Terwijl ook de Duitse automarkt aardig in de dip zit dit jaar, zien we wel dat de kopers die nog richting dealershowrooms gaan, weinig moeite hebben om een SUV te bestellen. Anders dan bij ons zijn het juist die wat grotere semiterreinwagens die vele kopers aan zich weten te binden. Bijna net zoveel trouwens als er echte terreinwagens zijn verkocht bij de oosterburen en dat waren er maar liefst bijna 54.000. Bij de ranglijst van best verkopende modellen zien we de Nissan Qashqai fier op 1 blijven staan, gevolgd door de BMW X1 en de Skoda Yeti op drie. Runners up zijn o.a. de nieuwe Opel Mokka en Hyundai iX35 die lekker verkopen. Goed verkopende modellen blijven ook onveranderd de VW Tiguan, Audi Q3 en de BMW X3. Kijken we dan nog even naar de wagens met een wat magerder doelgroep, maar wel bestemd voor mensen met een dikkere portemonnee zien we de Range Rovers enorm goed verkopen, terwijl in dat segment ook het hier vrijwel niet verkopende Subaru opduiken. De XV is in Duitsland wel een ‘hit’ al zijn ook daar de aantallen niet zo heel groot. Dat geldt ook voor de luxe terreinwagens van Dodge, Jeep en Ssangyong. Opmerkelijk is wel dat in Duitsland de term SUV aan modellen hangt die je eerder terreinwagens zou noemen, zoals de Lada Niva, die daar nog steeds wordt verkocht, terwijl een VW Tiguan geldt als terreinwagen. In de Duitse automedia is daarover veel te doen. (AMuS)
Lees ook:Duitse automarkt leeft weer op…
Lees ook:Duitse verkopen 2014, Volkswagen domineert…
Lees ook:Duitse autokopers blijven eigen merken trouw…
Lees ook:Duitse verkopen; omzetwinst, VW levert in!
Lees ook:Duitsers gek op Volkswagens…