‘Made in Germany’ populair…

Hoewel er in de Duitse automarkt altijd vaste waarden zijn zoals een voorkeur voor het eigen fabricaat waardoor deze markt er toch iets anders uitziet dan bij ons zijn er ook parallellen te zien. Maar voorlopig kijken we even naar het typische Duitse denken op autogebied. En daaruit blijkt dat men toch gaat voor wat duurdere en vooral ook luxere en snellere voertuigen dan bij ons in het overgereguleerde Nederland. In de top 50 van meest verkochte auto’s zien we dan ook de Golf van Volkswagen fier bovenaan staan, direct gevolgd door de flink wat grotere Passat. Op de derde plek vinden we de Polo van dezelfde fabrikant. Kortom, Volkswagen is in meer dan een enkel inzicht marktleider bij de oosterburen. Dat ging ten koste van de Opel Astra die terugzakte naar een vierde plek op de ranglijst. Tellen we het hele Volkswagenconcern bij elkaar op zien we dat van de vijftig best verkopende modellen er maar liefst achttien komen uit die groep. Want acht Volkswagens, zes Audi’s, twee Skoda’s en evenveel Seat’s maken de dienst uit op dit gebied. En geen van allen zijn het echt kleine autootjes. Dat ligt anders bij het aanbod van Fiat, dat net als hier vooral uit wat kleinere modellen bestaat en de oosterburen kennelijk veel minder trekt dan bij ons het geval is. De Punto vinden we pas op de 50e plaats, de Fiat 500 vindt een plekje op 43, de Panda op 46. Opvallend is in dit verband dat ook bij Mercedes-Benz de kleine ‘B’ ineens nauwelijks kopers vindt en de nog kleinere ‘A’ zelfs helemaal uit de top 50 verdween. Duitsland leeft op, en de kopers gaan voor groter. Zoveel is wel duidelijk. Ook de Japanse merken hebben het lastig, niet alleen door de markt zelf, maar ook door leveringsproblemen na de enorme aardbeving in het thuisland. De Toyota Yaris en Auris zijn bijvoorbeeld niet meer te vinden in de ranglijst van best verkopende auto’s. Bij de Fransen zien we de Citroen C4 niet meer terug in de top 50, dat model is kennelijk niet geliefd. Kortom, er is veel in beweging daar in Duitsland en dat is erg interessant voor mensen die de Europese automarkten willen snappen en de positie die wij als Nederlanders daarin bekleden.

Lees ook:Duitsers blijven gek op eigen merken…
Lees ook:Duitsers blijven ‘eigen waar’ trouw…
Lees ook:Duitse smaak veranderde weinig
Lees ook:Duitsland blijft gek op SUV’s
Lees ook:Duitse autokopers blijven eigen merken trouw…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.