (1.0 MPI) tot 85kW/115 pk (1.0 TSI). Daarbij zijn ook een 1.6 TDI-diesel met 70 kW/95 pk beschikbaar en een 1.0 TGI die geschikt is voor aardgas. Aan de bovenkant wordt het motorengamma afgerond met de sportieve Polo GTI (147 kW/200 pk). Alle Polo’s met een vermogen vanaf 70 kW zijn te bestellen met een DSG-automaat met dubbele koppeling.

VW Polo 2017-8 800_db2017au01088-large-2De nieuwe Polo brengt hightech technologie naar de compacte klasse. Zo is hij leverbaar met de nieuwste generatie van het Active Info display. Dit digitale instrumentenpaneel blinkt uit in overzichtelijkheid en bedieningsgemak. De Polo GTI is er ook met Sport Select, het adaptieve onderstel met elektronisch instelbare dempers. Hiermee kan de berijder kiezen voor een comfortabele of sportieve afstemming. Voor de Polo staan de nieuwste assistentiesystemen ter beschikking, zoals de Adaptive Cruise Control waarmee automatisch een veilige afstand tot de voorligger wordt aangehouden. Het afstandwaarschuwingsysteem Front Assist met City Emergency Braking (noodremfunctie voor stadsverkeer) en voetgangersherkenning zijn standaard op elke nieuwe Polo.
De nieuwe Polo is leverbaar met de nieuwste generatie infotainmentsystemen met grote touchscreens. De spil in alle online mogelijkheden is App Connect waarin Car-Net-toepassingen (met MirrorLink®, Android Auto en Apple CarPlay) samenkomen.

VW Polo 2017-8 800_db2017au01251-largeDe standaarduitrusting van de nieuwe Polo is fors uitgebreid, terwijl de vanafprijzen voor de meest verkochte uitvoeringen scherper zijn dan voorheen. Het klantvoordeel ten opzichte van de vorige generatie Polo kan daarbij oplopen tot maar liefst € 2.225.