Europese automarkt 2009

automeile

Ondanks een fikse eindsprint in december is het niet gelukt om de totale autoverkopen binnen Europa op niveau te houden over heel 2009. Er werd met verlies afgesloten, waarbij de grootste dalingen komen uit de nieuwe EU-landen. Sterkste markt van de EU is nog altijd Duitsland waar alleen al in december 215.000 auto’s werden verkocht. Dat is bijna 5% minder dan in dezelfde maand van 2008. Maar in Frankrijk, Engeland, Italie en Spanje namen de verkopen in de laatste maand van het jaar weer stevig toe, waardoor de cijfers positief werden beinvloed. Europees marktleider blijft Volkswagen met 21,1% voor al haar merken. Het hoofdmerk VW zelf neemt ongeveer de helft daarvan voor haar rekening. Ford is het tweede Europese merk, op enige afstand gevolgd door Renault en Opel. Fiat stijgt en laat Peugeot achter zich, net als Citroen. Toyota haalt Europees gezien de 5% marktaandeel niet en dat is een heel ander beeld dan bij ons in Nederland. Bij de luxe merken is Audi de nieuwe nummer 1 geworden voor Mercedes-Benz en BMW.

Lees ook:Europese autoverkopen stijgen weer…
Lees ook:Mercedes moet inbinden…
Lees ook:Europese autoverkopen aardig in de winst; Nederland wijkt af!
Lees ook:Flink verlies Europese autoverkopen
Lees ook:En hoe doen de diverse merken het?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.